بایدن: عملیات نظامی اسرائیل در رفح نباید بدون تضمین امنیت غیرنظامیان اجرا شود

بایدن در گفت‌وگو با نتانیاهو: «عملیات نظامی در رفح نباید بدون برنامه‌ای معتبر و اجراشدنی برای تضمین امنیت و حمایت از بیش از یک‌ میلیون نفری که در آنجا پناه گرفته‌اند، اجرا شود»

به گزارش کاخ سفید، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، یکشنبه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن)، چند روز پس از اینکه پاسخ نظامی اسرائیل را در غزه «بیش‌ از حد» توصیف کرده بود، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه کوتاهی گفت که رئیس ‌جمهوری بایدن در این گفت‌وگو تاکید کرده است که «عملیات نظامی در رفح نباید بدون برنامه‌ای معتبر و اجراشدنی برای تضمین امنیت و حمایت از بیش از یک‌ میلیون نفری که در آنجا پناه گرفته‌اند، اجرا شود.»

بیانیه کاخ سفید می‌افزاید که رئیس ‌جمهوری بایدن «بر هدف مشترک ما برای شکست حماس و تضمین امنیت بلندمدت اسرائیل و مردمانش تاکید کرد» و دو طرف درباره تلاش‌های جاری برای آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس، گفت‌وگو کردند.

بایدن در این گفت‌وگو همچنین خواستار اقدامات فوری و مشخص برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان بیگناه فلسطینی شد.

بیانیه تاکید می‌کند که دو رهبر توافق کردند که در تماس نزدیک باقی بمانند.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه انتقادهای فزاینده از طرح حمله به رفح را رد کرد و گفت که ممانعت و مخالفت با ورود اسرائیل به رفح، مانند این است که به اسرائیل بگویید جنگ را بباز.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفت که آزادی گروگان‌ها و نابودی حماس «دو موضوع مجزا و منحصر‌به‌فرد نیست، بلکه کاملا با یکدیگر سازگار است». او تنها راه آزادی گروگان‌ها را شکست حماس دانست و گفت که به این هدف صرفا با عملیات نظامی پایدار می‌توان دست یافت.

نتانیاهو به ارتش اسرائیل دستور داده است که برای تخلیه حدود ۱.۳ میلیون نفر از رفح آماده شوند. این در حالی است که بخش بزرگی از جمعیتی که در رفح جمع شده‌اند، از دیگر مناطق نوار غزه به این منطقه گریخته‌اند و جایی برای رفتن ندارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام اسرائیلی شنبه، ۱۰ فوریه، گفت که نتانیاهو می‌خواهد عملیات رفح تا آغاز ماه رمضان در ۱۰ مارس تکمیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برنامه نتانیاهو برای این حمله با انتقاد شدید مواجه شده است. حماس اعلام کرده است که چنین حمله‌ای به‌ معنای پایان مذاکره برای آزادی گروگان‌ها خواهد بود.

وزارت خارجه عربستان سعودی یکشنبه درباره «عواقب بسیار جدی حمله و هدف قرار دادن» شهر رفح هشدار داد. امارات متحده عربی نیز هشدار داد که طرح اسرائیل، «تهدیدی به همراه دارد که باعث از دست دادن جان افراد بیگناه بیشتر و تشدید فاجعه انسانی در نوار غزه می‌شود». قطر نیز که تسهیل‌کننده اصلی مذاکرات بین اسرائیل و حماس است، این طرح‌ را محکوم کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مصر یکشنبه به رهبران گروه حماس هشدار داد که اگر تا دو هفته دیگر با اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها به توافق نرسد، ارتش اسرائیل عملیات زمینی را در رفح آغاز خواهد کرد.

قاهره میزبان مذاکرات درباره توافق احتمالی بین حماس و اسرائیل است که از سه‌شنبه آغاز می‌شود و اسرائیل، آمریکا و قطر در آن شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، یکشبنه برای گفت‌وگو با مقام‌های قطر درباره آتش‌بس در غزه، وارد دوحه شد. به گزارش رویترز، عباس قرار است دوشنبه با شیح تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، دیدار کند، اما مشخص نیست که با رهبران حماس نیز که از مدت‌ها پیش با او اختلاف دارند، دیدار خواهد کرد یا خیر.

به گزارش سی‌ان‌ان،  شمال غزه در اثر عملیات ارتش اسرائیل با «ویرانی کامل» مواجه است و در جنوب حدود دو میلیون نفر با آوارگی و گرسنگی دست‌به‌گریبان‌، و به کمک‌های سازمان ملل متکی‌اند.

بیشتر از جهان