گروسی: رآکتور تحقیقاتی هسته‌ای عربستان سعودی تقریبا تکمیل شده است

عربستان سعودی برنامه هسته‌ای نوپایی دارد که خواهان گسترش آن است

رافائل گروسی در اسلواکی، ۶ نوامبر ۲۰۲۳ - TOMAS BENEDIKOVIC / AFP

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) گفت که رآکتور تحقیقاتی عربستان سعودی تقریبا تکمیل شده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با دولت سعودی درباره بازرسی‌های لازم است.

به گزارش رویترز، گروسی گفت که شرکت آرژانتینی «اینوپ» (Invap) که این رآکتور را ساخته است قصد دارد آن را به عربستان سعودی ارسال کند.

گروسی گفت: «البته چند جنبه نظارتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا از لحظه‌ای که عربستان سعودی رآکتور تحقیقاتی داشته باشد، ما باید  یک توافق‌نامه پادمان جامع داشته باشیم.» او همچنین افزود که دولت سعودی به امضای توافق‌نامه به‌روزشده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نزدیک شده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در ماه سپتامبر گفت که این پادشاهی تصمیم گرفته است به نظارت ناظر اتمی سازمان ملل متحد بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پایان دهد و به پادمان‌های کامل روی آورد، تغییری که آژانس سال‌ها است خواستار آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در جریان بازدید از ریاض به خبرنگاران گفت: «امیدوارم اکنون با او [وزیر انرژی عربستان سعودی] گفت‌وگو کنم تا وقتی مواد هسته‌ای اینجا هستند، آژانس بازرسی‌های لازم را انجام دهد.»

گروسی در پاسخ به این سوال که چه زمانی سوخت به عربستان می‌رسد گفت: «این تصمیم سعودی‌ها است[...] از نظر فنی، آنچه من از شرکت آرژانتینی می‌دانم این است که آن‌ها آماده‌اند.»

عربستان سعودی برنامه هسته‌ای نوپایی دارد که خواهان گسترش آن است تا در نهایت شامل فعالیت‌هایی مانند غنی‌سازی اورانیوم حساس به اشاعه نیز بشود.

به گزارش رویترز، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سال‌ها است که می‌گوید اگر ایران، رقیب منطقه‌ای‌ عربستان سعودی، در مسیر توسعه فعالیت‌های هسته‌ای گام بردارد، عربستان سعودی نیز در همین راستا اقدام خواهد کرد.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه‌های لازم را به پادشاهی می‌دهد و آنچه را از منظر بازرسی و از نظر پادمانی لازم است ارائه می‌دهد، زیرا انرژی هسته‌ای فناوری‌ حساسی است.

بیشتر از جهان