عمران خان از داخل زندان در مورد پیامد تشکیل دولت ائتلافی احزاب رقیب هشدار داد

عمران خان گفت حزب تحریک انصاف هرگز با احزاب مسلم لیگ نواز، حزب مردم و حزب متحد قومی ائتلاف نخواهد کرد

عمران خان در دادگاه عالی لاهور، ژوئیه ۲۰۲۳-ARIF ALI/AFP

عمران خان، رهبر تحریک انصاف پاکستان که در زندان به سر می‌برد، روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه)، در پیامی که از طریق خانواده‌اش در صفحه رسمی او در ایکس منتشر شد، در مورد پیامد تشکیل دولت ائتلافی در پاکستان هشدار داد و گفت احزابی که قصد تشکیل چنین دولتی را دارند، «آرای مردم را دزدیده‌اند». نخست‌وزیر پیشین پاکستان که به اتهام‌های فساد اداری و اختلاس و افشای اسرار دولتی در زندان است، تاکنون سه حکم که او را به دست‌کم ۲۴ سال زندان محکوم می‌کند، دریافت کرده است.

هرچند حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان از شرکت در انتخابات منع شد، اما نامزدان مورد حمایت این حزب، توانستند ۹۳ کرسی از ۲۶۴ کرسی در مجلس ملی این کشور را به دست آورند. حزب مسلم لیگ نواز به رهبری نواز شریف که رقیب عمده حزب تحریک انصاف است، ۷۵ کرسی را به دست آورد، حزب مردم به رهبری بلاول بوتو ۵۴ کرسی، حزب متحد قومی ۱۷ کرسی و چهار حزب کوچک دیگر در مجموع ۹ کرسی را به دست آوردند. در مجلس ملی پاکستان، ۶۰ کرسی ویژه زنان و ۱۰ کرسی دیگر ویژه اقلیت‌های غیرمسلمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت چهار روز از اعلام نتایج نهایی انتخابات پاکستان، هنوز سرنوشت دولت آینده این کشور مشخص نیست و احزاب به تفاهمی برای تشکیل دولت ائتلافی دست نیافته‌اند. در چهار روز گذشته، چندین دور گفت‌وگو میان سران احزاب مسلم لیگ نواز و حزب مردم صورت گرفته است، اما این احزاب هنوز نتایج نهایی گفت‌وگوها بر سر تشکیل دولت ائتلافی را آشکار نکرده‌اند. در پیام عمران خان در مورد طرح دو حزب رقیب او برای تشکیل دولت ائتلافی آمده است: «من نسبت به پیامدهای ناگوار تشکیل دولت با آرای دزدیده‌شده هشدار می‌دهم. چنین اقدامی نه تنها بی‌احترامی به شهروندان خواهد بود، بلکه اقتصاد کشور را بیشتر به سمت سقوط سوق خواهد داد.»

عمران خان تاکید کرد که به سران حزب خود دستور داده است از ائتلاف با سه حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم و حزب متحد قومی خودداری کنند. با این حال، رسانه‌های پاکستانی روز سه‎‌شنبه خبر دادند که حزب تحریک انصاف با برخی احزاب کوچک از جمله با حزب مجلس وحدت مسلمین به توافق رسیده است تا در مجلس ملی متحد باشند.

عمران خان با تاکید بر اینکه احزاب رقیب او در انتخابات تقلب کرده‌اند، افزود که «نیاز مبرمی به دموکراسی و عدالت در انتخابات پاکستان وجود دارد». پس از برگزاری انتخابات در پاکستان، وزارت‌ خارجه دولت‌های بریتانیا، ایالات متحده و همچنین اتحادیه اروپا، در بیانیه‌هایی خواستار تحقیق و روشن شدن اتهام‌های تقلب در انتخابات پاکستان شدند. قطع شدن دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های مخابراتی در روز برگزاری انتخابات و وضع محدودیت‌های شدید علیه حزب تحریک انصاف که از بازیگران عمده سیاست در پاکستان است، گمانه‌زنی‌ها را در ارتباط با تقلب در انتخابات افزایش داد، اما مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان، برگزاری انتخابات را شفاف و موفقیت‌آمیز خواندند.

بیشتر از جهان