افزایش قیمت کالاها در آمریکا در نتیجه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

بیل روجیو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: «اگرچه ما وانمود می‌کنیم که در جنگ نیستیم، اما ایرانی‌ها و حوثی‌ها با ما در جنگ‌اند»

حوثی‌ها بر عرشه کشتی توقیف شده گلکسی لیدر - خبرگزاری فرانسه

آمریکایی‌های خسته از تورم که اندک زمانی شاهد کاهش بهای کالاها بودند، در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در شریان حیاتی تجارت جهانی ممکن است دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها باشند.

شبه‌نظامیان حوثی با هدف حمایت از فلسطینیان در جنگ در نوار غزه، با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ سریع‌ترین مسیر تجاری میان اروپا و آسیا را از طریق کانال سوئز مختل کرده‌اند.

این تهدید غول‌های کشتیرانی چون«مرسک» دانمارکی، «سی‌ام‌ای سی‌ام‌جی» فرانسوی و «کوسکو» چینی را بر آن داشت تا مسیر جایگزین طولانی‌تری را با گذر از دماغه امید نیک در جنوب آمریکا انتخاب کنند.

چنین سفری دو تا چهار هفته جابجایی محموله‌ها را طولانی‌تر می‌کند و همچنین با توجه به افزایش هزینه سفر، قیمت حمل و نقل را نیز افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رایان پترسن، مدیرعتمل شرکت فناوری لجستیک «فلکسپورت» در گفتگو با واشنگتن پست گفت: «چنین سفری هشت درصد طولانی‌تر است و قیمت حمل و نقل دریایی را تا حدی افزایش می‌دهد. این موضوع تاثیری اساسی بر بهای نهایی کالاها می‌گذارد.»

نزدیک به ۱۲ درصد از حمل و نقل تجاری جهان از طریق کانال سوئز انجام می‌شود.

پترسن افزود که اگرچه دقیقا روشن نیست که این تغییر مسیر تا چه حد روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد اما به غیر از مواد غذایی، مواد خام و انرژی، بیشتر کالاها از آن متاثر می‌شوند.

دلیل اصلی افزایش اخیر قیمت‌ها در ایالات متحده، بروز اختلال در زنجیره تامین بود که تا حدی نتیجه همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین بود. این تورم یکی از نگرانی‌های اصلی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در انتخابات سال آینده است.

جورج کوچانوسکی و ریچارد داندرلاین، مدیرعامل و مدیر مالی شرکت تولید کننده کانتینر «استاکستون»، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به ویژه در اقلام رقابتی و کم‌سود بخشی از این افزایش هزینه حمل و نقل را متحمل می‌شوند.

«ایکیا»، تولید کننده مبلمان و لوازم خانه ارزان قیمت در حال حاضر اعلام کرده است که به دلیل اتفاقات دریای سرخ با کندی زنجیره تامین دست و پنجه نرم می‌کند.

 سخنگوی این شرکت در گفتگو با واشنگتن‌پست گفت: «وضعیت کانال سوئز منجر به تاخیر خواهد شد و ممکن است محدودیت‌هایی در زمینه دسترسی به برخی محصولات ایکیا ایجاد شود.»

بیل روجیو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: «اگرچه ما وانمود می‌کنیم که در جنگ نیستیم، اما ایرانی‌ها و حوثی‌ها با ما در جنگ‌اند.»

او گفت که اگرچه هدف آن‌ها غرق کردن کشتی‌ها نیست، «اما هدف قرار دادن کشتی‌ها برایشان کافی است. حوثی‌ها و ایرانی‌ها بر حمل و نقل کشتی‌ها در آب‌های آزاد مسلط شده‌اند و این باور کردنی نیست. اما به نظر می‌رسد جهان برای متوقف کردن آن‌ها ناتوان است.»

با این حال ایالات متحده با شرکت ۲۰ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ و سیشل ائتلاف نظامی بین‌المللی را برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن تشکیل داده است. در نتیجه این ائتلاف نیروهای نظامی برخی از کشورهای عضو به گشت‌زنی در منطقه می‌پردازند.

بیشتر از اقتصاد