گلایه ارشدترین قاضی بریتانیا از تبعیض جنسیتی

بارونس هیل می‌گوید وکلای زن نباید مجبور به پوشیدن کفش پاشنه بلند شوند

بارونس هیل اظهار داشت بسیاری از مسائل نظیر عدم تبعیض، آزار در محیط کار، و دستمزد برابر اکنون مدتی است که در کتاب اساسنامه ذکر شده ولی هنوز در عرصه عمل به کار بسته نشده است. Pexels

ارشدترین قاضی بریتانیا با انتقاد از فقدان «پیشرفت» در زمینه تبعیض جنسیتی در مشاغل حقوقی، الزام شرکت‌های حقوقی به وکلای زن برای پوشیدن کفش پاشنه بلند را محکوم کرد.

بارونس هیل که قرار است به زودی از منصب ریاست دیوان عالی کشور بازنشسته شود در مصاحبه‌ای گفت همچنین از این مساله شوکه شده است که بعضی از وکلای زن برای کاری مشابه دستمزدی کمتر از همتایان مرد خویش دریافت می‌کنند.

او به نشریه ایونینگ استاندارد (Evening Standard) گفت: «داستان‌هایی شوکه کننده شنیده‌ام درباره وکلای خانمی که برای کار مشابه دستمزد کمتری دریافت می‌کنند و از این ماجرا آگاه نیستند چرا که نمی‌دانند روسای ایشان به همکاران مرد آنها چقدر دستمزد پرداخت می‌کنند.»

خانم هیل همچنین گفت به وکلای زن اجازه داده نمی‌شود تا در مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پرونده‌ها، از جمله مواردی که در دیوان عالی مطرح می‌شود، درگیر شوند.

خانم بارونس هیل از سال ۲۰۱۷ تاکنون رئیس دیوان عالی بریتانیا است-Victoria Jone

او افزود این مساله نمی‌تواند به خاطر فقدان وکلای خانم ماهر باشد چرا که بعضی از شرکت‌ها آگاهانه به استخدام و به کارگیری تعدادی مساوی از وکلای زن و مرد دست برده‌اند و عملکردی «کامل و بدون نقص» داشته‌اند.

این قاضی همچنین درباره تفکرات  منسوخ درباره شیوه لباس پوشیدن زنان در مشاغل حقوقی هشدار داد که جلوی پیشرفت ایشان را می‌گیرد.

او گفت: «هنوز هم داستان‌هایی می‌شنویم که کارفرمایان از کارمندان زن خویش می‌خواهند کفش پاشنه بلند بپوشند. این که به دنبال تمیزی، مرتب بودن، و اتوکشیده بودن باشید یک چیز است ولی الزام به پوشیدن لباسی خاص و سبکی مشخص چیزی دیگر است.»

بارونس هیل از سال ۲۰۰۹ عضو دیوان عالی و از سال ۲۰۱۷ رئیس آن بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول این دوران وی بررسی پرونده‌های بسیار مهم سیاسی را برعهده داشته است از جمله قضاوت میلر درباره اینکه آیا دولت می‌تواند با اعمال ماده ۵۰ روند برگزیت را کلید زند یا مورد موخرتر که اقدام بوریس جانسون در راستای تعطیل کردن پارلمان را غیرقانونی اعلام کرد.

وقتی از او پرسیده شد بزرگ‌ترین دستاوردش در طول حضور در دیوان عالی بریتانیا چه بوده است، وی به این دو پرونده اشاره کرد.

او همچنین گفت می‌خواهد از فرصت بازنشستگی از دیوان عالی بهره جوید تا کتاب خاطرات خویش را قلم زند. بارونس هیل همچنین به عنوان استاد افتخاری حقوق در دانشگاه کالج لندن مشغول خواهد شد.

ورای حرفه حقوقی نیز این قاضی ۷۴ ساله گفت انتظار داشت دادگاه‌ها در راستای دستیابی به عدالت و برابری بیشتر بر طبق قانون بیشتر به پیش روند.

او اظهار داشت بسیاری از مسائل نظیر عدم تبعیض، آزار در محیط کار، و دستمزد برابر اکنون مدتی است که در کتاب اساسنامه ذکر شده ولی هنوز در عرصه عمل به کار بسته نشده است.

او گفت: «هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد. تعادل میان پاداش به سابقه و تجربه افراد وقتی که ایشان کاری مشابه را انجام می‌دهند، واقعا امری سخت است ولی امری است که باید درباره آن تامل شده و چاره‌ای برایش اندیشیده شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان