بایدن: گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران مسئول کشته‌شدن سربازان آمریکایی‌اند

بایدن در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی: شک نکنید ما همه کسانی را که مسئول‌اند پاسخگو خواهیم کرد

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، یکشنبه، ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)، گفت که در جریان حمله‌های پهپادی به نیروهای آمریکایی مستقر در شمال شرقی اردن درنزدیکی مرز سوریه، سه نظامی آمریکایی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در این حمله دست‌کم ۲۰ سرباز آمریکایی نیز مجروح شده‌اند. فرمانده مرکزی آمریکا در منطقه نیز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که این پهپادها انتحاری بوده‌اند.

این حمله شبانه به پایگاه نظامی آمریکا در اردن که در جریان آن، نخستین نظامیان آمریکایی در خاورمیانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه کشته شدند، پس از هفته‌ها تلاش واشنگتن برای جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز، جو بایدن با اشاره به ‌اینکه جمع‌آوری شواهد و حقایق درباره این حمله در جریان است، گفت «می‌دانیم» که این حمله به دست «شبه‌نظامیان افراط‌گرای برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران فعال در سوریه و عراق» انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده همچنین با مسئول دانستن گروه‌های نیابتی تهران در منطقه، گفت: «شک نکنید که ما همه کسانی را که مسئول‌اند، در زمان و شیوه‌ای که ما انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.»

بایدن سه سرباز آمریکایی کشته‌شده در این حمله‌ها را «وطن‌پرست»  خواند و با ستودن شجاعت آن‌ها، حمله مزبور را «نفرت‌انگیز و کاملا ناعادلانه» توصیف کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، سی‌کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مصاحبه‌ای از پیش ضبط‌شده که صبح یکشنبه از شبکه خبری ای‌بی‌سی پخش شد، گفت: «بخش کلیدی کار آمریکا در خاورمیانه، جلوگیری از گسترش درگیری‌ها است.» او در ادامه گفت: «هدف ما بازدارندگی نیروهای نیابتی ایران در منطقه، مانند شورشیان حوثی در یمن و گروه شبه‌نظامی قدرتمند حزب‌الله لبنان است»، و افزود: «نمی‌خواهیم در مسیر تشدید تنش‌ها که به درگیری بسیار گسترده‌تر در منطقه منجر می‌شود، قدم برداریم.»

با این حال تعداد زیادی از سناتورهای آمریکایی به حمله پهپادی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه آمریکایی واکنش نشان دادند و از دولت بایدن خواستند که جمهوری اسلامی را پاسخگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردن: حمله به نیروهایی آمریکا در خاک اردن نبوده است

مهند المبیدین، سخنگوی دولت اردن، یکشنبه گفت حمله‌ای که به کشته شدن سه نظامی آمریکایی منجر شد، در خاک اردن رخ نداده، بلکه در خاک سوریه اتفاق افتاده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی دولت اردن به شبکه تلویزیونی المملکه اردن گفت که این حمله پایگاه التنف آمریکا را در سوریه هدف قرار داده است.

با آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل، حمله‌های نیروهای شبه‌نظامی منطقه علیه نیروهای ایالات متحده در عراق و سوریه افزایش یافته است و به گزارش سی‌ان‌ان، تاکنون در جریان بیش از ۱۵۸ حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق و سوریه، تقریبا ۷۰ نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند. با این حال، اکثر این حمله‌ها ناموفق بوده‌اند و آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد نکرده‌اند.

در پاسخ به این حمله‌ها، ایالات متحده چندین اقدام تلافی‌جویانه علیه گروه‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه انجام داده است. یکی از این اقدامات در هفته گذشته، حمله واشنگتن به تاسیسات کتائب حزب‌الله و سایر گروه‌های وابسته به ایران در عراق بود.

کشته شدن سه‌ آمریکایی همچنین در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود آمریکا و عراق به‌زودی مذاکرات خود را درباره آینده حضور نظامی ایالات متحده در این کشور آغاز کنند.