پاکستان تعدادی از مهاجران افغان را که منتظر انتقال به آمریکا بودند، اخراج کرد

پیش از این، دولت پاکستان تعهد داده بود مهاجرانی را که منتظر انتقال‌اند، اخراج نمی‌کند

چندتن از مهاجران افغان در بازداشت پلیس پاکستان-ASIF HASSAN/AFP

در حالی که جمع عظیمی از مهاجران افغان از پاکستان اخراج می‌شوند، پلیس این کشور نیز تعداد زیادی از مهاجرانی را که منتظر انتقال به ایالات متحده آمریکا بودند اخراج کرد. اکثر این افراد کسانی‌اند که سال‌ها با نیروهای آمریکایی در افغانستان همکاری داشته و جانشان در افغانستان تحت سلطه طالبان در خطر است. خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر منتشر کرد، از قول شان ون دایور، رئیس نهاد «افغان ایواک» که ائتلافی از نهادهای کمک‌رسان به مهاجران افغان برای رسیدن به آمریکا است، نوشت حداقل ۱۳۰ مهاجر افغان که در انتظار دریافت روادید برای انتقال به آمریکا بودند، به دست پلیس پاکستان، از این کشور اخراج شدند. او افزود که پلیس پاکستان ۲۳۰ تن را بازداشت کرده بود، اما ۸۰ تن از آنان دوباره آزاد شدند و بقیه از پاکستان اخراج و به افغانستان بازگردانده شدند.

پس از تاکید وزارت کشور پاکستان مبنی بر اخراج یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از این کشور، سفارت ایالات متحده آمریکا در اسلام‌آباد، برای ۲۵ هزار مهاجر افغان که در پاکستان منتظر بررسی مدارک مهاجرتی و انتقال به آمریکا بودند، نامه حفاظتی فرستاد. از سوی دیگر، وزارت کشور پاکستان نیز تعهد کرد که هیچ مهاجر افغان را که نامه حفاظتی با خود دارد، از این کشور اخراج نخواهد کرد. با این حال، پاکستان نتوانست به تعهد خود پایبند بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به رویترز گفت که در ماه اکتبر وزارت خارجه فهرستی از افغان‌هایی را که در کانال بررسی مدارک برای انتقال قرار داشتند، به دولت پاکستان سپرده است. با این حال، ون دایور و دو دیپلمات غربی که نخواستند نام‌هایشان فاش شود، می‌گویند که مقام‌های پلیس پاکستان اعتنایی به این نامه نکرده و در بسیاری موارد آن را نادیده گرفته‌اند. این دیپلمات‌ها همچنین گفتند که موارد مستندی از بی‌اعتنایی پلیس پاکستان در قبال این نامه‌ها را در اختیار دارند. آن‌ها جزییاتی در این رابطه ارائه نکردند.

رویترز همچنین با تعدادی از خانواده‌های اخراج‌شده از پاکستان مصاحبه کرده که در حال حاضر در کابل به سر می‌برند. یکی از این افراد که به دلایل امنیتی نامش برده نمی‌شود، می‌گوید: «ما با اینکه روادید و گذرنامه و نامه سفارت آمریکا را با خود داشتیم، اما به‌دلیل انقضای زمان روادیدمان اخراج شدیم». او می‌افزاید: «در اواسط نوامبر، پلیس در خانه ما را زد. وقتی از ما درخواست مدرک کرد، ما ویزاهای منقضی‌شده و نامه سفارت را نشان دادیم. اما پلیس این نامه را نپذیرفت و تنها به ما دو ساعت وقت داد تا اسباب خود را جمع کنیم. پس از آن ما را به مرز انتقال دادند و حالا در کابل هستیم.» یک مهاجر دیگر نیز که با خانواده خود اخراج شده می‌گوید «زمانی که پلیس ما را با وجود داشتن نامه مجبور به خارج شدن از خانه کرد، ما با سفارت آمریکا در اسلام‌آباد تماس گرفتیم، ولی کسی جواب زنگ‌های ما را نداد و پلیس هم ما را اخراج کرد. حالا در افغانستان با پنج فرزند و بدون کار در خانه یکی از اقوام به سر می‌بریم و نمی‌دانیم آینده ما چی می‌شود.»

با این حال، مقام‌های سفارت آمریکا در پاکستان می‌گویند که آنان به صورت شبانه‌روزی، شماره تلفن‌هایی را در اختیار مهاجرانی که پرونده‌هایشان بررسی می‌شود قرار داده‌اند که به سه زبان فارسی، پشتو و انگلیسی به متقاضیان پاسخ داده می‌شود.

بیشتر افرادی که از پاکستان اخراج شده‌اند، در هراس از بازداشت به دست طالبان قرار دارند. احمدالله، یک شهروند افغانستان که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد، می‌گوید پلیس به خانه عمویش هجوم برده و پس از اینکه نامه سفارت آمریکا را کنار گذاشته، تمام اعضای خانواده عمویش را اخراج کرده است. آنان در حال حاضر از ترس طالبان از یک خانه یکی از اقوام به خانه قوم دیگر می‌روند. گروه طالبان با اینکه پس از سلطه بر افغانستان، عفو عمومی اعلام کردند، اما صدها کارمند دولت سابق، به خصوص نظامیان را به قتل رسانده یا زندانی کرده‌اند.

دولت پاکستان از اول نوامبر روند اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرد و از تصمیم خود برای اخراج یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر خبر داد. سازمان ملل متحد می‌گوید که تا به‌حال بیش از ۴۵۰ هزار مهاجر به افغانستان بازگردانده شده‌اند. این در حالی است که زمستان سختی در این کشور آغاز شده و وضعیت معیشتی مهاجران به‌شدت وخیم است.

بیشتر از جهان