ادعای پیروزی نواز شریف در انتخابات پاکستان؛ نخست‌وزیر سابق خواستار تشکیل دولت ائتلافی شد

آمریکا و بریتانیا درباره خشونت و تقلب‌های احتمالی در برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کردند

نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان، روز جمعه ۹ فوریه با اعلام پیروزی‌اش در انتخابات گفت که حزب او از آنجا که نتوانسته است به‌تنهایی به اکثریت قاطع آرا دست یابد خواهان تشکیل دولت ائتلافی با دیگر حزب‌ها است و با آن‌ها گفت‌وگو خواهد کرد. 

نواز شریف گفت که شهباز شریف، برادرش و نخست‌وزیر پیشین پاکستان، را مامور ملاقات با رهبران حزب‌های دیگر و دعوت از آنان به پیوستن به ائتلاف می‌کند.

 شریف در انتخابات پارلمانی اخیر با نامزدهای مستقل مورد حمایت عمران خان، رقیب زندانی‌اش، رقابت کرد. حزب نواز شریف به‌دلیل آرایی که به‌نام نامزدهای دیگر به صندوق‌ها ریخته شد از رسیدن به اکثریت آرا بازماند. شمارش آرا در روز پنجشنبه نشان می‌داد که نامزدهای نزدیک به عمران خان پیشتازند. 

در حمله‌های شبه‌نظامیان در شامگاه پنجشنبه، در پایان رای‌گیری، ۲۸ نفر کشته شدند. این درگیری‌ها باعث شد که نتایج آرا با ۲۴ ساعت تاخیر اعلام شود.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که انتخابات سراسری پاکستان ممکن است برنده مشخصی نداشته باشد و درباره تشدید مشکلات کشور، که درگیر بحران اقتصادی و افزایش خشونت‌های گروه‌های ستیزه‌جو در محیطی دوقطبی است، ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج اعلام‌شده نشان می‌دهد که نامزدهای مستقل- که بیشترشان مورد حمایت عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان و زندانی کنونی، قرار دارند- ۹۵ کرسی از ۲۳۴ کرسی شمارش‌شده پارلمانی را به‌دست آوردند. حزب «مسلم لیگ-نواز» شریف ۶۴ کرسی کسب کرد و حزب مردم متعلق به بلال بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان که در سوءقصد کشته شد، صاحب ۵۰ کرسی شد. بقیه کرسی‌ها را حزب‌های کوچک و دیگر نامزدهای مستقل به‌دست آوردند. 

شریف در کنفرانس مطبوعاتی در شهر لاهور در شرق پاکستان گفت: «مسلم لیگ پاکستان امروز پس از انتخابات، بزرگ‌ترین حزب در کشور است و ما وظیفه داریم که کشور را از گرداب خارج کنیم.»

او گفت: «ما از همه احزاب، چه مستقل و چه غیرمستقل، دعوت می‌کنیم که در کنار ما به این ملت زخمی کمک کنند تا دوباره روی پایش بایستد.»

نواز شریف ۷۴ ساله تاکنون سه بار نخست‌وزیر بوده است. او پس از چهار سال تبعید خودخواسته به بریتانیا در اواخر سال گذشته به پاکستان بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نامزدهای وفادار به عمران خان روز جمعه جلوتر از دو حزب دیگری بودند که گمان می‌شود مورد حمایت ارتش کشور قرار دارند. 

حزب «تحریک انصاف پاکستان» عمران خان به‌رغم حمله‌هایی که متوجهش بود نتیجه‌ای بهتر از آنچه انتظار می‌رفت، کسب کرد، اما در هر صورت به‌نظر می‌رسد که دولت آینده پاکستان را نواز شریف تشکیل خواهد داد. 

بیشتر کرسی‌هایی که وفاداران خان به‌دست آوردند از خیبر پختونخوا است که روز جمعه صحنه درگیری‌هایی بود که در آن‌ها دست‌کم دو نفر از حامیان حزب خان کشته و بیش از بیست نفر مجروح شدند. 

همچنین ناآرامی‌هایی در پیشاور، مرکز استان خیبر پختونخوا، و کویته در استان بلوچستان گزارش شده است. طرفداران خان می‌گویند که آرا دستکاری شده است و خواستار شمارش دوباره شده‌اند.

یکی دیگر از دلایل تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات، چنان‌که دولت موقت گفته است، از کار افتادن خدمات تلفن‌های همراه در روز پنجشنبه بود. در رای‌گیری روز پنجشنبه هزاران سرباز در خیابان‌ها و مراکز رای‌گیری مستقر شدند. مرزهای ایران و افغانستان نیز برای افزایش تدابیر امنیتی به‌طور موقت بسته شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال که نواز شریف خواستار تشکیل دولت ائتلافی است، اعضای مستقل پارلمان این امکان را دارند که به هر حزبی بپیوندند. حزب خان از شرکت در انتخابات منع شده بود و از همین رو هواداران او به‌عنوان نامزدهای مستقل در این رقابت شرکت کردند. 

دولت آمریکا روز جمعه محدودیت‌های اعمال‌شده در جریان برگزاری انتخابات پاکستان را زیر سوال برد و درباره اتهام‌های تقلب در رای‌گیری ابراز نگرانی کرد. طبق بیانیه کاخ سفید، دولت بایدن متعهد شده است که با هر شخصی که دولت بعدی را تشکیل دهد همکاری کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که دولت آمریکا در انتظار «نتایج به‌موقع و کاملی بود که منعکس‌کننده اراده مردم پاکستان باشد.»

او افزود: «ما با ارزیابی ناظران بین‌المللی و محلی معتبر از انتخابات در انتقاد از اعمال محدودیت‌های ناروا در آزادی بیان، تجمع‌ها، و گردهمایی‌های آرام، هم‌صدا هستیم.»

میلر همچنین گفت: «ما خشونت‌های انتخاباتی را محکوم و درباره اتهام‌های مطرح‌شده در روند را‌ی‌گیری ابراز نگرانی می‌کنیم. باید تحیقاتی درباره ادعاهای مطرح‌شده در رابطه با مداخله در رای‌گیری یا تقلب در انتخابات باید انجام شود.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز جمعه گفت که کشورش «نگرانی‌های جدی»‌ درباره انتخابات پاکستان دارد.

کامرون گفت: «ما نگرانی‌هایی جدی درباره عادلانه و آزاد بودن این انتخابات داریم. متاسفیم که همه حزب‌ها اجازه شرکت در رقابت انتخاباتی نداشتند و روندهای قضایی مانع شرکت برخی از رهبران سیاسی در انتخابات شد.»