۲۲نفر از متمول‌ترین مردان جهان بیش از تمام زنان قاره آفریقا ثروت دارند

زنان، به ویژه اقشار محروم، پشت سه چهارم کارهای مراقبتی بدون دستمزد هستند.

مردان مالک ۵۰ درصد ثروت بیشتر نسبت به زنان‌اند و بیش از ۸۶ درصد شرکت‌ها را اداره می‌کنند - MARCO LONGARI / AFP

گزارش سالانه نابرابری این سازمان خیریه (Oxfam) پیشاپیش نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس منتشر شد و ادعا می‌کند کاهش ارزش دستمزدهای پرداخت نشده در کارهای مراقبتی که توسط زنان انجام می‌شود شکاف موجود بین ثروتمندترین و فقیرترین افراد را عمیق‌تر کرده است.

به یافته پژوهشگران سهم زنان و دختران از کارهای بدون دستمزد خدماتی و مراقبتی ۱۲.۵ میلیارد ساعت بوده است که شامل مراقبت هر روزه از کودکان و سالخوردگان است.

این پژوهش که «زمان اقدام» (Time to Care) نام دارد اظهار می‌کند این گونه کارها سالانه ۱۰.۸ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی می‌افزاید که سه برابر عوایدات حاصل از صنعت بین‌المللی فناوری است.

زنان، به ویژه اقشار محروم، پشت سه چهارم کارهای مراقبتی بدون دستمزد هستند.

دنی سریسکانداراجاه، مدیرعامل آکسفم در بریتانیا گفت: «وقتی ۲۲ مرد ثروتی بیش از تمام زنان قاره آفریقا دارند نشان می‌دهد اقتصاد ما جنسیت‌زده است. یکی از دلایلی که نظام اقتصادی بالا به پایین و سلسله‌مراتبی ما باعث تعمیق نابرابری می‌شود کاهش تاریخی ارزش کارهای مراقبتی است که معمولا توسط زنان انجام می‌شود، زنانی که زمان کمی برای پیگیری تحصیلات خویش دارند تا بتوانند زندگی مناسبی را برای خود دست و پا کنند و در سرنوشت خویش در جامعه سهیم شوند، و به همین خاطر همیشه در چنگال فقر گیر افتاده‌اند.»

او ادامه داد: «اگر رهبران جهان که این هفته ملاقات خواهند داشت واقعا درباره کاهش فقر و نابرابری جدی هستند باید بلافاصله در کارهای مراقبتی و سایر خدمات عمومی که زندگی را برای افرادی که نیاز به کمک و مراقبت دارند بسیار آسان‌تر خواهد کرد سرمایه‌گذاری کرده و به مصاف تبعیض جنسیتی برخیزند که زنان و دختران را عقب نگاه داشته است.»

نشست داووس قرار است روز سه‌شنبه آغاز شود.

کنشگران مدنی همواره توجهات را معطوف عناصر جنسی نابرابری اقتصادی در جهان کرده‌اند و از این واقعیت پرده برداشته‌اند که زنان و دختران اغلب بیش از همه از قطبی شدن شدید ثروت آسیب می‌بینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سطح جهان، مردان مالک ۵۰ درصد ثروت بیشتری نسبت به زنان بوده و اداره بیش از ۸۶ درصد شرکت‌ها را بر عهده دارند.

آکسفم ادعا کرد به خاطر شکست دولت‌ها در اخذ مالیات درخور و کافی از شرکت‌ها و افراد ثروتمند، نابرابری اقتصادی جهانی تعمیق و تشدید یافته است کما این که اکنون نیمی از جمعیت جهان روزانه کمتر از ۵.۵۰ دلار درآمد دارند.

پژوهش این خیریه نتیجه می‌گیرد فراهم آوردن منابع بهتر برای آب آشامیدنی در مناطقی از زیمباوه می‌تواند زمان زیادی را در زندگی زنان آزاد کند، چیزی تا حدود ۴ ساعت کار در روز یا معادل دو ماه از سال.

به گفته این خیریه اموری مانند تغییر اقلیم، افزایش بادکنکی جمعیت کره زمین، و سالخورده شدن جمعیت می‌تواند نیاز و وخامت به کارهای مراقبتی را حتی بیشتر و بدتر کند.

بریتانیا در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته از سطوح بالای نابرابری درآمد رنج می‌برد. ده درصد از ثروتمندترین شهروندان بریتانیا یک سوم کل درآمدهای کشور را به خانه می‌برند و همچنین مالک دو سوم ثروت مملکت هستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی