جشن فارغ‌التحصیلی اعضای طالبان در «ارگ شاهی» افغانستان برگزار شد

رحمت‌الله نبیل: «بالاخره ارگ را هم به مدرسه اکوره ختک تبدیل کردند»

اعضای طالبان در جشن فارغ‌التحصیلی از دوره آموزشی «علم حدیث» در ارگ شاهی (کاخ ریاست‌جمهوری) افغانستان-rtadari/X

جشن فارغ‌التحصیلی ۳۱ تن از اعضای طالبان از یک دوره آموزشی «علم حدیث»، روز پنج‌شنبه، ۲۷ دی‌ماه، در کاخ ریاست جمهوری افغانستان که اکنون محل کار نخست‌وزیر رژیم طالبان است برگزار شد. مقام‌های طالبان از جمله مولوی عبدالکبیر و مولوی عبدالسلام حنفی، معاونان نخست‎وزیر طالبان در این مراسم حضور داشتند. کاخ ریاست جمهوری افغانستان که به نام «ارگ شاهی» نیز شناخته می‌شود در سال ۱۸۸۰ میلادی، از سوی عبدالرحمان خان، شاه وقت افغانستان تاسیس شد و تا ۱۵ اوت ۲۰۲۱، به عنوان محل کار و زندگی پادشاهان، روسای جمهوری، نخست‌وزیران و اعضای خانواده‌های آنان استفاده می‌شد. طالبان پس از سلطه بر افغانستان، در بخشی از این کاخ تاریخی، یک مدرسه دینی به نام «احس العلوم» ایجاد کردند.

طالبان در بیش از دوسال سلطه بر افغانستان، صدها مدرسه دینی و مسجد، در سراسر افغانستان ایجاد کردند و مقام‌های وزارت معارف (آموزش و پرروش) این گروه خبر دادند که براساس دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، قرار است در هر شهرستان افغانستان از یک تا ۱۰ مدرسه جهادی ایجاد شود. تا کنون در مراکز بسیاری از شهرهای افغانستان مدارس جهادی طالبان با ظرفیت پذیرش حدود ‌هزار دانشجو به صورت همزمان، در خانه‌ها و ساختمان‌های متعلق به مقام‌های دولت پیشین افغانستان برپا شده‌اند.

در حالی که طالبان زنان و دختران را از آموزش و اشتغال محروم کرده‌اند، روند ساخت مدرسه‌های جهادی و ترغیب کودکان و جوانان به پیوستن به این مدارس، باعث نگرانی از تولید نسل جدیدی از جنگجویان جهادی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها و سخنگویان طالبان که ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان و دختران را امر موقتی خوانده بودند، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود هیچ اشاره‌ای به زمان پایان یافتن این ممنوعیت نمی‌کنند. مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان که در مراسم فارغ‌التحصیلی اعضای این گروه در کاخ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، بر «توجه خاص امارت اسلامی به تمام مدارس دینی» تاکید کرد، اما یادی از مدارس دختران و دانشگاه‌ها نکرد.

همچنین مولوی محمد نبی محمدی، رئیس مساجد در وزارت حج و اوقاف رژیم طالبان، خطاب به اعضای این گروه که از دوره آموزشی «علم حدیث» فارغ‌التحصیل شدند، گفت: «شما وارثان پیامبر اسلام هستید و به این مقام به برکت خون مجاهدین رسیده‌اید.»

روند رو به گسترش ساخت مدارس جهادی طالبان و همچنین برپایی جشن فارغ‌التحصیلی اعضای این گروه در کاخ ریاست جمهوری، باعث واکنش‌های زیاد شده است. رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، کاخ ریاست جمهوری افغانستان تحت سلطه طالبان را  به «مدرسه حقانیه اکوره ختک در پاکستان» مشابه دانست. همزمان با برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی اعضای طالبان در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، صدها طلبه مدرسه حقانیه در اکوره ختک پاکستان نیز فارغ‌التحصیلی خود را جشن گرفتند. مدرسه حقانیه پاکستان به دانشگاه جهاد مشهور است، محل آموزش بسیاری از رهبران طالبان افغان و پاکستانی است. طالبان افغان از این مدرسه به عنوان محل سربازگیری و ترویج ایدیولوژی خود استفاده کرده‌اند.

بیشتر از جهان