سنتکام جزئيات تازه‌ای از عملیات ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی به رهبری آمریکا منتشر کرد

به گفته فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، ائتلاف بین‌المللی از زمان شروع عملیاتش در یک ماه و نیم ‏گذشته ۱۱ فروند پهپاد و ۸ موشک را منهدم و سه قایق کوچک را نیز غرق کرده است

ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد» در حین عملیات سوخت‌رسانی در شرق دریای مدیترانه-Jacob Mattingly / US Department of Defense / AFP

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید از زمان آغاز عملیات ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی به رهبری آمریکا تا کنون ۱۵۰۰ کشتی تجاری به سلامت از آب‌های دریای سرخ عبور کرده‌اند.

سنتکام با اشاره به افزایش چشمگیر همکاری‌اش با صنعت حمل‌ونقل دریایی اعلام کرد که در ارتباط دوجانبه با کشتی‌های تجاری پیش و در حین عبور از دریای سرخ به آن‌ها از لحاظ امنیت آب‌های منطقه اطمینان می‌دهد.

به گفته برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، از ۱۸ نوامبر تا کنون ۲۵ بار به کشتی‌های تجاری در حال عبور از جنوب دریای سرخ و خلیج عدن حمله شده است. در آخرین مورد از این رشته حمله‌ها که بامداد جمعه ۵ ژانویه (۱۵ دی) رخ داد، یک شناور بدون سرنشین متعلق به حوثی‌ها در خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی منفجر شد.

این حمله یک روز پس از آن رخ داد که آمریکا همراه متحدانش، از جمله بریتانیا و کانادا و استرالیا، به حوثی‌های یمن هشدار داد که ادامه حمله به کشتی‌های تجاری برای آن‌ها «عواقب» خواهد داشت.

شناور حامل مواد منفجره حوثی‌ها به هیچ کشتی‌ای برخورد نکرد و انفجار آن نیز تلفاتی نداشت. با این حال، استفاده بی‌سابقه حوثی‌ها از شناورهای بدون سرنشین که در جنگ اوکراین با روسیه علیه کشتی‌های روسیه نیز استفاده شده، نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه ۴‌ ژانویه (۱۴دی) در نشستی خبری ضمن اشاره به گستره جغرافیایی تاثیر این حمله‌ها در سراسر جهان تاکید کرد که حمله به کشتی‌های تجاری مشکلی بین‌المللی است که نیاز به راه‌حلی بین‌المللی دارد.

بنا بر ارزیابی سنتکام، در مجموع ۵۵ کشور به‌نوعی در پیوند با کشتی‌هایی‌اند که هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند. این پیوند از طرق متفاوت بوده است، از جمله پرچمی که کشتی با آن در حال رفت‌وآمد در آب‌های بین‌المللی است، محل تولید یا مقصد کالا، مالکیت کشتی، یا ملیت دریانوردان هر کشتی.

به گفته این مقام دفاعی آمریکا، در عملیات ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی ۲۲ کشور حضور دارند. با این حال، نام همه این کشورها مشخص نیست. گفته می‌شود در عملیات این ائتلاف پنج کشتی جنگی در جنوب دریای سرخ در حال گشتی‌زنی‌اند. علاوه بر این، پهپادها و هواپیماهای شناسایی، هواپیماهای تاکتیکی، و جت‌های مستقر در ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» آمریکا را در این عملیات همراهی می‌کنند.

بنا بر اعلام سنتکام، ائتلاف بین‌المللی از زمان شروع عملیات در ۱۸ نوامبر تا کنون ۱۱ فروند پهپاد و ۸ موشک، از جمله دو موشک کروز و شش موشک بالستیک ضدکشتی را سرنگون و سه قایق کوچک را نیز غرق کرده است.

آمریکا می‌گوید به‌منظور تقویت بازدارندگی تهدیدها، انتظار دارد به‌زودی کشورهای بیشتری به این ائتلاف بپیوندند.

به گفته سنتکام، کشتی‌ کمکی جمهوری اسلامی ایران همراه با شماری از نیروهای نظامی ایرانی از سه سال پیش در دریای سرخ حضور داشته است. گفته می‌شود این کشتی معمولا در بازه‌های ۶۰ تا ۹۰ روزه در دریای سرخ فعالیت دارد. اشاره این نهاد دفاعی آمریکا به یک کشتی ایرانی است که به گفته پنتاگون در دریای سرخ حوثی‌ها را در حمله مستقیم به کشتی‌های تجاری کمک اطلاعاتی می‌کند.

در همین‌ ارتباط، هفته گذشته ناوشکن البرز متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد. به گفته مقام‌های نظامی ایران، ماموریت ناوشکن‌های ارتش از اوایل سال ۸۸ تا کنون تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی بوده است.

بیشتر از جهان