بازپرس ویژه: بایدن پیر است، حافظه ضعیفی دارد و حتی زمان مرگ پسرش را به یاد ندارد

به گفته بازپرس ویژه، گرچه رئيس‌جمهوری اسناد حاوی اطلاعات حساس را نگهداری کرده، اما بی‌گناهی او واضح و مبرهن است

بازپرس ویژه گفت مصاحبه‌ها با رئیس‌جمهوری درمورد جابه‌جایی اسناد محرمانه نشان داد که حافظه‌اش «به‌شدت مشکل» دارد. رابرت هور، بازپرس ویژه، در گزارشش درباره اسناد محرمانه‌ای که بایدن جابه‌جا کرده است، گفت حافظه رئيس‌جمهوری ضعیف است و گاهی نمی‌توانست به یاد بیاورد که چه زمانی معاون رئيس‌جمهوری بوده یا پسرش، بو بایدن، چه زمانی فوت کرده است.

هور در گزارشی که پنجشنبه منتشر شد، از پیگرد قانونی بایدن به‌دلیل استفاده نادرست از اسناد محرمانه خودداری کرد و گفت گرچه رئيس‌جمهوری اسناد حاوی اطلاعات حساس را نگهداری کرده، اما بی‌گناهی او واضح و مبرهن است.

هور همچنین گفت چنانچه بایدن مقابل هیئت‌‌منصفه حاضر شود، «آدمی دلسوز، دارای حسن نیت و مسن» به نظر می‌رسد که «حافظه ضعیفی» دارد.

بازپرس ویژه گفت حافظه ضعیف بایدن در جریان گفت‌وگوها و هنگام گوش‌دادن به مکالمه‌های ضبط‌شده‌اش برای نوشتن خاطراتش در سال ۲۰۱۷ با عنوان «به من قول بده، بابا» مشهود بود. هور گفت حافظه رئیس‌جمهوری «ظاهرا محدودیت‌های چشمگیری دارد»، و اشاره کرد که تاریخ‌ها یا دوره‌های خاصی از زندگی‌اش را به یاد نمی‌آورد.

«حافظه بایدن موقع گفت‌وگویش با دفتر ما بدتر بود. یادش نمی‌آمد کی معاون رئیس‌جمهوری بود، در روز اول این گفت‌وگو یادش رفته بود کی دوره‌اش به پایان رسید (اگر سال ۲۰۱۳ بود – دوره معاونت ریاست‌جمهوری‌ام کی تمام شد؟)، و روز دوم مصاحبه یادش نمی‌آمد که دوره معاونتش کی شروع شد (در سال ۲۰۰۹، هنوز معاون رئيس‌جمهوری هستم؟)».

«حتی با اینکه چند سال گذشته است یادش نمی‌آمد که پسرش بو چه زمانی درگذشت. حافظه‌اش هنگام شرح موضوع افغانستان که زمانی برایش بسیار مهم بود، یاری نکرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش هور بعد از تحقیقی تقریبا یک‌ساله درمورد اسناد محرمانه‌ای که بایدن جابه‌جا کرده است، منتشر شد. جعبه‌هایی حاوی اسناد در خانه رئیس‌جمهوری در دلاور و نیز دفتر پیشین او در واشینگتن دی‌سی پیدا شد.

در این گزارش آمده است که از بین این ۳۷ سند محرمانه، ۲۱ سند سری و شش سند کاملا محرمانه طبقه‌بندی شده‌اند. بازرسان دفترچه‌هایی پیدا کردند از جلسات توجیهی محرمانه کاخ سفید در زمان معاونت ریاست‌جمهوری بایدن که حاوی اطلاعاتی درباره افغانستان بود.

باوجود اینکه رئيس‌جمهوری می‌دانست برخی از این اطلاعات محرمانه‌اند، این دفترچه‌ها را در اختیار مولف پنهان که برای نوشتن خاطراتش با او همکاری می‌کرد، قرار داده بود.

بایدن تقریبا یک ماه بعد از ترک جایگاه معاونت ریاست‌جمهوری، طی مکالمه‌ای که ضبط‌شده است به مولف پنهان خود گفت که «تمام این چیزهای طبقه‌بندی‌شده را در طبقه پایین پیدا کرده است».

بایدن در بیانیه‌ای گفت از نتیجه‌ تحقیقات خرسند است و به دشواریِ یادآوریِ اطلاعاتی که چهار دهه را دربرمی‌گرفت، اشاره کرد.

بایدن گفت:«این تحقیقی جامع بود که به بیش از ۴۰ سال پیش بازمی‌گردد، حتی به دهه ۱۹۷۰ که من سناتوری جوان بودم. کاملا همکاری کردم، هیچ مانعی درست نکردم و دنبال وقت تلف‌کردن نبودم. درواقع آن‌قدر مصمم بودم که هرچه بازپرس ویژه لازم داشت به او دادم و پنج ساعت مصاحبه حضوری طی دو روز در ۸ و ۹ اکتبر سال گذشته انجام دادم، با اینکه در هفتم اکتبر به اسرائیل حمله شده بود و من در بحبوحه مدیریت یک بحران بین‌المللی بودم.»

«باور داشتم این بدهی من به مردم آمریکا است تا بدانند هیچ اتهامی مطرح نخواهد شد و این پرونده بسته می‌شود.»      

© The Independent

بیشتر از جهان