کشف سیاره شبیه به زمین در فاصله‌ای بسیار نزدیک

عکس تزئینی -  طرحی از یک سیاره دور - Canva

‌‌ستاره‌شناسان سیاره‌ای به اندازه زمین پیدا کرده‌اند که به طرز بهت‌آوری به سیاره ما نزدیک است.

این سیاره– که با نام اچ‌دی ۶۳۴۳۳دی شناخته می‌شود – نزدیک‌ترین و جوان‌ترین سیاره با ابعاد زمین است که تاکنون پیدا شده است. پژوهشگران امیدوارند که نزدیک بودن آن بتوان سودمند واقع شود: ما می‌توانیم از سیاره‌ای که ممکن است شبیه یک نسخه جوان از زمین خودمان باشد، رصد خوبی داشته باشیم.

ملیندا سوآرس-فورتادو، یکی از سرپرست‌‌های این پژوهش از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن گفت: «این سیاره مهم و باارزشی است زیرا ممکن است شبیه به زمین اولیه باشد.»

برای نمونه، پژوهشگران قادر خواهند بود به دقت به این سیاره نگاه کنند و ببینند که آیا گازها از داخل آن خارج می‌شوند یا نه و میدان مغناطیسی آن چگونه کار می‌کند.

سوآرس-فورتادو گفت: «این حیاط خلوت خورشیدی ما است و این موضوع به نوعی هیجان‌برانگیز است. ستاره‌ای به این نزدیکی، با چنین منظومه شلوغی در پیرامون خود، چه نوع اطلاعاتی می‌تواند ارائه دهد؟ وقتی در میان احتمالا ۱۰۰ ستاره مشابه دیگر در این گروه جوان، که این ستاره بخشی از آن است، به دنبال سیارات می‌گردیم، این چگونه به ما کمک خواهد کرد؟»

اما شباهت‌ها به زمین محدود است. به نظر می‌رسد که این سیاره تازه کشف‌شده به صورت کشندی به ستاره خود قفل شده است، به طوری که فقط یک سوی آن همواره رو به آن است - در این سمت، دما ممکن است تا ۲۳۰۰ درجه فرانهایت [برابر با ۱۲۶۰ درجه سانتی‌گراد] برسد و سطح سیاره ممکن است به شکل گدازه‌ای جاری باشد.

این سیاره به این دلیل نامگذاری شده که سومین سیاره‌ای‌ به شمار می‌رود که پیرامون ستاره اچ‌دی‌۶۳۴۳۳ پیدا شده است. این ستاره تقریبا در اندازه و نوع خورشید خودمان است - اما بسیار جوان‌تر از آن.

این ستاره تنها ۷۳ سال نوری از ما فاصله دارد و از طریق یک دوربین دوچشمی قابل مشاهده است.

سیاره تازه کشف‌شده را ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا یا تِس کشف کرد که تعداد زیادی سیاره فراسوی منظومه شمسی ما پیدا کرده است - از جمله دو سیاره دیگر در همان منظومه سیاره‌ای که سیاره جدید در آن کشف شده است.

این پژوهش در مقاله جدیدی با عنوان «جست‌وجوی تس به دنبال سیارات فراخورشیدی جوان و تکامل‌یافته (تایم) XI. سیاره‌ای به اندازه زمین که در یک گروه در حال گردش ۴۰۰ میلیون ساله دب اکبر به دور یک میزبان خورشیدی نزدیک می‌چرخد» توضیح داده شده که در آسترونومیکال ژورنال منتشر شده است.