سپاه پاسداران: هم‌زمانی ترور صالح العاروری با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی معنادار است

در ادامه کشمکش‌های میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، هیئتی از کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز چهارشنبه ‏وارد اسرائیل شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی به جنوب بیروت و کشته شدن صالح العاروری و دو تن از فرماندهان گردان‌های قسام را محکوم کرد.

سپاه پاسداران که سابقه‌ای طولانی در عملیات برون‌مرزی و داخل خاک کشورهای دیگر دارد در این بیانیه حمله پهپادی اسرائیل به جنوب بیروت را «نقض حاکمیت سرزمینی لبنان» خواند و مدعی شد که این اقدام «تداوم دیوانگی و وحشیگری و شهوت جنگ افروزی راهبرد شیطانی صهیونیست‌ها تحت حمایت دولت تروریست ایالات متحده آمریکا است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که خودش در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، در این بیانیه تلاقی کشته شدن این فرماندهان حماس با چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی را رمزآلود و معنادار توصیف کرده و نوشته است: «ماشین جنگی به گل نشسته رژیم متجاوز صهیونیستی در غزه جز تسلیم برابر اراده رزمندگان نستوه فلسطین و مجاهدان حماس راه نجات دیگری ندارد و پیروز میدان نبرد بی‌تردید مقاومت و ایستادگی شکوهمند و مقتدرانه مردم مظلوم و مقتدر غزه و حماس قهرمان است.»

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان نیز روز چهارشنبه مسئولیت حمله موشکی به یک شهر مرزی در اسرائیل را بر عهده گرفته است. گروه تروریستی حزب‌الله مدعی است که یک موشک کوتاه‌برد سنگین بورکان را به‌سمت یکی از  مواضع نظامی در شمال اسرائیل در نزدیکی شهر مرزی ملکیه شلیک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تایمز اسرائیل، یک موشک ضدتانک به‌سمت ملکیه شلیک شده است که به زیرساخت‌های برق آن منطقه آسیب وارد کرده است. بر اساس این گزارش، آژیرها در ساعت ۴:۳۵ بعدازظهر در شهر  دووو، در ۱۰ کیلومتری ملکیه، به صدا درآمد.

پس از تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، اکنون قرار است هیئتی دو حزبی از کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز چهارشنبه وارد اسرائیل شود. به گزارش آی۲۴نیوز، پس از حمله هدفمند اسرائیل به مقام‌های ارشد حماس در لبنان و شلیک موشک ضدتانک از خاک لبنان به اسرائیل، که منجر به زخمی شدن دو سرباز ارتش اسرائیل شد، تلاش‌ها برای کاهش این درگیری‌ها قوت یافت. همچنین، سه‌شنبه شب حداقل سه حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق و سوریه صورت گرفت.

یک مقام بلندپایه امنیتی لبنان نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائیل موشک‌های هدایت‌شونده از یک جت جنگی برای کشتن صالح عاروری، فرد شماره دو حماس، در حومه بیروت شلیک کرده است.

مقام‌های لبنان و حماس اسرائیل را به کشتن عاروری در حومه جنوبی بیروت در روز سه‌شنبه متهم کردند. رسانه‌های دولتی لبنان نیز هم‌زمان اعلام کردند که او به همراه شش نفر دیگر در یک حمله پهپادی کشته شده است. این مقام، که خواست نامش به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی فاش نشود، گفت: «عاروری در حملات موشک‌های هدایت‌شونده‌ای کشته شد که از یک جت جنگی اسرائیل شلیک شد.»

گاردین با اشاره به ترور صالح عاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در لبنان، در بامداد سه‌شنبه به‌دست نیروهای اسرائیلی، در گزارشی تحلیلی نوشت که او در سال‌های اخیر رابط اصلی حماس با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان بوده است.

به نوشته گاردین، عاروری اواسط دهه ۱۹۸۰، زمانی که دانشجوی دانشگاه هبرون بود، به فعالیت‌های اسلام‌گرایانه پیوست. در آن دوره گرایش به چنین ایدئولوژی‌هایی در سراسر خاورمیانه موج می‌زد. او بلافاصله پس از تاسیس حماس و پس از انتفاضه اول به حماس پیوست و به ایجاد گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، کمک شایانی کرد. عاروری در سال ۱۹۹۲ به اسارت اسرائیل درآمد و حدود ۱۸ سال را در زندان گذراند. سرانجام، در سال ۲۰۱۰، در جریان مذاکره برای آزادی بیش از هزار زندانی فلسطینی در ازای آزادی تنها یک سرباز اسرائیلی، عاروری از زندان‌های اسرائیل آزاد شد.