آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، خواستار تحقیق در باره ادعای تقلب در انتخابات پاکستان شدند

با گذشت دو روز از برگزاری انتخابات، نتایج نهایی هنوز اعلام نشده است

تجمع اعتراضی هواداران عمران خان در مقابل دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در پیشاور-ABDUL MAJEED/AFP

در حالی که نتایج نهایی انتخابات پاکستان با گذشت دو روز هنوز اعلام نشده است، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا، در پیام‌هایی خواستار تحقیق در ادعاهای تقلب و بی‌نظمی‌های روز انتخابات شدند. روزهای جمعه و شنبه، سران احزاب مسلم لیگ نواز به رهبری نواز شریف و تحریک انصاف به رهبری عمران خان، ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کرده‌اند.

مجلس ملی پاکستان ۲۶۵ کرسی دارد و تاکنون نتایج ابتدایی ۲۵۳ کرسی اعلام شده است. حزبی که بتواند ۱۳۳ کرسی مجلس ملی پاکستان را از آن خود کند، می‌تواند دولت آینده این کشور را تشکیل دهد.

براساس آماری که کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان اعلام کرد، نامزدهای مستقل و نامزدهای مورد حمایت حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، ۱۰۰ کرسی، حزب مسلم لیگ نواز به رهبری نواز شریف، ۷۱ کرسی، حزب مردم به رهبری بلاول بوتو، ۵۴ کرسی، حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، ۳ کرسی و دیگر احزاب ۳۳ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روز برگزاری انتخابات، وزارت کشور پاکستان دسترسی مردم به شبکه‌های مخابراتی و اینترنت را قطع و پنجشنبه، شمارش آرا را نیز برای ساعاتی متوقف کرد. وزارت کشور پاکستان دلیل قطعی شبکه‌های مخابراتی و اینترنت را خثنی کردن تهدیدها خواند و دلیل توقف موقتی اطلاع‌رسانی از روند شمارش آرا را نیز مشکل فنی عنوان کرد. این اقدام‌ها باعث انتقادهای گسترده از طرف احزاب شد و نگرانی‌ها را در زمینه تقلب در انتخابات مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای «محدودیت‌های ناروا بر آزادی بیان، تشکل و تجمع مسالمت‌آمیز» را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما خشونت انتخاباتی، محدودیت در اعمال حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، از جمله حمله به کارکنان رسانه‌ها، و محدودیت دسترسی به اینترنت و خدمات مخابراتی را محکوم می‌کنیم و نگران ادعاهای مربوط به دخالت در روند انتخابات هستیم. ادعاهای دخالت یا تقلب باید به‌طور کامل بررسی شوند.»

با این حال، وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد که دولت آمریکا آماده است با دولت بعدی پاکستان، صرف نظر از گرایش حزب سیاسی حاکم، برای پیشبرد منافع مشترک همکاری کند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای ادعاهای مطرح‌شده در مورد دخالت در انتخابات، تقلب، بازداشت فعالان، وضع محدودیت علیه رسانه‌ها و حمله‌های تروریستی در روز انتخابات را محکوم کرد و خواستار تحقیق در این مورد شد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای با ابزار نگرانی از محدودیت‌‌های وضع‌شده علیه حزب تحریک انصاف، روند اطلاع‌رسانی و قطع دسترسی به اینترنت و شبکه‌های مخابراتی گفت در مورد ادعاهایی که وجود دارد باید تحقیق صورت گیرد.

حدود ۱۰۰ ناظر بین‌المللی از انتخابات پاکستان نظارت کردند، اما هنوز گزارش مستقلی از طرف ناظران در مورد ادعاهای مطرح‌شده منتشر نشده است. قندیل عباس، استاد دانشگاه قائد اعظم در اسلام‌آباد، روز جمعه به ایندیپندنت فارسی گفت که تقلب در انتخابات پاکستان هنوز به صورت مستند از طرف احزاب و نامزدهای مدعی ارائه نشده است، اما انتقاد و نگرانی در این مورد زیاد است.

شماری از قانون‌گذاران آمریکا نیز در دو روز گذشته با انتشار پیام‌هایی، از تقلب در انتخابات پاکستان ابراز نگرانی کردند. ایلهان عمر، در پیامی در اکس نوشت که وزارت خارجه آمریکا تا زمان تکمیل شدن تحقیقات در مورد شفاف بودن انتخابات پاکستان، از به‌رسمیت شناختن نتایج آن خودداری کند.

شماری از کارشناسان بر این باورند که ارتش پاکستان پشت وضع محدودیت‌ها علیه عمران خان و حمایت از نواز شریف برای تشکیل دولت آینده افغانستان است. جاوید اسلم، ستون‌نویس روزنامه‌های دان‌نیوز و فرایدی تایمز پاکستان روز پنجشنبه و در آستانه برگزاری انتخابات به ایندیپندنت فارسی گفت که ارتش قدرتمند پاکستان از نواز شریف حمایت می‌کند.

پیش از برگزاری انتخابات، عمران خان در یک هفته سه حکم دادگاه دریافت کرد که در مجموع او را به ۲۴ سال زندان محکوم کرد. این حکم‌ها در پی اتهام‌های فساد و اختلاس، افشای اسرار محرم دولتی و فروش هدایای دولتی علیه عمران خان صادر شد. حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان از حضور در انتخابات منع شد و به همین دلیل نامزدهای این حزب، به صورت مستقل وارد مبارزات انتخاباتی شدند.

پیشتازی نامزدهای مستقل مورد حمایت عمران خان برای بسیاری از جمله ناظران انتخابات در پاکستان شوکه‌کننده بود. عمران خان شب جمعه در پیامی که به کمک هوش مصنوعی ساخته شده بود، گفت حزب تحریک انصاف بیشترین کرسی را در مجلس ملی از آن خود کرده است و از هواداران خود خواست این پیروزی را جشن بگیرند.

عمران خان چند هفته پیش از برگزاری انتخابات از نهادهای امنیتی پاکستان خواسته بود که نواز شریف را ممنوع‌الخروج کنند، چون پس از شکست در انتخابات دوباره به لندن فرار خواهد کرد.

دولت ائتلافی در راه است

روز جمعه، نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ که پس از تحریک انصاف، بیشترین کرسی را در مجلس ملی به دست آورده است، گفت به دنبال تشکیل دولت ائتلافی همراه با حزب مردم به رهبری زرداری است. شب جمعه، شهباز شریف، با آصف‌علی زرداری و بلاول بوتو در پنجاب دیدار کردند و در مورد ائتلاف برای تشکیل دولت آینده پاکستان گفت‌وگو کردند. هنوز نتایج این گفت‌وگوها علنی نشده است.

ملاقات شهباز شریف با آصف‌علی زرداری و بلاول بوتو-RadioPakistan/X
 

با این حال، حزب تحریک انصاف روز شنبه از هواداران خود خواست که در مقابل مراکز رای‌دهی که هنوز نتایج آرای آن‌ها اعلام نشده است، تجمع اعتراضی برپا کنند تا از تقلب در نتایج آرا جلوگیری شود. گوهر خان، رئیس حزب تحریک انصاف، ادعا کرد که نامزدان مورد حمایت این حزب توانسته‌اند ۱۷۰ کرسی مجلس ملی پاکستان را از آن خود کنند. این ادعا هنوز از طرف کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان تایید نشده است. اگر این ادعا حقیقت داشته باشد و در نتایج نهایی انتخابات پاکستان حزب تحریک انصاف ۱۷۰ کرسی را در اختیار داشته باشد، می‌تواند در تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری دولت آینده پاکستان نقش کلیدی ایفا کنند.