آمریکا ناو هواپیمابر جرالد فورد را از شرق مدیترانه بازمی‌گرداند

ای‌بی‌سی نیوز به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت ناو جرالد فورد که پس از حمله حماس به اسرائیل به شرق دریای مدیترانه فرستاده شد، در روزهای آینده این منطقه را ترک می‌کند

پایگاه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی اختصاصی به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد آر.فورد قرار است به‌زودی از شرق دریای مدیترانه بازگردانده شود.

یواس‌اس جرالد آر.فورد، جدیدترین و بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده است و در آستانه پایان اولین عملیات اجرایی‌اش بود که یک روز پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، به شرق مدیترانه هدایت شد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، این ناو عظیم و پنج کشتی جنگی دیگر را به منظور بازدارندگی حزب‌الله لبنان و ایران از گسترش درگیری منطقه‌ای اعزام کرده بود. آستین در آن زمان گفت: «اعزام این کشتی‌ها به عنوان بخشی از تلاش ما برای جلوگیری از اقدام‌های خصمانه علیه اسرائیل یا هرگونه تلاش برای گسترش این جنگ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه دسامبر، وزارت دفاع ایالات متحده استقرار این ناو هواپیمابر را برای سومین بار تمدید کرد تا به ایفای نقش بازدارندگی‌ در منطقه ادامه دهد زیرا تنش‌ها زیاد و احتمال گسترش جنگ همچنان بالا بود.

اکنون با اینکه جنگ اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال گسترش دامنه جنگ به لبنان مطرح شده، دو مقام آمریکایی به ای‌بی‌سی نیوز گفته‌اند که قرار است در روزهای آینده ناو جرالد آر.فورد و سایر کشتی‌هایی که با یکدیگر گروه حمله را تشکیل می‌دادند، طبق برنامه‌ریزی اولیه به بندر اصلی در ویرجینیا بازگردند تا بتوانند برای عملیات آینده آماده شوند.

مقام ارشد آمریکایی گفتگوکننده با ای‌بی‌سی نیوز تاکید کرد که حتی با خروج فورد هم ایالات متحده همچنان قوای نظامی زیادی در منطقه دارد و در صورت لزوم، می‌تواند رزمناوها و کشتی‌های بیشتری را در خاورمیانه و دریای مدیترانه داشته باشد.

هفته گذشته، کشتی‌های تهاجمی آبی‌ــ‌خاکی یواس‌اس باتان و یو‌اس‌اس کارتر هال از دریای سرخ وارد مدیترانه شرقی شدند. به این ترتیب این سه کشتی که ماه ژوییه از کارولینای شمالی به منطقه اعزام شده بودند، دوباره به هم پیوستند. در این کشتی‌ها دو هزار و ۲۰۰ تفنگدار دریایی ایالات متحده از یگان ۲۶ اکتشاف دریایی حضور داشتند.

در پی حمله حماس در روز هفتم اکتبر، کشورهای دیگر نیز کشتی‌های جنگی‌شان را به شرق مدیترانه فرستادند و به این ترتیب بزرگ‌ترین حضور نیروی دریایی در آن منطقه در دهه‌های اخیر شکل گرفت تا بخشی از تلاش برای بازدارندگی حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران از گسترش درگیری باشد.

ناو هواپیمابر دیگر نیروی دریایی ایالات متحده به نام یواس‌اس دوایت دی. آیزنهاور، هم ابتدا دستور گرفت به فورد در شرق مدیترانه ملحق شود اما به منطقه خلیج فارس فرستاده شد تا ایران را از گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس باز دارد.

آیزنهاور همچنان در خاورمیانه حضور دارد و در حال حاضر در خلیج عدن در شرق یمن مستقر است؛ جایی که تنش‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ زیرا شبه‌نظامیان حوثی می‌گویند در حمایت از حماس، برای حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ از پهپاد و موشک‌ بالیستیک استفاده می‌کنند.

در پی گسترش عملیات حوثی‌های تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران، چندین کشتی نیروی دریایی ایالات متحده از هر دو گروه حمله‌ای فورد و آیزنهاور در دریای سرخ مستقر شده‌اند.

تنش میان حوثی‌ها و نیروهای مستقر در دریای سرخ برای مقابله با آن‌ها روز یکشنبه تشدید شد. به گفته مقام‌های نظامی، پس از اینکه کشتی‌های جنگی ایالات متحده تماسی برای تقاضای کمک از یک کشتی تجاری دریافت کردند، هلی‌کوپترهای نیروی دریایی آمریکا به حمله حوثی‌ها پاسخ دادند و سه قایق کوچک حامل شبه‌نظامیان حوثی را در دریای سرخ غرق کردند.

بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، تمامی نیروهای حوثی این سه قایق کشته شدند و قایق چهارم متواری شد.

بیشتر از جهان