وقوع دو انفجار در کابل همزمان با حضور دیپلمات‌های کشورهای منطقه در این شهر

مسئولیت انفجارها را جبهه آزادی افغانستان برعهده گرفت و از وارد شدن تلفات به طالبان خبر داد

اعضای طالبان در شهر کابل-AFP

جبهه آزادی افغانستان دوشنبه‌شب، ۹ بهمن (۲۹ ژانویه)، در دو حمله جداگانه در کابل که همزمان رخ داد، طالبان را در چهارراه خراسان در خیرخانه و قرارگاه حوزه چهارم پلیس هدف قرار داد. در اطلاعیه‌های جبهه آزادی که پس از این حمله‌ها منتشر شد، آمده است که در انفجاری که خودرو زرهی طالبان را در حوزه امنیتی چهارم کابل هدف قرار داد، چهار عضو  طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند و خودرو زرهی آنان نیز تخریب شد. در ویدیویی نیز که جبهه آزادی افغانستان منتشر کرد، لحظه وقوع انفجار و سراسیمگی مردم مشاهده می‌شود.

جبهه آزادی همچنین از حمله دوم در چهارراه خراسان (حصه سوم خیرخانه) شهر کابل خبر داد و گفت که در این حمله دو عضو طالبان کشته و چهارتن دیگر مجروح شدند. در اطلاعیه جبهه آزادی آمده است: «طالبان مستقر در این پاسگاه همه روزه با توقف و بازرسی خودروهای مسافربری، اهالی خیرخانه را به بهانه‌های مختلف هدف آزار و اذیت قرار می‌دهند و در اکثر موارد به بازداشت، شکنجه و زندانی کردن مردم اقدام می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیوهایی که جبهه آزادی افغانستان از هر دو حمله منتشر کرد، می‌توان دید که انفجارها باعث سراسیمگی مردم می‌شود، اما مشخص نیست که افراد غیرنظامی نیز آسیب دیده‌اند یا خیر. طالبان تاکنون درباره وقوع این انفجارها که همزمان با برگزاری نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان» با حضور دیپلمات‌های کشورهای منطقه رخ داد، اظهارنظر نکرده‌اند. در این نشست که به میزبانی وزارت خارجه طالبان برگزار شد، دیپلمات‌هایی از روسیه، چین، ایران، پاکستان، هند، اندونزی و کشورهای آسیای میانه حضور دارند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در سخنرانی خود در این نشست مدعی برقراری امنیت در افغانستان شد و گفت که طالبان با تثبیت کنترل خود بر جغرافیای افغانستان، امنیت را در سراسر کشور برقرار کرده‌اند.

طالبان هنوز در مورد وقوع دو انفجار در کابل واکنشی نداشته است. با این حال، بیمارستان عاجل که ویژه درمان قربانیان جنگ است، با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، وقوع انفجار در کابل را تایید کرد و گفت که سه مجروح از محل انفجار به این بیمارستان انتقال یافته‌اند که وضعیت یکی از آنان وخیم است. در این اطلاعیه اشاره‌ای به هویت افراد مجروح نشده است. طالبان از زمان سلطه بر افغانستان، از پخش و انتشار جزئیات انفجارها و حمله‌ها، به ویژه حمله‌های جبهه‌های نظامی مخاف رژیم خود، جلوگیری می‌کنند.

جبهه آزادی افغانستان که فعالیت خود را به صورت چریکی سازماندهی می‌کند، در ماه‌های اخیر حمله‌ها و عملیات متعددی در شهرهای مختلف کشور علیه طالبان اجرا کرده است. این جبهه در بیشتر موارد از جریان حمله‌های خود به طالبان ویدیو منتشر می‌کند، اما سخنگویان طالبان درباره این حمله‌ها سکوت می‌کنند. رسانه‌های داخلی افغانستان نیز براساس محدودیت‌های وضع‌شده و فرمان‌های طالبان، اجازه پخش و انتشار خبرهای مربوط به انفجار و حوادث امنیتی را ندارند.