پوتین: آمریکا از کمک تسلیحاتی به اوکراین دست بردارد، جنگ «چند هفته‌ای» تمام می‌شود

رئيس‌جمهوری روسیه تقریبا دو سال بعد از فرمان حمله تمام‌عیار به کشور همسایه‌اش می‌گوید:«درگیر شدن در جنگ جهانی برخلاف عقل سلیم است... و جنگ جهانی بشریت را به آستانه نابودی می‌کشاند»

تاکر کارلسون، مجری سابق فاکس‌نیوز و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه- NATALIA KOLESNIKOVA and GIORGIO VIERA/AFP

ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، به تاکر کارلسون، مجری پیشین فاکس‌نیوز، گفت چنانچه ایالات متحده آمریکا از ارسال تسلیحات به اوکراین دست بردارد، جنگ ظرف «چند هفته» تمام می‌شود.

پوتین در پاسخ این سوال که چرا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تماس نمی‌گیرد تا به راه‌حلی برای اوکراین برسد، پرسید: «مسئله‌ای هست که باید حل شود؟»

پوتین ادامه داد: «اگر اسلحه ندهید جنگ ظرف چند هفته تمام می‌شود.»

پوتین در پاسخ به سوالی درباره درگیری احتمالی هسته‌ای گفت: «این چیزی است که آن‌ها می‌گویند و تلاش می‌کنند مردمشان را با این تهدیدها بترسانند... آدم‌های باهوش می‌دانند که این دروغ است، سعی می‌کنند به تهدید روسی دامن بزنند.»

پوتین بارها از تهدید هسته‌ای برای ارعاب اوکراین و غرب استفاده کرده است.

او در پاسخ سوال کارلسون درباره حمله پوتین به لهستان گفت: «فقط در یک صورت، آن هم اگر لهستان به روسیه حمله کند – هیچ علاقه‌ نداریم به لهستان، لتونی یا جای دیگری حمله کنیم.»

او افزود: «این اصلا امکان ندارد... درگیر شدن در جنگ جهانی خلاف عقل سلیم است... یک جنگ جهانی بشریت را به مرز نابودی می‌کشاند.»

گویا پوتین برای مصاحبه زمان زیادی به کارلسون داده بود، چون بعد از گذشت دو ساعت، این مجری پیشین تلویزیون کابلی بود که تصمیم گرفت گفت‌وگو را تمام کند.

رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با کارلسون ادعا کرد که مذاکرات صلح «طی فرایندی پیچیده به مرحله بسیار بالایی از هماهنگی مواضع رسید. با این حال تقریبا تمام شده است.»

او ادامه داد: «اما بعد از آنکه نیروهایمان را از کی‌یف خارج کردیم ... طرف مقابل تمام این توافق‌ها را کنار گذاشت و از دستور کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا اطاعت کرد که تا آخرین لحظه با روسیه بجنگد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر روسیه گفت از پیش از تهاجم گسترده به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، صحبت نکرده است.

او گفت: «حرف نزده‌ایم»، اما ادامه داد: «تماس‌های خاصی حفظ شده است.»

پوتین در فوریه ۲۰۲۲، هشت سال بعد از تصرف لوهانسک و دونتسک، مناطق اوکراینی کریمه، دستور حمله تمام عیار به اوکراین را صادر کرد. صدها هزار تن از کارکنان خدماتی و غیرنظامی اوکراین – و تعداد مشابهی از نیروهای روسی – طی دو سال گذشته کشته شده‌اند. چندین میلیون اوکراینی به اجبار از این کشور گریختند، و مهاجمان شهرهایی مانند ماریوپول را تقریبا ویران کردند.

ایالات متحده آمریکا – به همراه اتحادیه اروپا و بریتانیا – از زمان آغاز این تهاجم، با صرف میلیاردها دلار به صورت تجهیزات نظامی و کمک مالی از اوکراین حمایت کرده‌اند تا به جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور زمانی که زیر حمله قرار دارد، کمک کرده باشند.

با این حال، جمهوری‌خواهان در واشینگتن دی‌سی مانع آخرین دور کمک‌های مالی شدند، با این ادعا که انجام این کار به معنای نابودی دفاع اوکراین است، و پوتین را جسور می‌کند و به او چراغ سبزی برای حملات آینده در منطقه نشان می‌دهد – چیزی که رئیس‌جمهوری روسیه گفته است برنامه‌ای برای آن ندارد.  

میخائیل خودوروفسکی، تاجر تبعیدی روس، الیگارش و رهبر مخالفان، در رشته توییتی در ایکس نوشت: «پوتین هرکاری که می‌کند یک هدف دارد – اینکه هرچه بیشتر در قدرت بماند. به همین دلیل روزنامه‌نگاران را ترور می‌کند، به همین دلیل به اوکراین حمله کرد – و همچنین به همین دلیل به تاکر کارلسون اجازه مصاحبه داد.»

پوتین متهم است که خودوروفسکی را در سال ۲۰۰۳ به اتهام‌های واهی به زندان انداخت و بعد شرکت‌ نفت او را مصادره کرد.  

خودوروفسکی پنجشنبه شب در ایکس نوشت: «واقعیت این است همان‌قدر که پوتین و دستگاه تبلیغاتی او در روسیه غرب را دشمن شماره یک مردم معرفی می‌کنند، او همان‌قدر دنبال توجه و تایید غرب است. چرا؟ چون این امر به او در داخل کشور مشروعیت می‌بخشد. ممکن است نفرت از غرب را به روس‌ها یاد داده باشند، اما در همین حال بسیاری از آن‌ها هنوز اروپا و ایالات متحده آمریکا را الگوهای فرهنگی خود می‌دانند. آن‌ها فیلم‌های غربی می‌بینند، کالای غربی می‌خرند و طرفدار تیم‌های ورزشی غربی‌اند.»

«بنابراین، وقتی یک فرد سرشناس غربی از پوتین تمجید کند، بین مردم روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد و به محبوبیت پوتین کمک می‌کند. و پوتین این را می‌داند.»

© The Independent

بیشتر از جهان