آیا تیلور سوییفت عامل پنتاگون است؟‌

فاکس نیوز نظریه توطئه‌ای مطرح کرد مبنی بر اینکه این ستاره موسیقی پاپ ابزار پنتاگون برای مبارزه با اطلاعات نادرست است

تصویر تیلور سوییفت روی جلد نشریه تایم‌ــ Inez van Lamsweerde and Vinoodh Matadin / various sources / AFP 

فاکس نیوز به اشاعه یک نظریه توطئه که [می‌گوید] ممکن است از تیلور سوییفت برای یک عملیات روانی دولتی استفاده شده باشد، متهم شد.

روز سه‌شنبه در برنامه جسی واترز پرایم‌تایم، مجری فاکس‌نیوز ویدیویی را پخش کرد که به گفته او، یکی از مقام‌های وزارت دفاع را نشان می‌داد که می‌گوید تیلور سوییفت یک عملیات روانی پنتاگون برای مبارزه با اطلاعات نادرست است.

البته این ویدیو چنین چیزی را نشان نمی‌داد.

واترز این بخش برنامه را با این جمله آغاز کرد: «من موسیقی او را دوست دارم.» و افزود: «خودش خوب است اما منظورم این است که آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید او چرا و چطور این‌ همه گل کرد؟»

«خب، حدود چهار سال پیش، واحد عملیات روانی پنتاگون در جریان نشست ناتو تیلور سوییفت را به یک عامل تبدیل کرد. چه عاملی؟‌ عامل عملیات روانی برای مبارزه با اطلاعات آنلاین نادرست.»

و بعد، ویدیویی از کسی نشان داد که به ادعای او کارمند زن پنتاگون بود و سال ۲۰۱۹ روی صحنه برای مقام‌های ناتو مطلبی را ارائه می‌داد.

صدای این زن شنیده می‌شد که می‌گوید: «شما آمده‌اید اینجا تا بفهمید چطور بروید و با عملیات اطلاعاتی مقابله کنید. موضوع این است که نفوذ اجتماعی می‌تواند [به این کار] کمک کند‌ــ به تشویق یا ترویج تغییر رفتار کمک کند... بنابراین شبیه یک عملیات اطلاعاتی صلح‌آمیز است... من تیلور سوییفت را در اینجا لحاظ می‌کنم چون او‌ــ او، می‌دانید آدمی است که در [فضای] آنلاین بسیار تاثیرگذار است. نمی‌دانم نامش را شنیده‌اید یا نه.»

واترز بعد از پایان این ویدیو، به بینندگان گفت: «بله، این واقعیت دارد. واحد عملیات روانی پنتاگون ناتو را متقاعد کرد که تیلور سوییفت را به یک عامل تبدیل کند.»

با این حال زنی که در ویدیو این مطلب را ارائه می‌دهد، کارمند پنتاگون نیست. او آلیشیا ماری برگار نام دارد، مهندس پژوهش فیزیک کاربردی در دانشگاه جانز هاپکینز است و هیچ قرارداد یا رابطه‌ مشخصی با ارتش ایالات متحده آمریکا ندارد.

برگار در این ویدیو پژوهشی را ارائه می‌دهد که با همراهی گروهش در دانشگاه جانز هاپکینز درباره نحوه انتشار اطلاعات آنلاین انجام داده بود.

او هنگام این ارائه به سناریوهای فرضی برای نحوه دستکاری اطلاعات با استفاده از مثلا تیلور سوییفت اشاره می‌کند که [این انتخاب] به‌ دلیل موقعیت او احتمالا در جایگاه معروف‌ترین ستاره پاپ جهان است.

ویدیویی که واترز در برنامه‌اش نشان داد، به‌شدت دستکاری شده و تنها یک بخش سه‌دقیقه‌ای از یک ارائه کامل بود. برگار در بخشی از این ارائه که در برنامه واترز نشان داده شد، توضیح می‌دهد که سوییفت از پلتفرمش [در فضای مجازی] برای تاثیرگذاری ملموس بر مشارکت رای‌دهندگان استفاده کرده است.

او اسکرین‌شاتی از یک پست اینستاگرامی نشان داد که سوییفت را سال ۲۰۱۶ در صف رای دادن نشان می‌داد‌ــ پستی که گفته می‌شود باعث افزایش مشارکت رای‌دهندگان جوان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگار گفت: «افراد سرشناس دست‌کم در ایالات متحده آمریکا، مرتب عکس‌هایی از خود منتشر می‌کنند تا مردم را به رای‌ دادن تشویق کنند و این کار روی مشارکت رای‌دهندگان تاثیر چشمگیری می‌گذارد.»

در جریان ارائه سال ۲۰۱۹، چهار سخنران دیگر هم به برگار ملحق شدند‌ــ هیچ‌یک از آن‌ها برای وزارت دفاع یا دولت ایالات متحده آمریکا کار نمی‌کردند.

این سخنرانان یک کارمند موزیلا، یک افسر ارتش بریتانیا و یک دستیار مدیر در ناتو بودند و این سخنرانی به‌‌عنوان بخشی از نشست بین‌المللی ناتو درباره درگیری سایبری یا سایکون ارائه شد.

مایک بنز، مقام سابق وزارت خارجه که در زمان دونالد ترامپ خدمت می‌کرد، نیز روز دوشنبه این ویدیو به‌شدت تدوین‌شده را در اکس منتشر کرد.

بنز نوشت: «این لحظه باورنکردنی را ببینید که یکی از نمایندگان شرکت پژوهشی عملیات روانی پنتاگون مرکز عملیات روانی نظامی ناتو را متقاعد می‌کند که تیلور سوییفت را به عامل این ائتلاف نظامی غربی برای توقف اطلاعات نادرست در اینترنت تبدیل کند.»

بعدا یک کامیونیتی نوت [یادداشتی برای گروهی از مخاطبان] به توییت او اضافه شد که می‌گفت ادعای او نادرست است. این یادداشت همچنین حاوی لینکی به [نسخه] کامل این ارائه بود.

بعدا جفری کلارک‌ــ وکیل سابق وزارت دادگستری در زمان دونالد ترامپ که در جورجیا متهم شد در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، برای لغو این انتخابات تلاش کرده است، این توییت را منتشر کرد.

عناصر نسبتا حاشیه‌ای از جمله حساب اکس معروف به اند ووکنس (End Wokeness) مدت‌ها است که سوییفت را یک عملیات روانی می‌دانند. این نظریه توطئه بعد از آنکه نشریه تایم سویيفت را شخصیت سال ۲۰۲۳ معرفی کرد، برجسته‌تر شد.

اند ووکنس تقریبا یک ماه پیش توییت کرد: «تیلور سوییفت پیروانی سینه‌چاک دارد که برایش کول‌اید مسموم می‌نوشند [اشاره به بزرگ‌ترین خودکشی گروهی تاریخ با هدایت فردی به نام جیم جونز که با حل کردن سیانور در نوشیدنی طعم‌دار کول‌اید انجام شد]. رسانه‌ این را می‌داند و به آن خوراک می‌دهد.»

این حساب افزود: «موسیقی. سرگرمی. ورزش. حالا هم که او را شخصیت سال انتخاب کردند. گام بعدی چیست؟‌ اگر فکر نمی‌کنید این رژیم به‌موقعش او را برای [انتخابات] سال ۲۰۲۴ مجهز می‌کند، کاملا معلوم است که دقت نکرده‌اید.»

ایلان ماسک، صاحب اکس، بارها با محتوای این حساب درگیر شده است.

مقام‌های سابق دولت ترامپ از جمله استیون میلر، مشاور ارشد سابق ترامپ، نیز این نظریه توطئه را تایید کرد.

میلر ماه دسامبر در توییتی نوشت: «اتفاقی که برای تیلور سوییفت می‌افتد، طبیعی نیست.»

هیلی بریتزکی، خبرنگار سی‌ان‌ان در پنتاگون، شوخی سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، به این توطئه را منتشر کرد: «قصد داریم از شرش خلاص شویم. اما این نشان می‌دهد که همچنان لازم است کنگره درخواست بودجه تکمیلی ما را به‌ سوییفتی‌ترین شکل ممکن [سریع‌ترین زمان ممکن/ با واژه «سوییفت» به معنای سریع شوخی کرده است] تصویب کند تا بتوانیم از وضعیت نگرانی‌های مالی احتمالی خارج شویم.»

۱۰ ژانویه ۲۰۲۴

ایندیپندنت برای اظهارنظر با فاکس نیوز تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی