نتانیاهو: حمله به رفح رمز پیروزی اسرائیل در جنگ با حماس است

حماس می‌گوید هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح مذاکرات آزادی گروگان‌ها را به باد خواهد داد

با وجود هشدارهای بین‌المللی درباره تلفات انسانی گسترده حمله احتمالی اسرائیل به رفح، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، مصمم است که ارتش این کشور در رفح عملیات نظامی انجام دهد.

نتانیاهو در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌س نیوز که روز یکشنبه پخش شد، عملیات نظامی در رفح را «رمز پیروزی در جنگ و شکست حماس» خواند و با رد نگرانی‌ها از وقوع یک «فاجعه انسانی» در جنوبی‌ترین شهر نوار غزه، ادعا کرد که ارتش اسرائیل پیش از حمله برنامه‌ریزی‌شده به آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی، «راهی امن برای غیرنظامیان» فراهم می‌کند.

نتانیاهو که در چهار ماه گذشته و پس از شروع حملات هوایی و زمینی مرگبار اسرائیل به غزه، همواره هدف این عملیات نظامی را نابودی حماس اعلام کرده، حالا رسیدن به این هدف را به فتح «آخرین سنگر» این گروه شبه‌نظامی تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران گره زده است و می‌گوید بدون حمله به «چهار گردان» باقی‌مانده حماس در رفح، «پیروزی» ممکن نیست.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، بریتانیا، تشکیلات خودگردان فلسطین و بسیاری کشورهای در روزهای گذشته از تصمیم اسرائيل ابراز نگرانی کرده‌اند. حتی ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل هم که از چهار ماه پیش تاکنون حامی تمام‌عیار عملیات نظامی کابینه جنگ نتانیاهو در غزه بوده است، می‌گوید در این حمله از اسرائیل حمایت نمی‌کند.

در ادامه واکنش‌ها به تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح، شورای همکاری خلیج فارس آن را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند و محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش الجزیره، جاسم محمد البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به رفح موجب «تشدید خشونت‌ها، بی‌ثباتی امنیت منطقه و وخامت اوضاع و رنج بیشتر مردم فلسطین» می‌شود. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از جامعه بین‌المللی خواست با مداخله در این امر، جلو اسرائيل را بگیرد.

هم‌زمان، شبکه تلویزیونی اقصی به نقل از یکی از رهبران ارشد حماس اعلام کرد که هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح در مرز غزه، مذاکرات آزادی گروگان‌ها را به باد خواهد داد. اشاره این مقام حماس به مذاکرات دستیابی به توافقی در زمینه آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از دست حماس است که با میانجی‌گری قطر، مصر و ایالات متحده در جریان بود.

در چارچوب این مذاکرات بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته، در پنجمین دور از سفر به منطقه از آغاز جنگ در غزه، با رهبران عربستان سعودی، مصر، قطر، تشکیلات خود‌گردان فلسطینی و اسرائيل دیدار کرد. البته این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است و از همین‌رو، بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) قرار است این سه‌شنبه برای دیدار با مقام‌های مصری، اسرائیلی و قطری به قاهره، پایتخت مصر، سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل یک هزار و ۱۶۰ تن کشته شدند. آخرین گزارش‌ها که به تایید ارتش اسرائیل نیز رسیده، حاکی از آن است که نیروهای حماس در مجموع ۲۵۰ تن را گروگان گرفته‌اند که بیش از ۱۰۰ گروگان هنوز در غزه نگهداری می‌شوند.

از سوی دیگر، اسرائیل می‌گوید در صورتی که حماس از خواسته‌های مطرح‌شده برای این توافق عقب‌نشینی کند، برای گفت‌وگو با مقام‌های ارشد آمریکا، مصر و قطر، مذاکره‌کنندگانی به قاهره می‌فرستد.

حماس پیش‌تر در واکنش به طرح پیشنهادی آمریکا برای توافق، شروطش را اعلام کرده بود. از جمله خواسته‌های حماس آزادی دست‌کم یک هزار و ۵۰۰ زندانی فلسطینی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه بود. نخست‌وزیر اسرائيل با «وهم‌» خواندن پاسخ حماس، این شروط را رد کرد.

پس از حمله حماس، کابینه جنگ نتانیاهو در واکنشی تلافی‌جویانه، اعلام‌ جنگ کرد و ارتش اسرائيل نوار غزه را هدف حملات هوایی و زمینی سنگین قرار داد. این جنگ که اینک بیش از سه ماه از آن می‌گذرد، به آوارگی نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه منجر شد و به گفته وزارت بهداشت حماس، بیش از ۲۸ هزار کشته و نزدیک به ۶۸ هزار مجروح، اغلب غیرنظامی، به جا گذاشته است.

بیشتر از جهان