رایزنی‌های واشنگتن و لندن برای «اقدام چندجانبه جمعی» علیه حوثی‌ها در دریای سرخ

به‌نوشته وزارت خارجه آمریکا، حوثی‌های یمن یک گروه مسلح وابسته به جمهوری اسلامی‌ است که «منافع جهانی» را تهدید می‌کند

هم‌زمان با ادامه حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن و دیوید کامرون، وزرای امور خارجه آمریکا و بریتانیا، درباره راهکارهای مشترک تامین امنیت دریانوردی در این منطقه رایزنی کردند.

تماس‌ها و رایزنی‌ مقام‌های ارشد آمریکایی و بریتانیایی درباره تامین امنیت دریای سرخ و مقابله با اقدام‌های حوثی‌های یمن یک روز پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اعلام کردند ناوشکن البرز، متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران، با عبور از تنگه باب‌المندب وارد آب‌های دریای سرخ شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه دوم ژانویه، ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲، منتشر شد به‌طور مشخص حوثی‌های یمن را یک گروه مسلح وابسته به جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است که با حمله‌های خود به کشتی‌های تجاری در آب‌های دریای سرخ برای «منافع جهانی» یک تهدید محسوب می‌شوند. روز یکشنبه نیروی دریایی آمریکا در منطقه سه شناور حوثی‌ها در دریای سرخ را هدف قرار داد و سرنشینان آن را کشت.

یک روز پس از حمله مرگبار ارتش ایالات متحده به قایق‌های مسلح حوثی‌ها، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، از آمادگی نظامی کشورش خبر داد و تاکید کرد که اگر حمله‌ها و تهدیدهای حوثی‌های یمن در دریای سرخ همچنان ادامه یابد، لندن برای اقدام‌های بیشتر علیه این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی تردید نخواهد کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته وزارت خارجه آمریکا، بررسی «اقدام چندجانبه جمعی» علیه حوثی‌های یمن در دریای سرخ یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه وزرای خارجه بریتانیا و ایالات متحده بوده است.

تنها ساعتی پس از آنکه نیروهای آمریکایی سه قایق مسلح حوثی‌ها در دریای سرخ را هدف قرار دادند و سرنشینان آن را کشتند، دیوید کامرون در پیامی در رسانه اجتماعی اکس نوشت در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، این مسئله را برای او روشن کرده است که حکومت ایران مسئول جلوگیری از ادامه حمله‌های حوثی‌ها در این منطقه است.

پس از شروع جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه، حوثی‌های یمن علاوه بر حمله‌های مکرر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، چندین بار نیز تلاش کرده‌اند با پرتاب پهپادهای انتحاری و راکت‌های دوربرد، مناطق جنوبی اسرائیل، در شمال دریای سرخ را هدف قرار دهند. 

پدافند دفاع هوایی اسرائیلی تاکنون توانسته که موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها را پیش از ورود به حریم هوایی اسرائيل بر فراز دریای سرخ رهگیری و سرنگون کند. تاکنون دست‌کم دو مرتبه هم موشک‌های پرتاب‌شده حوثی‌ها در مناطق شرقی مصر سقوط کرده و موجب بروز خسارت‌ها و مجروح شدن تعدادی از ساکنان محلی در مصر شده است.

بیشتر از جهان