اسرائیل باوجود هشدارها به رفح حمله کرد؛ نجات دو گروگان در اختیار حماس

ارتش اسرائیل می‌گوید که اهداف «تروریستی» در منطقه شابوره در رفح را هدف گرفته است

ارتش اسرائیل در ساعت اولیه بامداد دوشنبه ۱۲ فوریه به رفح که در جنوب نوار غزه قرار دارد حمله کرد و دو گروگان در اختیار حماس را نیز نجات داد.

برخی رهبران جهان و حماس در روزهای اخیر با بالاگرفتن زمزمه‌های برنامه‌ریزی ارتش اسرائیل برای حمله به رفح، درباره این اقدام هشدار داده بودند. حماس نیز مدعی شده بود که حمله به رفح مذاکره برای توافق درباره گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد.

رفح در جوار مرز غزه و مصر در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی را در خود جای داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده بود که بدون «طرحی معتبر برای حفاظت از غیرنظامیان» به رفح حمله نکند.

به گزارش خبرنگار اسوشیتدپرس، حمله‌ها در اطراف بیمارستان کویتی در رفح انجام شده است و تا کنون ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که اهداف «تروریستی» در منطقه شابوره در رفح را هدف گرفته است.

همزمان اعلام شد در جریان این عملیات دو گروگان در اختیار حماس که در آپارتمانی در رفح نگهداری می‌شدند نیز نجات یافته‌اند و به بیمارستان منتقل شده‌اند. تعداد گروگان‌هایی که هنوز در اختیار حماس‌اند حدود ۱۳۴ نفر برآورد می‌شوند.

این درحالی است که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای روز سه‌شنبه عازم منطقه است و هدف به نتیجه رساندن مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه را دنبال می‌کند. اما برخی گزارش‌ها حاکی از اختلاف فزاینده بین اسرائیل و ایالات‌متحده آمریکا است.

وال‌استریت ژورنال نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اقدامی دیگر که نشان دهنده افزایش شکاف با دولت بایدن در سال انتخابات ایالات‌متحده است، روز یکشنبه تاکید کرد که عملیات نظامی را تا نابودی حماس دنبال می‌کند.

براساس این گزارش، هم بایدن و هم نتانیاهو در تعیین مواضع خود با ملاحظات داخلی مواجه‌اند. بایدن انتخابات را در پیش دارد و از سوی دیگر با فشار گروه‌های چپ و حتی هم‌حزبی‌های خود برای تعدیل مواضع در حمایت از اسرائیل مواجه است. آن هم درحالی که رقیب جدی او یعنی دونالد ترامپ، حامی اسرائیل است.

نتانیاهو نیز با دلزدگی بخش قابل توجهی از افکار عمومی مواجه است که دولت او را در زمینه حمله غافلگیرکننده هفتم اکتبر حماس به اسرائیل مقصر می‌دانند. نکته‌ای که موجب شده او باوجود فشارهای بین‌المللی و هشدارها، بر ادامه جنگ تا نابودی کامل حماس تاکید کند.

بیشتر از جهان