پیشتازی ترامپ در نوادا: نیکی هیلی در رقابت با «هیچکس» شکست خورد

رئیس‌جمهوری پیشین به نامزدی ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان نزدیک‌تر می‌شود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا در لاس‌وگاس، نوادا، ۸ فوریه ۲۰۲۴ ـ Patrick T. Fallon / AFP

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در رای‌گیری نوادا برنده شد، یک پیروزی که حتی به اندازه دستاورد‌های تکراری‌اش در آیووا، نیوهمپشایر، و پیش‌تر در شب جزایر ویرجین ایالات متحده آمریکا شگفت‌آور نبود.

رئیس‌جمهوری پیشین قرار بود با بیش از ۹۰ درصد آرا که بالاترین میزان پیروزی او تاکنون بوده است آن شب را به پایان برساند، به لطف تنها رقیب جدی‌اش، نیکی هیلی، که پذیرفت روز سه‌شنبه در انتخابات مقدماتی تحریم‌شده ایالتی که هیچ نماینده‌ای را معرفی نکرد شرکت کند. درنتیجه ترامپ با ۲۶ نماینده دیگر از این ایالت خارج می‌شود تا درجهت افزایش حمایت از خود در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در تابستان امسال به تعداد کل نماینده‌هایش اضافه کند.  

رایان بینکلی، کشیش ساکن تگزاس از حزب محافظه‌کار مسیحی، تنها رقیب عصر پنجشنبه ترامپ در نوادا بود. درست چند دقیقه پس از اعلان شروع رای‌گیری در ساعت ۸ شب به وقت محلی‌، او تنها ۹ رای داشت.

رئیس‌جمهوری پیشین اکنون همچون تنها رقیب باقیمانده واقعی خود به کارولینای جنوبی می‌رود. ایالت پالمتو [کارولینا جنوبی] قرار است مرحله نهایی رویارویی بین ترامپ و سفیر سابقش در سازمان ملل باشد، کسی که به دنبال یک پیروزی واقعی بر حریف خود است و می‌خواهد جمهوری‌خواهان را متقاعد کند که انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ تمام نشده است. شکست در ایالت زادگاهش به‌طورقطع دفاع از این استدلال را به مراتب دشوارتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظام تقسیم رای نظرسنجی و مقدماتی نوادا در سال ۲۰۲۴ درنتیجه نبرد میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های این ایالت بر سر این موضوع پدید آمد که آیا این ایالت را از نظام نظرسنجی جدا کنند یا خیر. قانونگذار ایالتی قانونی را برای انجام این کار تصویب کرد که به امضای فرماندار ایالت رسید، اما جمهوری‌خواهان بعد از یک درگیری دادگاهی تصمیم گرفتند نظرسنجی غیرمجاز خود را برگزار کنند و نمایندگان این ایالت را برای برنده آن رقابت به کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان (آران‌سی) بفرستند.

هیلی از شرکت در آن خودداری کرد و گفت در این روند به نفع ترامپ «تقلب» شده است. این [حرکت] همچنین یک انتخاب راهبردی بود، چرا که کارزار هیلی ایالت زادگاه او و ایالت‌هایی را که رقابت‌های بعدی در ۵ مارس، سه‌‌شنبه بزرگ، در آن‌ها برگزار می‌شود مناطقی موافق‌تر ارزیابی می‌کند.

او به این استدلال ادامه می‌دهد که مشکلات مهم حقوقی ترامپ فشار زیادی بر او وارد خواهد کرد و باعث رد صلاحیتش می‌شود و پاییز امسال او را درمقابل رئیس‌جمهوری کنونی از نظر مالی ضعیف می‌کند. اما رای‌دهندگان جمهوری‌خواه هنوز نشان نداده‌اند با این نگرانی‌ها موافق‌اند یا حتی برایشان اهمیت دارد یا خیر، و تاکنون ترامپ را در مقابل در هر رقیبی به پیروزی رسانده‌اند. هیلی روز سه‌شنبه حتی درمقابل «هیچ‌یک از این نامزدها» در انتخابات مقدماتی ایالت نوادا  که دونالد ترامپ هم در رای‌گیری نبود شکست خورد.

کارزار او توانست در نیوهمپشایر، دومین رقابت نامزدی، نمایشی حیرت‌انگیز اجرا کند، اما حتی در ایالت گرانیت هم نتوانست بین ۱۰ امتیاز پیشتاز قرار بگیرد.

جمهوری‌خواهان کارولینای جنوبی در ۲۴ فوریه به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان