حملات آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها؛ ۳۶ هدف در ۱۳ مکان منهدم شد

به گزارش پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی حملات شنبه شب ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به مواضع حوثی‌ها در یمن جدای از پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی اردن است.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا شنبه شب به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کردند. این دومین حمله مشترک این دو قدرت نظامی به مواضع حوثی‌ها در پاسخ به حملات این گروه شبه‌نظامی به شناور‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن است.

به گزارش اسوشیتدپرس به نقل از منابع آمریکایی در این حملات جنگنده‌های اف‌ای-۱۸ (F/A 18) نیروی دریایی ایالات متحده از روی ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا برخاستند و مواضع حوثی‌ها را هدف قرار دادند. همچنین ناوشکن‌های یو‌اس‌اس گریولی (USS Gravely) و یو‌اس‌اس کارنی (USS Carney) با موشک‌های تاماهاوک از دریای سرخ به اهداف حوثی‌ها حمله کردند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده طی بیانیه‌ای ضمن تایید این حملات، اعلام کرد: «نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده به همراه نیرو‌های مسلح بریتانیا و با پشتیبانی استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند در ساعت ۲۳:۳۰ شنبه ۱۳ بهمن حملاتی را علیه ۳۶ هدف حوثی‌ها در ۱۳ منطقه تحت کنترل این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، انجام دادند. این حملات بر علیه اهدافی بود که حوثی‌ها از آن‌ها برای هدف قراردادن شناورهای تجاری بین‌المللی و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می‌کردند.»

سنتکام افزود: «این اهداف شامل چندین انبار زیرزمینی، مقر فرماندهی و کنترل عملیات، سامانه‌های موشکی، انبار پهپاد‌ها و تسلیحات و رادار‌ها و بالگردها می‌شد.»

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این بیانیه همچنین هدف از این حملات را «تضعیف قابلیت‌های حوثی‌ها برای ادامه حملات غیرموجه و غیرقانونی آنها به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی و شناورهای تجاری بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن» عنوان کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده پیرامون این حملات گفت: «این حملات پیامی روشن به حوثی‌ها داد که اگر به حملات غیرقانونی به کشتی‌های تجاری و شناورهای نیروی دریایی ادامه دهند، عواقب بیشتری را متحمل می‌شوند.»

او افزود: «ما در دفاع از جان افراد و جریان تجارت آزاد در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان هیچ تردیدی نداریم.»

دو منبع آمریکایی در گفتگو با سی‌ان‌ان گفتند که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته انجام این حملات را تایید کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ابتدا سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که حملات شنبه شب نیروهای آمریکایی و بریتانیایی به مواضع حوثی‌ها در یمن، دور بعدی حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده برای انتقام کشته‌شدن سربازان آمریکایی در حمله پهپادی روز یکشنبه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه نظامی این کشور در اردن است.

با این حال پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که حملات شنبه شب ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به مواضع حوثی‌ها در یمن جدای از پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی یکشنبه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در اردن است.

ایالات متحده جمعه شب در واکنش به حمله پهپادی روز یکشنبه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه که به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی انجامید، در حملاتی به مواضع این شبه‌نظامیان، ۸۵ مکان مرتبط با آن‌ها را هدف قرار داد. به گزارش رویترز، در جریان این حملات حدود ۴۰ تن کشته شدند.

بیشتر از جهان