در بحبوحه نگرانی‌ها از گسترش جنگ، آمریکا قصد دارد گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را مهار کند

نشانه‌هایی وجود دارد که صبر آمریکا و متحدانش رو به اتمام است

مقام‌های آمریکایی اکنون درگیر این مسئله‌اند که چگونه به افزایش حملات گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکا و کشتی‌ها در دریای سرخ پاسخ دهند، بدون اینکه جرقه جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه زده شود.

آمریکا چند بار مواضع گروه‌های نیابتی را هدف حمله قرار داده است و مقام‌های آمریکایی از طریق کانال‌هایی به جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش پیام داده‌اند که حملات باید متوقف شوند.

به نوشته سی‌ان‌ان، اما آمریکا تمایلی نداشته است اقدامی فراتر از حملات متقابل دفاعی و دیپلماسی محرمانه و مخفی صورت دهد، با اینکه پنتاگون گزینه‌های گوناگون برای حمله به حوثی‌های یمن را برای جو بایدن ترسیم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه، آمریکا همواره در تلاش بوده است جلو وقوع جنگی گسترده‌تر در چند جبهه را بگیرد. اما تنش‌ها همچنان رو به افزایش بوده است و در هفته جاری، پس از حمله اسرائیل به یکی از رهبران حماس در لبنان و حمله تروریستی در ایران که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، به اوج رسید.

سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد اگر با حوثی‌های یمن برخورد جدی نشود، ادامه حملاتشان به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ می‌تواند تجارت جهانی را بیش از پیش با مشکل مواجه کند و اقتصاد آمریکا را در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ تحت شعاع قرار دهد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند نگرانی‌هایی در مورد پاسخ جمهوری اسلامی وجود دارد، هرچند احتمالش کم است. جمهوری اسلامی در هفته جاری در حمایت از حوثی‌های یمن، یک ناو جنگی در جنوب دریای سرخ مستقر کرد.

اما نشانه‌هایی وجود دارد که صبر آمریکا و متحدانش رو به اتمام است.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه ۳ ژانویه گفت بیانیه مشترک آمریکا و ۱۲ کشور دیگر در محکومیت حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها احتمالا آخرین هشدار ائتلاف است و احتمال دارد اقدام نظامی شدیدتری در راه باشد.

به نظر نمی‌رسد که حوثی‌ها به هشدارها توجهی کرده باشند و روز پنجشنبه ۴ ژانویه حمله‌ای دیگر صورت دادند.

در همان روز، آمریکا فرمانده یک گروه شبه‌نظامی حامی جمهوری اسلامی را در بغداد هدف قرار داد و کشت‌ــ که دومین حمله آمریکا به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق در یک هفته گذشته بود، به‌رغم اینکه دولت عراق چنین حملاتی را نقض حاکمیتش خوانده است.

در هفته جاری، مقام‌های آمریکایی اقدام اسرائیل به ترور یک رهبر ارشد حماس در لبنان را محکوم نکردند، با وجود اینکه احتمال می‌رفت این قتل تنش و درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله را تشدید کند. به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکایی، به‌طور خصوصی، می‌گویند این قتل هدفمند نشان می‌دهد که آمریکا چگونه «رهبران گروه‌های تروریستی» را در سراسر جهان هدف حملات پهپادی قرار می‌دهد.

اما آموس هوکستاین، فرستاده ویژه کاخ سفید، با هدف کاهش تنش میان اسرائیل و لبنان، روز پنجشنبه ۴ ژانویه به اسرائیل رفت.

ماه‌ها است که هوکستاین بین آمریکا و اسرائیل در رفت‌و‌آمد است تا اسرائیل و لبنان به راه‌حلی دیپلماتیک برسند و جلو گسترش جنگ به جبهه‌ای جدید در مرز شمالی اسرائیل گرفته شود. اما مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به هوکستاین گفتند که پنجره توافق صلح به‌سرعت در حال بسته شدن است.