هشدار ریاض درباره پیامد‌های فاجعه‌بار حمله احتمالی اسرائیل به رفح

به گفته مقام‌های حماس عملیات برنامه‌ریزی‌شده ارتش اسرائیل در رفح می‌تواند به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شود

یک تانک ارتش اسرائیل در پس‌زمینه  فلسطینی‌های آواره از خان‌یونس در جنوب نوار غزه در ۳۰ ژانویه  - Mahmud Hams / AFP   ۲۰۲۴

در حالی که ارتش اسرائيل خود را آماده حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه می‌کند، عربستان سعودی در مورد پیامد‌های فاجعه‌بار عملیات نظامی برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل در آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی هشدار داد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا مداخله کند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه، ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، در بیانیه‌ای تخلیه اجباری ساکنان این منطقه را «قاطعانه» رد و آن را «به‌شدت» محکوم کرد.

یک روز پیش از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ارتش دستور داد تا پیش از عملیات زمینی برنامه‌ریزی‌شده علیه حماس در رفح، برای تخلیه غیرنظامیان از این شهر آماده شوند.

بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی اقدام اسرائیل را «نقض مستمر قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه» خوانده و بر ضرورت جلسه فوری شورای امنیت برای «بازداشتن اسرائیل از بروز فاجعه انسانی» تاکید کرده است.

هم‌زمان به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های حماس در غزه نیز هشدار داده‌اند که عملیات برنامه‌ریزی‌شده ارتش اسرائیل در رفح می‌تواند به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شود.

تنها چند ساعت پس از انتقاد شدید جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از نحوه واکنش اسرائیل به حمله هفتم اکتبر حماس، نتانیاهو این دستور را صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور نتانیاهو با محکومیت دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز روبرو شد. تشکیلات خودگردان فلسطینی از سازمان ملل متحد و آمریکا خواست که برای جلوگیری از «تشدید فاجعه‌بار» جنگ در غزه وارد عمل شوند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم طرح اسرائیل برای حمله نظامی به رفح در نوار غزه را «نگران‌کننده» خواند.

رفح جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه است؛ منطقه‌ای که از زمان حمله هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. بخش زیادی از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه به رفح پناه برده‌اند. مقام‌های اسرائیلی در آغاز جنگ اسرائيل با حماس در شمال غزه آن را منطقه امن خوانده بودند.

ایالات متحده، اصلی‌ترین حامی بین‌المللی اسرائیل که میلیاردها دلار کمک نظامی در اختیار این کشور قرار داده و حمایت تمام‌عیارش را از کابینه نتانیاهو در جنگ با حماس اعلام کرده است، این بار ضمن هشدار درباره بروز فاجعه، اعلام کرده است که از حمله زمینی در رفح حمایت نمی‌کند.

با این‌حال، نتانیاهو در چهار ماه گذشته و پس از شروع حملات هوایی و زمینی به غزه، هدف این عملیات را نابودی حماس اعلام کرده است و حالا می‌گوید رسیدن به این هدف بدون حمله به چهار گردان این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی که به گفته او در رفح باقی ‌مانده‌اند، «ناممکن» است.

بیشتر از جهان