سفیر روسیه در تاجیکستان: تروریست‌ها از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده می‌کنند

به گفته سمیون گریگوریف، گروه‌های تروریستی مسقر در افغانستان در سال گذشته بارها کوشیدند به تاجیکستان نفوذ کند

 سمیون گریگوریف سفیر کنونی روسیه در دوشنبه همراه با یک مقام گرجستانی در آبخازیا (دسامبر 2008)- BRAGIM CHKADUA / AFP

سمیون گریگوریف، سفیر روسیه در دوشنبه، می‌گوید که طالبان به وعده خود مبنی بر استفاده ‌نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، عمل نکرده‌اند. 

خبرگزاری روسی تاس دوشنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، به نقل از سفیر روسیه در تاجیکستان گزارش داد که هنوز امنیت کشورهای همسایه افغانستان از جانب این کشور تهدید می‌شود و گروه‌های افراطی مستقر در افغانستان سال گذشته بارها کوشیدند به تاجیکستان نفوذ کنند.

بنا به این گزارش، گریگوریف تاکید کرد: «هیچ پیشرفت خاصی در تحقق وعده‌های طالبان در مورد امنیت کشورهای هم‌مرز با افغانستان نمی‌بینیم. در طول سال گذشته خوشبختانه همه تلاش‌های تروریست‌ها برای نفوذ به تاجیکستان ناکام ماند و  به‌سرعت به دست نیروهای نظامی تاجیکستان سرکوب شد.»

او همچنین نگرانی خود را از وضعیت حقوق‌بشری و افزایش سطح بیکاری و فقر در افغانستان زیر کنترل طالبان ابراز کرد و تاکید ورزید که سیاست‌های اشتباه طالبان سبب انزوای افغانستان شده است. 

او بر توجه جدی کشورهای منطقه، از جمله روسیه و تاجیکستان، به مشکل افغانستان نیز تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گریگوریف همچنین بابت اخراج مهاجران افغان از پاکستان و بازگشت سیل‌آسای آنان به افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که تاجیکستان و روسیه می‌کوشند از نفوذ افرادی که ممکن است خود را مهاجر جا بزنند، جلوگیری کنند. 

سفیر روسیه در تاجیکستان بر مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر از افغانستان زیر کنترل طالبان نیز تاکید کرد و گفت، با اینکه کشورهای غربی عملا بودجه برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر افغانستان را که از مرز تاجیکستان و افغانستان منتقل می‌شود، قطع کرده‌اند، مبارزه تاجیکستان و روسیه در این زمینه ادامه دارد. 

روسیه نیز پیش‌تر بارها از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها، شرایط مرزهای شمال افغانستان و اقدام طالبان به اسکان دادن اعضای «تحریک طالبان پاکستان» در این مناطق، ابراز نگرانی کرده است. 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ژوئن گذشته از تشدید نگرانی‌های امنیتی در افغانستان سخن گفت و اظهار داشت که وضعیت در این کشور «کاملا متشنج و جدی» است و همه کشورهای دنیا آن را فراموش کرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه در نشست شورای وزیران دفاع کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) و وزیران دفاع روسیه و آسیای مرکزی، اعلام کرد که نگرانی‌های روسیه درباره آینده امنیت افغانستان، به واقعیت پیوسته است.

به گفته او، آنچه از ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان به جا مانده، در حال تبدیل شدن به خطری بالقوه است. او از گسترش تروریسم در افغانستان زیر تسلط طالبان، با ‌عنوان «مظهر تروریسم بین‌المللی» یاد کرد و گفت: «هیچ چیزی در افغانستان [در جهت مثبت] تغییر نکرده است.»

هرچند روسیه دیپلمات‌های طالبان را در مسکو پذیرفته است و سفارت روسیه نیز در کابل فعالیت دارد، اما اخیرا دیده می‌شود که با افزایش تهدیدهای طالبان و گروه‌هایی که زیر چتر این گروه در افغانستان حضور و فعالیت دارند، مسکو در حال تغییر سیاست خود در قبال طالبان است. 

مسکو ماه گذشته میزبان نشستی با حضور چهره‌های مخالفان طالبان بود که در آن درباره تشکیل حکومت فراگیر در حکم ضامن ثبات آینده افغانستان، مبارزه همسایگان افغانستان علیه تهدیدها و ایجاد ثبات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به مثابه تهدیدهای جهانی و موضوعات دیگر بحث شد.

بیشتر از جهان