حمله پهپادی به دفتر حماس در بیروت؛ صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس کشته شد

در این حمله دو فرمانده شاخه نظامی حماس به نام‌های «سمير فندی ابو عامر» و«عزام الاقرع أبوعمار» هم کشته شدند

رسانه‌های حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه ۱۲ دی (۲ ژانویه) اعلام کردند که در جریان «حمله پهپادی اسرائیل به جنوب بیروت»، صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس کشته شد.

شبکه المیادین نیز کشته شدن العاروری را تایید کرده است. گروه حماس نیز به‌طور رسمی کشته شدن معاون دفتر سیاسی حماس را تایید کرد.

دقایقی بعد از اعلام این خبر، شبکه تلویزیونی «الاقصی» حماس، اعلام کرد در این حمله همچنین دو فرمانده شاخه نظامی حماس به نام‌های «سمير فندي أبو عامر» و«عزام الاقرع أبوعمار» هم کشته شده‌اند.

اسرائیل هنوز درباره این حمله اظهار نظری نکرده است.

یک مقام بلند پایه امنیتی در بیروت به خبرگزاری فرانسه گفت که العاروری در حمله اسرائیل، به همراه محافظانش در حومه جنوبی پایتخت لبنان که پایگاه حزب‌الله، متحد حماس است، کشته شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های دولتی لبنان اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی به دفتر حماس در منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیرون حمله کرده است که در جریان این حمله ۶ نفر کشته شدند.

خبرگزاری ملی لبنان، «ان‌ان‌ای»، نوشت: «در اثر هدف قرار گرفتن دفتر حماس، چهار نفر شهید و تعدادی زخمی شدند.»

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع آگاه امنیتی نوشت که در جریان انفجاری که در نزدیکی یک شیرینی‌فروشی در ضاحیه در حومه جنوبی بیروت در شامگاه سه‌شنبه رخ داد، یک مقام ارشد فلسطینی کشته شد که احتمالا همان معاون دفتر سیاسی حماس است که خبرگزاری فرانسه ذکر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تایمز اسرائیل، العاروری ۵۷ ساله در لبنان مستقر بود و به‌عنوان رهبر واقعی شاخه نظامی حماس در کرانه باختری شناخته می‌شد. او چندین دوره را در زندان‌های اسرائیل گذرانده بود و در مارس ۲۰۱۰ در جریان مبادله زندانیان آزاد شد.

او همچنین یکی از بنیانگذاران گردان‌های قسام بود و نیروهای اسرائیلی در ماه اکتبر خانه او را در نزدیکی رام‌الله تخریب کردند. دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ او را به‌عنوان یک «تروریست جهانی» معرفی کرد و برای دریافت اطلاعاتی در مورد او جایزه ۵ میلیون لاری تعیین کرد.

منطقه مورد حمله در جنوب بیروت، منطقه‌ای است که هم حزب‌الله لبنان و هم گروه‌های فلسطینی در آنجا فعال‌اند.

این حمله می‌تواند تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل را در مرزهای شمالی اسرائیل تشدید کند. حزب‌الله لبنان پس از حمله‌های ۷ اکتبر حماس به اسرائیل به‌طور مستمر به جوامع اسرائیلی در منطقه مرزی با لبنان حمله کرده و اسرائیل نیز به این حمله‌ها پاسخ داده است.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه اسرائیلی پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بود که اسرائیل بخشی از نیروهایش را از غزه خارج می‌کند تا برای رویارویی احتمالی با حزب‌الله لبنان درمرز شمالی آماده شوند. به نظر می‌رسد که ارزیابی اسرائیل از تشدید تنش‌ها در منطقه بر این نکته استوار است که احتمالا تحرکات حزب‌الله لبنان در مرز شمالی افزایش خواهد یافت.

جمهوری اسلامی «ترور صالح العاروری» را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن معاون سیاسی حماس در حمله اسرائیل به بیروت، این حمله را «اقدام زبونانه رژیم صهیونیستی» توصیف و آن را «به شدت» محکوم کرد. 

اعلام اعتصاب عمومی در رام‌الله در اعتراض به کشته شدن صالح العاروری

در واکنش به خبر کشته شدن صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت، شاخه رام‌‌الله سازمان فتح، محور اصلی تشکیلات خودگردان فلسطین، برای فردا چهارشنبه اعلام اعتصاب عمومی کرد.
پیشتر رابطه حماس با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین پرتنش بوده است، اما از هنگام شروع جنگ در نوار غزه بارها ساکنان مناطق مختلف کرانه غربی در حمایت از مردم غزه و در محکومیت حملات اسرائیل به خیابان‌ها آمده‌اند و در برخی از این تظاهرات‌ها هم با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند.
روزنامه تایمز اسرائیل شامگاه سه‌شنبه در گزارشی نوشت اعلام این اعتصاب عمومی نشانگر افزایش حمایت‌‌ها از حماس در مناطق مختلف کرانه غربی است.

نخست‌وزیر لبنان حمله به ضاحیه را «جنایت اسرائیلی» دانست

در پی حمله اسرائیل به دفتر حماس در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور، این حمله را محکوم کرد. میقاتی در بیانیه خود این حمله را «یک جنایت اسرائیلی جدید» توصیف کرد. 

آنتونی بلیکن سفر به اسرائیل را به تعویق انداخت 

یک مقام آگاه به تایمز اسرائیل گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده سفر خود به اسرائیل را تا هفته آینده به تعویق انداخته است.
بلینکن قرار بود تا پایان هفته جاری وارد اسرائیل شود اما با این تاخیر، اوایل هفته آینده وارد اسرائیل خواهد شد.
بلینکن قرار است در این چند کشور در منطقه نیز دیدار کند.
تایمز اسرائیل نوشته است که به تعویق افتادن سفر بلینکن ارتباطی با «ادعای ترور صالح العاروری» معاون دفتر سیاسی حماس به دست اسرائیل که عصر روز سه‌شنبه کشته شد، ندارد.

سخنگوی نتانیاهو درباره کشته شدن العاروری: این حمله تنها مقامات حماس را هدف گرفت

مارک رگو، سخنگوی رسانه‌های خارجی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره ادعای ترور صالح العاروری به دست اسرائیل گفت: «هرکسی که این کار را انجام داد، هدفش حمله به دولت لبنان نبود. این حمله علیه سازمان تروریستی حزب‌الله نبود. هرکسی که انجامش داد، علیه حماس انجامش داد و این واضح است.»

رگو از سوی شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره کشته شده معاون دفتر سیاسی حماس مورد پرسش قرارگرفته بود با لکنت درباره کشتن العاروری سخن گفت که به نوشته تایمز اسرائیل تلاشی بود آشکار برای تشویق حزب‌الله که به این حمله واکنش محدودی نشان دهد.

واکنش اسماعیل هنیه به کشته شدن العاروری: حماس هرگز شکست نخواهد خورد

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز سه‌شنبه در واکنش به کشته شدن صالح العاروری، معاون خود در جنوب بیرون گفت که حماس هرگز شکست نخواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حمله ای که به پهپادهای اسرائیلی نسبت داده شده است صالح العاروری و ۵ نفر دیگر از اعضای حماس کشته شدند.

هنیه همچنین گفت: «همه این ترورها و حملات ما را قوی‌تر و مصمم‌تر از همیشه خواهد کرد. این تاریخ مقاومت و نهضت ماست. ما همیشه قوی‌تر و مصمم‌تر می‌شویم.»

حزب‌‌الله لبنان: انگشت روی ماشه است و ترور العاروری بی‌پاسخ نمی‌ماند


به‌دنبال کشته شدن صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت، گروه حزب‌‌الله لبنان که یکی از اصلی‌ترین گروه‌های نظامی وابسته به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد ترور صالح العاروری در قلب بیروت تحولی خطرناک در جنگ است و بی‌‌پاسخ و مجازات نخواهد ماند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب‌الله لبنان حمله هوایی شامگاه سه‌شنبه به‌منطقه شیعه‌نشین ضاحیه بیروت را «جنایت»، «حمله‌ای جدی به خاک لبنان» و «تحولی خطرناک در جنگ» توصیف کرده است.
از زمان شروع جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه، تنش‌ها و درگیری‌های نظامی پراکنده بسیاری در نوار مرزی میان اسرائیل و لبنان گزارش شده است اما این برای اولین بار از هنگام شروع جنگ غزه است که عوامل حماس در قلب لبنان هدف قرار می‌گیرند.
اسرائیل هنوز مسئولیت حمله هوایی شامگاه سه‌شنبه در بیروت را برعهده نگرفته است، اما پیشتر روزنامه واشنگتن‌پست به‌نقل از یک مقام نظامی آمریکا، بدون ذکر نام نوشت اسرائيل مسئول حمله هوایی به دفتر حماس در بیروت است. در این حمله هوایی، علاوه بر صالح العاروری، پنج تن دیگر هم کشته شدند.

اسرائيل: برای هر سناریویی کاملا آماده‌ایم

پس از حمله پهپادی به دفتر حماس در بیروت که منجر به کشته شدن صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس و پنچ تن دیگر از اعضای این گروه شد، اسرائیل می‌گوید برای هر سناریویی کاملا آماده است.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه اکس نوشت: «ارتش اسراییل در همه عرصه‌ها، در دفاع و حمله از آمادگی بسیار بالایی برخوردار است. ما برای هر سناریویی کاملا آماده‌ایم.» او تاکید کرد که اسرائیل بر مبارزه با حماس متمرکز بوده و هست.

رابطه نزدیک صالح العاروری و خامنه‌ای
پس از انتشار خبر کشته شدن صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در لبنان، رسانه‌های داخلی ایران تعدادی از تصاویر مشترک او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کردند. صالح العاروری در حمله هوایی شامگاه سه‌شنبه در منطقه شیعه‌نشین ضاحیه بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد.
صالح العاروری از جمله رهبران اصلی حماس بود که رابطه نزدیکی با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی داشت. در تیرماه سال ۱۳۹۸ صالح العاروری در جریان سفر به ایران با علی خامنه‌ای دیدار و یک تابلوی حکاکی شده‌ از شهر بیت‌المقدس را به او هدیه داده بود.
 در حمله شامگاه سه‌شنبه دفتر سیاسی حماس در بیروت علاوه بر العاروری پنج تن دیگر نیز کشته شدند.

حزب الله لبنان: گروهی از سربازان اسرائیلی را هدف قرار دادیم
خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع حزب‌الله لبنان نوشت عوامل این گروه، تعدادی از سربازان اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند. این خبر را هنوز منابع مستقل یا نظامی اسرائيل تایید یا تکذیب نکرده‌اند.
این اقدام حزب‌الله لبنان پس از آن رخ داد که صالح العاروری از مقام‌های ارشد گروه حماس شامگاه سه‌شنبه در یک حمله هوایی منتسب به اسرائيل در منطقه شیعه‌نشین ضاحیه بیروت، پایتخت لبنان، به همراه پنج تن دیگر کشته شد.