هند و کشورهای آسیای میانه از افزایش تروریسم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کردند

شرکت‌کنندگان این نشست بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

مشاوران امنیت ملی هند و شماری از کشورهای منطقه در دومین نشست آسیای میانه‌ــ X/@AdityaRajKaul

دبیران شورای امنیت ملی کشورهای آسیای میانه و هند در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، در مورد مبارزه با تروریسم وافراطی‌گری رایزنی و درباره افزایش خطر تروریسم، افراط‌‌گرایی و قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کردند. 

اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند، که روز سه‌شنبه ۲۵ مهر در دومین نشست کشورهای آسیای میانه در قزاقستان صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه هند و آسیای میانه با چالش‌های امنیتی مشترکی مواجه‌اند، گفت: «بازیگران شرور از شبکه‌های به‌هم پیوسته» همسایگان مشترک را تهدید می‌کنند.

او در ادامه خاطرنشان کرد تروریسم در همه اشکال و مظاهر یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای امنیت بین‌المللی است و همه این اقدام‌ها، صرف نظر از انگیزه یا علت آن توجیه‌ناپذیر است. او قاچاق مواد مخدر را تهدیدی جدی توصیف کرد که اغلب گروه‌های تروریستی و باندهای جنایت‌های سازمان‌یافته از آن استفاده می‌کنند و بر نیاز به هماهنگی نزدیک برای مقابله با این مشکل تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دووال ضمن اشاره به برنامه‌های هند به‌منظور مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر با تخصیص یک بودجه وسیع، از وضعیت بشری حاکم بر افغانستان در نبود یک دولت قانونی ابراز نگرانی کرد و گفت که کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان همچنان اولویت کشورش است.

دوال با تاکید بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان، تصریح کرد: «اولویت‌های فوری و مشترک ما عبارت‌اند از ارائه کمک‌های بشردوستانه، تضمین تشکیل یک دولت واقعا فراگیر و نماینده مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها.»

گیزات نوردولتوف، دستیار رئیس‌جمهوری و مشاور امنیت ملی قزاقستان، هم در این نشست درباره خطرات کنونی در آسیای میانه هشدار داد. به گزارش رسانه‌های قزاقستانی، گیزات نوردولتوف تاکید کرد: «کشورهای ما با تعدادی از چالش‌های مشترک و دشوار مواجه‌اند که نیازمند تلاش‌های هماهنگ است. این تهدیدها عبارت‌اند تروریسم بین‌المللی، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و جنایات فراکشوری. این خطرها تا حد زیادی به وضعیت کنونی افغانستان مربوط می‌شود.»

نخستین نشست مقام‌های امنیتی ارشد هند و آسیای مرکزی دسامبر ۲۰۲۲ پس از توافقی که در اولین اجلاس سران هند و آسیای میانه در ژانویه ۲۰۲۲ حاصل شد، در دهلی نو برگزار شد.

در جلسه روز سه‌شنبه آستانه، مقام‌های ارشد هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان حضور داشتند. شرکت‌کنندگان این نشست توافق کردند که نشست بعدی در سال ۲۰۲۴ در قرقیزستان برگزار شود. 

بیشتر از جهان