اعتراض چهار کشور منطقه به طالبان در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان

این اعتراض مشترک در جریان نشستی در کابل به طالبان اعلام شد

نشستی با حضور نمایندگان برخی کشورهای منطقه در کابل‌ــ X/@MoFA_Afg

نشریه پاکستانی اکسپرس تریبون گزارش داد که نمایندگان چهار کشور منطقه از جمله پاکستان، روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران که همگی منافع قابل‌توجهی در افغانستان دارند، مراتب اعتراضشان را به فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان به طالبان اعلام کردند.

این نشریه روز یکشنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) به نقل از برخی منابع نوشت که این اعتراض مشترک هفته گذشته (۲۹ ژانویه) در جریان یک کنفرانس در کابل که با حضور نمایندگان چهار کشور منطقه برگزار شد، به شکل غیرعلنی با طالبان در میان گذاشته شد.   

به نوشته اکسپرس تریبون، این کشورها از پیش توافق کرده بودند که در این نشست به طور مشترک، نگرانی‌هایشان را در مورد فعالیت‌های تروریستی در افغانستان به رژیم طالبان اعلام کنند. این اعتراض مشترک به ابتکار پاکستان صورت گرفت؛ زیرا اسلام‌آباد معتقد است تشکیل یک جبهه متحد از همسایگان کلیدی افغانستان می‌تواند طالبان را برای رسیدگی به این موضوع تحت تاثیر قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشستی که سازمان ملل متحد ۱۸ و ۱۹ فوریه در مورد افغانستان در دوحه قطر برگزار می‌کند، طالبان هفته گذشته نشستی با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان و روسیه در کابل برگزار کردند. 

طالبان این نشست را «نخستین نشست ابتکار منطقه‌ای کشورهای عضو گروه تماس منطقه‌ای» در کابل خواندند و تاکید کردند که در آن، «راه‌های تعامل منطقه‌ای مبتنی بر منافع مشترک، احترام متقابل و همچنین فرصت‌های ترانزیتی در منطقه» به بحث گذاشته می‌شود.

مقام‌های هند، ترکیه، اندونزی و برخی کشورهای آسیای میانه در کنار نمایندگانی از چین، پاکستان، روسیه و جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست حضور داشتند.

هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان افغانستان از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان افزایش یافته است. حتی چین و روسیه هم با اینکه معمولا در نشست‌های عمومی در این مورد موضع تندی اتخاذ نمی‌کنند، نگرانی‌هایشان از این مشکل همچنان پابرجا است. 

چین جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ئی‌تی‌آی‌ام/ETIM) را که در افغانستان فعالیت می‌کند، یک تهدید امنیتی شدید می‌شناسد. روسیه و ایران هم از خطرات احتمالی برخی گروه‌های تروریستی فعال در داخل افغانستان نگرانی‌هایی دارند. در این میان، پاکستان در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای پرسروصدا بوده و پیوسته به طالبان افغانستان یادآوری کرده است که به تعهداتشان عمل کنند و مانع از استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان شوند.

گزارش اخیر سازمان ملل تایید کرد که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) تقویت شده و بر نگرانی‌های پاکستان افزوده است. این گزارش می‌افزاید که طالبان افغانستان به تحریک طالبان پاکستانی دیدگاهی عموما «همدلانه» دارند و حتی برخی اعضای این گروه با هدف «عمل به وظیفه مذهبی» [جهاد] به گروه تروریستی ضدپاکستان (تی‌تی‌پی) پیوسته‌اند.

بیشتر از جهان