صالح العاروری رابط اصلی حماس با جمهوری اسلامی و حزب‌الله بود

العاروری از برنامه حمله ۷ اکتبر به اسرائیل باخبر بود و پس از آن در دیدار با حسن نصرالله، درباره جزئیات حملاتی گسترده‌تر به اسرائیل مذاکره کرده بود

گاردین با اشاره به ترور صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در لبنان، در بامداد سه‌شنبه به دست نیروهای اسرائیلی، در گزارشی تحلیلی نوشت که او در سال‌های اخیر رابط اصلی حماس با مقام‌های جمهوری اسلامی و همچنین حزب‌الله لبنان بود.

 در جریان حمله پهپادی اسرائیل به دفتر حماس در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، هفت فرمانده و عضو ارشد این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به نام‌های صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در لبنان، عزام الاقرع، از فرماندهان گردان‌های قسام، سمیر فندی معروف به ابوعامر، محمود زکی شاهین، محمد الریس، محمد بشاشه و احمد حمود کشته شدند.

جیسون برک در گاردین نوشت: «ترور صالح العاروری در بیروت اولین حمله از کارزار ترور خارج کشور مقام‌های اسرائیلی است که پس از وقایع ۷ اکتبر، آن را وعده داده بودند. هدف با دقت انتخاب شد؛ یکی از رهبران ارشد حماس و رابط اصلی این سازمان با ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله مستقر در لبنان. العاروری در کرانه باختری، محل تولدش و مکانی که درگیری‌ها در آن در ماه‌های اخیر افزایش یافته بود، نیز بسیار تاثیرگذار بود. برخی مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که این مرد ۵۷ ساله جزو معدود نیروهایی بود که قبل از آغاز حملات خونین به اسرائیل در ۷ اکتبر که ۱۲۰۰ کشته به جا گذاشت، از نقشه آن باخبر بود.»

به نوشته گاردین، العاروری اواسط دهه ۱۹۸۰، زمانی که دانشجوی دانشگاه هبرون بود، به فعالیت‌های اسلام‌گرایانه پیوست؛ دورانی که گرایش به چنین ایدئولوژی‌هایی در سراسر خاورمیانه موج می‌زد. او بلافاصله پس از تاسیس حماس و پس از انتفاضه اول، به حماس پیوست و به ایجاد گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، کمک شایانی کرد. العاروری که در سال ۱۹۹۲ به اسارت اسرائیل درآمد، حدود ۱۸ سال را در زندان گذراند و سرانجام سال ۲۰۱۰، در جریان مذاکرات برای آزادی بیش از هزار زندانی فلسطینی در ازای آزادی تنها یک سرباز اسرائیلی، از زندان‌های اسرائیل آزاد شد.

این مقام ارشد و تاثیرگذار حماس ابتدا در سوریه و سپس در قطر و در نهایت در لبنان سکونت داشت و به عنوان یک نیروی زیرک و برقرارکننده پل‌های ارتباطی مختلف با سراسر خاورمیانه، به ویژه جمهوری اسلامی، شهرت پیدا کرد. العاروری همچنین شبکه‌ها و میزان نفوذ حماس در کرانه باختری را گسترش داد و سپس با سازمان فتح، حزب سکولار کهنه‌کاری که بر تشکیلات خودگردان فلسطین تسلط دارد، مذاکره کرد تا جایگاه سیاسی‌اش ارتقا یابد.

صالح العاروری که یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس بود، در سال ۲۰۱۷ به عنوان معاون اسماعیل هنیه، رهبر این سازمان، انتخاب شد. از آن زمان، او فرستاده برجسته این گروه بود و تقریبا در تمامی تصمیم‌های سیاسی مهم حماس شرکت داشت و سخنگوی کلیدی آن‌ها محسوب می‌شد.

جیسون برک در ادامه می‌نویسد که العاروری در تمام این سال‌ها تفکرات افراطی‌اش را همچنان حفظ کرد. در سال ۲۰۱۵، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده او را به تامین مالی و هدایت عملیات نظامی حماس در کرانه باختری متهم کرد و با چندین حمله تروریستی، هواپیماربایی و آدم‌ربایی مرتبط دانست. بنابراین ایالات متحده العاروری را به عنوان یک تروریست جهانی معرفی کرد و برای اطلاعاتی که به دستگیری او منجر شود، تا پنج میلیون دلار پاداش گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته گاردین، العاروری اندکی پس از حملات ۷ اکتبر، با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، ملاقات کرد تا درباره راهبردهای دستیابی به «پیروزی واقعی در جنگ با اسرائیل» گفت‌وگو کنند. عکس‌های تبلیغاتی این دو نفر نشان می‌دهد که زیر عکس روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای در حال مذاکره‌اند.

صالح العاروری اخیرا در مذاکرات با آمریکایی‌ها که با میانجی‌گری قطر انجام و به آزادی تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی و خارجی از سوی حماس منجر شد، هم نقش مهمی ایفا کرد. کارشناسان در اسرائیل گفتند که العاروری به‌عنوان مذاکره‌کننده‌ای باسابقه، مسئول مستقیم تهیه فهرست افرادی بود که قرار شد هر دوطرف آن‌ها را آزاد کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که رهبران حماس را در هر نقطه از کره خاکی هدف قرار خواهد داد. در ماه نوامبر، نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که به موساد، سرویس اطلاعاتی برون‌مرزی اسرائیل، دستور داده است «همه رهبران حماس را هرکجا هستند، ترور کنند».

اوایل دسامبر نیز یک فایل ضبط‌‌شده منتشر شد که نشان می‌داد رونن بار، رئیس شین‌بت، آژانس امنیت داخلی اسرائیل، به نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرده است که رهبران حماس «در غزه، در کرانه باختری، در لبنان، در ترکیه، در قطر و همه‌جا» کشته خواهند شد.

البته هم‌زمان نگرانی‌هایی وجود دارد که این سیاست ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اهداف قبلی ترورهای اسرائیل به گاردین گفته‌اند که نه‌تنها از ادامه مسیرشان منصرف نشده‌اند، بلکه اکنون مصمم‌ترند. برخی دیگر هم می‌گویند این‌گونه آسیب‌هایی که به سازمان‌های افراطی و تروریستی وارد می‌شود، موقتی است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، عواقب ترورها اغلب کاملا پیش‌بینی‌ناپذیر است؛ زیرا اگرچه امکان دارد مرگ یک رهبر گروهی را به تغییر استراتژی یا حتی کنار گذاشتن خشونت مجبور کند، به همان اندازه هم ممکن است به ظهور رهبر دیگری منجر شود که ناسازگارتر و افراطی‌تر باشد.

در نهایت، پیامدهای ترور تازه اسرائیلی‌ها در لبنان می‌تواند بسیار مهم باشد؛ زیرا حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، قرار است امروز چهارشنبه سخنرانی کند. این در حالی است که او قبلا خاطرنشان کرده بود که «هرگونه ترور در خاک لبنان علیه یک لبنانی، سوری، ایرانی یا فلسطینی با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد».

گاردین می‌گوید کشته شدن العاروری می‌تواند به آغاز رسمی جنگی همه‌جانبه میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل منجر شود؛ اتفاقی حزب‌الله تاکنون سعی داشت از آن اجتناب کند.

بیشتر از جهان