حمله موشکی ارتش آمریکا به اهدافی در یمن

سنتکام: حمله‌های دفاعی خود را در شمال شرق حدیده یمن علیه دو کشتی سطحی بدون سرنشین و سه موشک کروز ضدکشتی متحرک با موفقیت انجام دادیم

ارتش ایالات متحده آمریکا یکشنبه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن)، اعلام کرد که در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن، سیستم‌ها و موشک‌های بیشتری را که آماده شلیک علیه کشتی‌ها در دریای سرخ بودند، هدف قرار داده است.

سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس نوشت که شنبه، ۱۰ فوریه، بین ساعت چهار تا پنج عصر به وقت صنعا، «نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حمله‌های دفاعی خود را در شمال شرق الحدیده یمن علیه دو کشتی سطحی بدون سرنشین (USV) و سه موشکل کروز ضدکشتی متحرک (ASCM) که آماده شلیک به سمت کشتی‌ها در دریایی سرخ بودند، با موفقیت انجام دادند.»

سنتکام در این یادداشت نوشته است که نیروهای آن، این پهپادها و موشک‌ها را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شناسایی کردند و تشخیص دادند که تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری آمریکا در منطقه‌اند.

سنتکام مدعی شده است که اقدامات آن از آزادی ناوبری محافظت، و آب‌های بین‌المللی را برای نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری ایالات متحده امن‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلویزیون المسیره، رسانه تحت کنترل حوثی‌های یمن، شنبه‌شب از سه حمله به مکان‌هایی در منطقه بندر سلف خبر داد، و خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز در این منطقه صدای انفجارهای شدیدی را شنیده است.

این حمله‌ها بخشی از مجموعه اقداماتی است که ایالات متحده و متحدانش با هدف توقف حمله‌های مکرر شورشیان حوثی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران به خطوط حیاتی کشتیرانی دریای سرخ انجام داده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها شنبه، ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، تایید کردند که ۱۷ تن از جنگجویان آنان در حمله‌های اخیر کشته شده‌اند. حوثی‌ها که کنترل بسیاری از مناطق جنگ‌زده یمن، از جمله بندر حدیده، را در اختیار دارند، حمله به کشتی‌ها را در دریای سرخ از نوامبر ۲۰۲۳ آغاز کردند و گفتند که برای حمایت از فلسطینی‌ها در غزه، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی به حمله‌های حوثی‌ها پاسخ داده‌اند و حوثی‌ها نیز در واکنش، منافع این دو کشور را «اهداف مشروع» اعلام کرده‌اند.

شورشیان حوثی سه‌شنبه گذشته، ۶ فوریه، اعلام کردند که کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی را در دو حمله در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند. این حمله‌ها خسارات جزئی بر جا گذاشت و تلفات جانی در پی نداشت.

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، حق‌بیمه شرکت‌های کشتیرانی را افزایش داده و  بسیاری از آن‌ها را مجبور کرده است از مسیر دریای سرخ اجتناب کنند. حدود ۱۲ درصد حمل‌و‌نقل و تجارت دریایی جهانی از این مسیر حیاتی عبور می‌کند.

آژانس دریانوردی سازمان ملل پیش از این گفته بود که ۱۸ شرکت کشتیرانی جهانی مسیر خود را از عبور از دریای سرخ، به دور زدن قاره آفریقا تغییر داده‌اند که طولانی‌تر و پرهزینه‌تر است. با این تغییر مسیر، مصر نیز بخش بزرگی از درآمد خود را از کانال سوئز از دست داده است.

آرسنیو دومینگز، رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی، یکشنبه، ۱۱ فوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت که «سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌‌گونه‌ای خستگی‌ناپذیر می‌کوشد بحران دریای سرخ را که حمل‌ونقل جهانی کالا را به‌شدت مختل می‌کند، حل کند».

بیشتر از جهان