اعتراض نتانیاهو به درز اطلاعات از کابینه اسرائیل: وزرا باید آزمایش دروغ‌سنجی بدهند

نخست‌وزیر اسرائيل پس از انتشار گزارش‌هایی از گفت‌وگو میان اعضای کابینه و رئیس ستاد ارتش اعلام کرد: «نمی‌توانم به این شکل ادامه دهم»

رسانه‌های اسرائيلی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، درخواست کرده است اعضای کابینه و مقام‌های عالی‌رتبه که در بحث‌های مربوط به مسائل امنیت ملی شرکت می‌کنند، تحت آزمایش‌های دروغ‌سنجی (پلی‌گراف) قرار بگیرند.

وب‌سایت تایمز اسرائیل دلیل نتانیاهو برای چنین درخواستی را درز کردن بسیاری از جزئیات مذاکرات دولت به رسانه‌ها اعلام کرد.

بر اساس گزارش این نشریه، کانال ۱۲ اسرائیل خبر داد که بنیامین نتانیاهو در جلسه روز یکشنبه کابینه گفت: «ما طاعون افشاگری داریم و من آماده نیستم به این شکل ادامه دهم. به همین دلیل دستور داده‌ام روی لایحه‌ای کار کنیم که در آن همه اعضای کابینه و کسانی که در بحث‌های امنیتی حضور دارند، آزمایش دروغ‌سنجی انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل پس از انعکاس خبری گسترده جلسه کابینه در روز چهارم ژانویه بیان شدند. این جلسه که برای رسیدگی به مسئله غزه پس از جنگ برگزار شد، به تنش و اتهام‌زنی بین اعضای کابینه و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، ختم شد.

اظهارنظرهای غیررسمی درباره این نشست، تصویری از درگیری لفظی تند بین قانون‌گذاران راست‌گرا و رئیس ستاد ارتش اسرائیل را ترسیم کرد که به‌تازگی اعلام کرده بود ارتش قصد دارد اشتباهاتی را که به حمله حماس در هفتم اکتبر منجر شد، بررسی کند.

این اولین بار نیست که نتانیاهو خواستار اجرای آزمایش دروغ‌سنجی روی اعضای دولتش می‌شود. او اواسط نوامبر نیز برای تصویب قانون الزام آزمایش دروغ‌سنج برای اعضای کابینه درخواست مشابهی داشت و اعلام شده بود که پیش‌نویس این قانون در حال تهیه است.

این درخواست وزرای کابینه نتانیاهو را به دو دسته تقسیم کرد؛ آ‌ن‌هایی که از این تصمیم حمایت کردند و برخی دیگر که آن را توهین‌آمیز دانستند.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که نخست‌وزیر اسرائيل پس از افشای اطلاعات محرمانه در سال ۲۰۲۲ هم بعضی اعضای کابینه را به اجرای چنین آزمایش‌هایی ملزم کرد.

یوسی فوکس، دبیر کابینه اسرائيل، درباره پیشنهاد نتانیاهو در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «نشت اطلاعات از جلسات دولت و کابینه یک جرم جنایی، کمک به دشمن و آسیب رساندن به امنیت کشور است.»

برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که از متن پیشنهادی نتانیاهو به نظر می‌رسد که همه شرکت‌کنندگان در جلسات کابینه اعم از مشاور حقوقی دولت، روسای سازمان‌های امنیتی و مقام‌ها به گذراندن آزمایش‌های دروغ‌سنج‌ ملزم‌ خواهند شد. با این حال، عده‌ای تاکید کرده‌اند که احتمالا خود نتانیاهو از این آزمایش معاف شود، زیرا در قفسه سینه او ضربان‌ساز کار گذاشته شده ‌است.

بیشتر از جهان