تاخیر در اعلام نتایج انتخابات پاکستان؛ حزب عمران خان علی‌رغم محدودیت‌ها پیشتاز است

تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پاکستان باعث انتقاد سران احزاب سیاسی شد

نتایج انتخابات پاکستان ۱۴ ساعت پس از پایان یافتن روند رای‌گیری هنوز نهایی نشده است، اما برخی احزاب از جمله حزب مسلم لیگ به رهبری نوازشریف، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری ادعا کرده‌اند که بیشترین رای را دارند و حکومت آینده را در مرکز و برخی ایالت‌ها تشکیل خواهند داد.

براساس شمارش ابتدایی آرا، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان علی‌رغم محدودیت‌های شدید حکومت پاکستان پیشتاز است و نامزدهای مورد حمایت این حزب توانسته‌اند در ایالت خیبرپختونخوا بیشترین آرا را کسب کنند. همچنین در سطح مجلس ملی، حزب تحریک انصاف پس از حزب مسلم لیگ، بیشترین رای را دارد. آماری که الجزیره به صورت زنده از جریان شمارش آرا در پاکستان منتشر کرده، نشان می‌دهد که تا پیش از ظهر جمعه نهم فوریه، حزب مسلم لیگ ۱۴ کرسی، حزب تحریک انصاف ۱۱ کرسی و حزب مردم ۱۰ کرسی را در مجلس ملی پاکستان به دست آورده‌اند. این آمار با ادامه شمارش آرا در حال تغییر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیمه شب گذشته و در جریان گزارش شبکه‌های تلویزیونی پاکستان از جریان شمارش آرا که در آن پیشتاز بودن حزب عمران خان مطرح شد، این روند به صورت ناگهانی متوقف شد و رسانه‌ها گزارش دادند که کمیسیون انتخابات پاکستان نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد. قطع گزارش شمارش آرا باعث اعتراض و بدگمانی درخصوص تقلب در نتایج انتخابات شد.

وزارت کشور پاکستان صبح روز جمعه در بیانیه‌ای گفت متوقف شدن جریان اطلاع‌رسانی از روند شمارش آرا به‌دلیل «نبود ارتباط» پیش‌ آمده و این مشکل برطرف شده است. در بیانیه آمده است که اکنون وضعیت رضایت‌بخش است و شمارش آرا و گزارش از روند آن تا اعلام نتایج نهایی ادامه دارد.

روند شمارش آرا در پاکستان در حالی با تعویق مواجه شد که فعالیت شبکه‌های مخابراتی و خدمات اینترنتی در روز رای‌گیری به مدت ۱۲ ساعت در سراسر این کشور قطع شد. نهادهای امنیتی پاکستان هدف از این کار را جلوگیری از حمله‌های تروریستی و خنثی کردن اهداف گروه‌های شبه‌نظامی برای برهم زدن نظم عنوان کردند. این اقدام باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تقلب گسترده در انتخابات مطرح شود.

برخی از رهبران احزاب و نامزدهای مستقل با انتشار پیام‌هایی از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات انتقاد کردند.

بلاول بوتو، از رهبران حزب مردم، در رسانه اجتماعس ایکس نوشت: «‌روند اعلام نتایج فوق‌العاده کند است.» با این حال، بوتو افزود: «نتایج اولیه بسیار دلگرم‌کننده است.»

همچنین گوهر علی خان، رئیس حزب تحریک انصاف، در پیامی ویدیویی با استقبال از نتایج ابتدایی شمارش آرا، مدعی شد که این حزب در مرکز و ایالت‌های پنجاب و خیبرپختونخوا رای بیشتری نسبت به بقیه احزاب دارد و دولت آینده را تشکیل خواهد داد.

رئیس حزب تحریک انصاف که پیش از این نیز درباره تلاش برای تقلب در نتایج انتخابات هشدار داده بود، گفت: «هرگونه تلاش برای تغییر یک‌شبه نتایج انتخابات، از سوی مردم پاکستان، ناظران و رسانه‌های داخلی و بین‌المللی خنثی می‌شود و به هیچ قیمتی پذیرفته نخواهد شد.»

همچنین مریم اورنگ‌زیب، از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ، در پیامی که در ایکس منتشر کرد، گفت این حزب دولت آینده پاکستان را در مرکز و ایالت پنجاب تشکیل خواهد داد، چون در این دو حوزه بیشترین رای را دارد. کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان هنوز ادعاهای رهبران و سران احزاب درباره میزان رای آنان در ایالت‌های مختلف را تایید نکرده است.

عمران خان که روز پنجشنبه از داخل زندان رای داد، حق ایراد بیانیه و صدور پیام سیاسی ندارد و هنوز پیام مشخصی از او منتشر نشده است. حساب رسمی عمران خان در ایکس که اداره‌اش به‌دست افراد نزدیک به او است، پیام‌هایی ازپیش ضبط‌شده و گزارش‌های مربوط به نامزدان مورد حمایت حزب تحریک انصاف را منتشر می‌کند.

با این حال، برگزاری انتخابات در پاکستان با وقوع حمله‌های تروریستی، کشته شدن نیروهای پلیس، رای‌دهندگان و ربوده شدن چندتن از ناظران انتخاباتی حزب تحریک انصاف همراه بود. وزارت کشور پاکستان در پایان روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور در «فصل انتخابات» شاهد ۵۱ حمله تروریستی بود. براساس این اطلاعیه، ۶۵۰ هزار نیروی پلیس در روز انتخابات در حالت آماده‌باش بودند و نظامیان از شش هزار مرکز رای‌گیری در این کشور محافظت می‌کردند.

یک روز پیش از برگزاری انتخابات نیز ۲۴ نفر در دو حمله تروریستی به دفاتر نامزدهای انتخاباتی در بلوچستان کشته شدند. همچنین ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا در روز رای‌گیری دست‌کم شاهد چهار حمله تروریستی بودند که در آن ۹ نفر، از جمله پنج سرباز پلیس، کشته شدند.

قندیل عباس، استاد دانشگاه قائد اعظم در اسلام‌آباد، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت برگزاری انتخابات در پاکستان درحالی‌که این کشور درگیر بحران شدید سیاسی و اقتصادی و افزایش فعالیت گروه‌های شورشی است، «موفق» بود. قندیل عباس افزود ادعاهایی که در مورد تقلب در انتخابات مطرح شده هنوز به صورت مستند مشاهده نشده است، اما نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که با نهایی‌شدن روند شمارش آرا مشخص می‌شود.

بیشتر از جهان