شش فایده ضدالتهابی دمنوش زردچوبه

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند

عکس تزئینی - تصویری از یک استکان دمنوش زرپچوبه در کنار ریشه و پودر این ماده غذایی - Canva

دمنوش یا چای زرد‌چوبه نوشیدنی‌ای است که از دم‌ کردن زردچوبه در آب داغ به دست می‌آید. بسیاری از مردم درست کردن دمنوش زردچوبه را دوست دارند، زیرا راهی ساده برای دستیابی به ترکیب کورکومین است. کورکومین به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، و ایمن‌سازی برای سلامت بدن بررسی شده است.

به گزارش وری‌ول هلت، زردچوبه از دیرباز و حتی از زمان‌های باستانی و در علوم پزشکی قدیم مورد توجه محققان و مردم بوده است و به‌عنوان ماده‌ای مهم، چه در غذا و چه در حفظ سلامت، مصرف شده است.

شش فایده مهم این ماده زردرنگ که از ریشه گیاهی به نام کرکوما لونگا (Curcuma longa) به دست می‌آید عبارت‌اند از:

خواص ضدالتهابی

کورکومین، ماده فعال اصلی زردچوبه، خواص ضدالتهابی قوی دارد. باور بر این است که التهاب مزمن در بروز بیماری‌های متعدد عاملی موثر است و کورکومین به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.

اثرات آنتی‌اکسیدانی

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و در پیری زودرس و بروز بیماری‌های گوناگون اثر دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه، از جمله کورکومین، از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

حفظ سلامت مفاصل

برخی پژوهش‌ها از فایده زردچوبه برای حفظ سلامت مفاصل خبر می‌دهد. این ماده به‌دلیل خواص ضدالتهابی که دارد به کاهش علائم آرتروز کمک می‌کند.

سلامت دستگاه گوارش

زردچوبه به تحریک تولید صفرا کمک می‌کند. صفرا مایعی است که کبد ترشح می‌کند تا چربی موجود در رژیم غذایی را تجزیه و به هضم غذا کمک کند. علاوه بر این، خاصیت ضدالتهابی زردچوبه برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی، مانند بیماری التهابی روده (IBD)، مفید است.

حفظ سیستم ایمنی بدن

کورکومین می‌تواند به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک کند. البته تحقیق بیشتری در این مورد لازم است. بنا بر برخی پژوهش‌ها، زردچوبه ممکن است به تنظیم پاسخ ایمنی بدن کمک کند و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلامت قلب

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کورکومین به سلامت رگ‌های خونی کمک و جریان خون را بهتر می‌کند. علاوه بر این، خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن ممکن است در کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی موثر باشد. بر همین مبنا، دمنوش زردچوبه مکملی بالقوه برای کمک به سلامت قلب در رژیم غذایی متعادل به‌شمار می‌رود.

روزانه چند فنجان دمنوش زردچوبه می‌توان نوشید؟

یک قاشق چای‌خوری زردچوبه حاوی ۳ گرم از این ماده است. زردچوبه خشکی که برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود حاوی حدود ۳ درصد کورکومین است. مکمل‌های زردچوبه بی‌شماری نیز در بازار موجود است که از ۵۰۰ تا ۱۰ هزار میلی‌گرم زردچوبه در هر دوز دارند.

مقدار دمنوش زردچوبه‌ای که می‌توان روزانه نوشید به عوامل فردی مانند ظرفیت شخص و ترجیح شخصی بستگی دارد. برای بیشتر افراد، مصرف متوسط یک یا دو فنجان در روز فواید زردچوبه را بدون خطر عوارض جانبی را به بدن می‌رساند.

برای درست کردن این دمنوش می‌توان از ریشه زردچوبه یا از پودر آن استفاده کرد. برای تهیه آن می‌توان یک قاشق چای‌ خوری پودر زردچوبه یا یک تکه ۲.۵ سانتی‌متری آن را، که رنده شده یا نازک برش داده‌ شده است، در یک یا دو فنجان آب جوشاند. پس از جوشاندن، محلول را باید از صافی عبور داد و صبر کرد تا ذرات داخل آن ته‌نشین شود. سپس می‌توان آن را نوشید.

می‌توان یک تکه زنجبیل، کمی فلفل سیاه، عسل، یا لیمو برای طعم دادن به دمنوش اضافه کرد.

عوارض جانبی زردچوبه

دمنوش زردچوبه،  در صورت مصرف متعادل، به‌طور کلی برای بیشتر افراد سالم بی‌خطر است. با این حال، گروه خاصی از افراد هنگام افزودن دمنوش زردچوبه به رژیم غذایی باید احتیاط کنند، زیرا ممکن است تداخل بالقوه‌ای با داروها داشته باشد و خطرناک باشد.

عوارض جانبی احتمالی دمنوش زردچوبه عبارت‌ است از:

واکنش‌های آلرژیک: اگرچه ایجاد حساسیت غیرمعمول است، احتمال دارد برخی افراد به زردچوبه آلرژی داشته باشند، که به واکنش‌هایی در پوست یا تنفس منتهی می‌شود.

ناراحتی گوارشی: احتمال دارد برخی افراد در واکنش به مصرف بیش از حد زردچوبه دچار عوارض گوارشی مانند حالت تهوع یا اسهال شوند.

کاهش جذب آهن: مصرف زردچوبه در دوزهای زیاد باعث اختلال در توانایی بدن برای جذب آهن می‌شود. اگر میزان آهن در بدن کم باشد، یا غذاهای غنی از آهن زیاد مصرف نمی‌شود، مصرف زردچوبه را باید تعدیل کرد.

تداخل زردچوبه با داروها

احتمال دارد زردچوبه با برخی داروها تداخل داشته باشد و اثربخشی یا فعالیت آن‌ها را در بدن کاهش دهد. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

داروهای دیابت: زردچوبه می‌تواند میزان قند خون را کاهش دهد، که در صورت مصرف داروهای دیابت، اثر دارو به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

داروهای ضد پلاکت: زردچوبه اثر رقیق‌کننده خون دارد. فعالیت ضد انعقادی خون را تقویت می‌کند و خطر خون‌ریزی را افزایش می‌دهد.

مکمل‌های آهن: زردچوبه ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند. بنابراین، مصرف مکمل‌های آهن در زمان‌های متفاوت از مصرف زردچوبه در طول روز را باید در نظر داشت.

در صورت مصرف هر یک از این داروها یا مکمل‌ها، پیش از افزودن زردچوبه به رژیم غذایی با متخصص مراقبت‌‌های بهداشتی یا پزشک مشورت کنید.

بیشتر از بهداشت و درمان