فراموشی‌های مکرر بایدن، سن نامزدهای انتخابات آمریکا را در کانون توجه قرار داد

نیکی هیلی ۵۲ ساله خواستار آزمایش توانایی ذهنی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری بالای ۷۵ سال شد

پس از انتشار گزارش رابرت هور، بازپرس ویژه، درباره اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دچار ضعف حافظه است، بحث سن و توانایی‌ ذهنی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم به مبارزات انتخاباتی باز شد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، جو بایدن را که احتمالا در انتخابات سراسری نوامبر با او روبرو خواهد شد و نیکی هیلی، آخرین رقیب باقی‌مانده‌اش برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌ رو، را به نداشتن ظرفیت ذهنی برای ریاست‌جمهوری متهم کرد.

در سوی دیگر نیز نیکی هیلی دونالد ترامپ را از نظر ذهنی ناتوان خواند و همچنین تاکید کرد که جو بایدن برای رئیس‌جمهوری شدن خیلی پیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اینکه ترامپ در جریان یک سخنرانی‌ چند گاف داد، کاخ سفید به سن و قدرت ذهنی ترامپ حمله‌ای تمام‌عیار انجام داد. ترامپ در آن سخنرانی، از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به خاطر رهبری «ترکیه» تمجید کرد و نیکی هیلی را با نانسی پلوسی اشتباه گرفت.

در چنین شرایطی،‌ اکنون موضوع داشتن توانایی ذهنی به یکی از کانون‌های اصلی مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده تبدیل شده است؛ آن هم در حالی که بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۷ ساله مسن‌ترین مردانی‌اند که تاکنون به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده‌اند.

در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در ماه سپتامبر انجام شد، ۷۷ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند با این جمله که «بایدن برای کار در دولت خیلی پیر است» موافق‌اند؛ در حالی که در مورد ترامپ  هم ۵۶ درصد همین اعتقاد را داشتند.

جو بایدن در واکنش به انتقادها از سن بالا و ضعف حافظه‌اش، گزارش بازپرس ویژه را رد کرد و پنجشنبه‌شب در کاخ سفید با عصبانیت گفت که «حافظه من خوب است». این در حالی است که او هنگام توصیف همتایان معاصرش از رهبران سابق اروپایی که درگذشته‌اند نام برد و نام مصر و مکزیک را اشتباه بیان کرد.

عصبانیت بایدن ناشی از گزارش بازپرس ویژه است که گفته بود ضعف حافظه بایدن در جریان گفت‌وگوها و هنگام گوش‌ دادن به مکالمات ضبط‌شده‌ او برای نوشتن خاطراتش در سال ۲۰۱۷ مشهود بود. هور افزود که حافظه رئیس‌جمهوری «ظاهرا محدودیت‌های قابل‌توجهی دارد» و اشاره کرد که او تاریخ‌ها یا دوره‌های خاصی از زندگی‌اش را به یاد نمی‌آورد.

با استناد به چنین گفته‌هایی، ترامپ در یک گردهمایی در کارولینای جنوبی گفت که بایدن برای «خدمت به عنوان فرمانده کل ما شایستگی ندارد».

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه‌ خود را هم «مرده مغزی» خواند و گفت که او برای ورود به کاخ سفید فاقد توانایی ذهنی لازم است.

از طرفی، هیلی هم که یک تور دو هفته‌ای را در کارولینای جنوبی آغاز کرده، بایدن را فردی ناتوان خواند که قابلیت‌هایش کاهش یافته است و سپس به سخنرانی اخیر ترامپ اشاره کرد که در آن او را با نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که دموکرات بود، اشتباه گرفت. هیلی ۵۲ ساله در انتها با استناد به این اشتباه‌های بایدن و ترامپ، خواستار آزمایش‌ توانایی ذهنی نامزدهای بالای ۷۵ سال ریاست‌جمهوری شد.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «این موضوع فراتر از شخص جو بایدن است. اکنون دوره یک رهبر از نسل جدید فرا رسیده است.»

بیشتر از جهان