انتخابات مصر؛ عبدالفتاح السیسی برای سومین بار رئیس ‌جمهور شد

کمیته ملی انتخابات مصر اعلام کرد که سیسی با کسب ۸۹.۶ درصد آرای انتخاباتی رقیبان خود را شکست داده است

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر-REUTERS

عبدالفتاح السیسی با کسب ۸۹.۶ درصد آرای انتخاباتی در مصر، دوشنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، برای بار سوم در جایگاه رئیس ‌جمهوری آن کشور سوگند یاد کرد. 

کمیته انتخابات ملی مصر ضمن اعلام این خبر، گفت که میزان مشارکت در انتخابات حدود ۶۷ درصد بود و سیسی در توانست ۳۹ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۴۵۱ رای را به خود اختصاص دهد. 

بر این مبنا، سیسی برای یک دوره شش ساله دیگر، یعنی تا ۲۰۲۹ میلادی، سکان ریاست جمهوری مصر را در دست خواهد داشت. 

سیسی در این انتخابات بر سه رقیب انتخاباتی خود پیروز شد. احمد طنطاوی، نامزد عمده اپوزیسیون، چند ماه پیش از رای‌گیری هفته گذشته، با این ادعا که تهدیدها و خشونت‌هایی علیه کارزار انتخاباتی او صورت گرفته است، انصراف داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاد ضعیف مصر و جنگ غزه، دو مسئله‌ عمده در انتخابات اخیر مصر بودند. سیسی دوشنبه و در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات، گفت: «جنگی که در کنار مرزهای شرقی ما در جریان است و مستلزم آن است که برای جلوگیری از ادامه آن تمام تلاش‌هایمان را بسیج کنیم، مشخصا تهدیدی علیه امنیت ملی مصر، و در مجموع تهدید علیه مسئله فلسطین است.» 

عبدالفتاح سیسی ۶۹ ساله، فرمانده سابق ارتش مصر، نخستین بار در ۲۰۱۴، یک سال پس از رهبری اقدام ارتش در سرنگون کردن محمد مرسی، رئیس‌ جمهوری اسلامگرای سابق مصر، در مسند ریاست جمهوری قرار گرفت. 

او سپس در ۲۰۱۸ برای دومین بار پیروز شد و اینک با سومین پیروزی، تا ۲۰۲۹ در قدرت خواهد ماند، و سپس مطابق قانون اساسی مصر، حق شرکت دوباره در رقابت انتخاباتی ندارد. 

در دوران ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی سرمایه‌گذاری‌های زیادی به پروژه‌های زیرساختی مصر، از جمله جاده‌سازی و پل‌سازی، اختصاص یافت. منتقدان می‌گویند که سیسی بیشتر منابع اقتصادی را مصرف کرده و کشور را زیر بار وام‌های سنگین برده است. 

پوند مصر در ماه‌های اخیر  بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را مقابل دلار آمریکا از دست داده است و با وابستگی اقتصاد مصر به واردات، خرید اقلام اولیه برای بسیاری از شهروندان ناممکن شده و بنا آمار موجود، حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۱۰۰ میلیونی پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب، به زیر خط فقر رانده شده‌اند.