رئیس‌جمهوری مجارستان در پی انتقادها از عفو یک مجرم سوءاستفاده جنسی از کودکان استعفا کرد

هزاران معترض روز جمعه به خیابان‌های بوداپست آمدند و خواهان کناره‌گیری کاتالین نواک شدند

کاتالین نواک، رئیس‌جمهوری مجارستان، در حال اعلام استعفا در کاخ ریاست‌جمهوری بوداپست، دهم فوریه ۲۰۲۴‌- AFP

کاتالین نواک، رئیس‌جمهوری مجارستان، پس از افزایش انتقادهای عمومی از تصمیم او برای عفو مردی که در پرونده سوءاستفاده جنسی از کودکان مجرم شناخته و محکوم شده بود، اعلام کرد که از سمتش استعفا می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نواک در سخنرانی‌ که از تلویزیون ملی مجارستان پخش شد، گفت: «آوریل گذشته تصمیم گرفتم به این متهم عفو اعطا کنم، زیرا معتقد بودم او از آسیب‌پذیری کودکانی که تحت نظارتش بودند، سوءاستفاده نکرده است. این تصمیم من اشتباه بود؛ زیرا در مورد نادیده‌‌گرفتن مسئله مهم آزار جنسی کودکان تردیدهایی ایجاد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استعفای نواک پس از آن است که هزاران معترض روز جمعه با حضور در خیابان‌های بوداپست، پایتخت مجارستان، خواهان کناره‌گیری رئیس‌جمهوری این کشور شدند. احزاب مخالف دولت در مجارستان نیز از نواک خواسته بودند استعفا کند.

نواک ۴۶ ساله از سال ۲۰۲۲ رئیس‌جمهوری مجارستان بود. او آوریل ۲۰۲۳، پیش از دیدار با پاپ فرانسیس، حدود ۲۲ نفر را عفو کرد که در میان این افراد، معاون مدیر یک مرکز نگهداری از کودکان هم بود که به مدیر سابقش کمک کرده بود جرایم مرتبط با آزار جنسی کودکان را پنهان کند.

در آن پرونده جنجالی، مدیر مرکز به دلیل آزار جنسی پسران زیر سن قانونی در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به هشت سال زندان و معاون او نیز به سه سال حبس محکوم شده بودند.

کاتالین نواک از متحدان نزدیک ویکتور اوربان، نخست‌وزیر تندرو ملی‌گرای مجارستان، است و پیش‌تر وزیر امور خانواده در این کشور بود. او اولین زنی بود که در مجارستان سمت عمدتا تشریفاتی رئیس‌جمهوری را برعهده گرفت.

رئیس‌جمهوری مجارستان در سخنرانی روز شنبه از قربانیان و خانواده‌هایشان عذرخواهی کرد و پذیرفت که «مرتکب اشتباه شده است». او افزود: «از کسانی که ممکن است به آن‌ها توهین کرده باشم و از همه قربانیانی که ممکن است احساس کنند من از آن‌ها دفاع نکردم، طلب بخشایش می‌کنم.»

بیشتر از جهان