عربستان سعودی به‌دنبال چرخه کامل سوخت هسته‌ای است

برنامه ریاض شامل ساخت ۱۶ رآکتور هسته‌ای طی ۲۰ تا ۲۵ سال آینده با هزینه بیش از ۸۰میلیارد دلار است

شرکت‌هایی از چین، فرانسه، روسیه، کره‌جنوبی و آمریکا برسر قرارداد ساخت دو رآکتور اول عربستان سعودی با هم رقابت می‌کنند- Fayez Nureldine/ AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در کنفرانس صنعت و معدن در ریاض گفت که آن کشور قصد دارد به‌منظور اطمینان از توانایی خود برای تکمیل «چرخه کامل سوخت هسته‌ای»، غنی‌سازی ذخایر اورانیوم داخلی را آغاز کند.

به گزارش رویترز، این فرایند شامل «تولید کیک زرد، اورانیوم با غنای پایین و تولید سوخت هسته‌ای هم برای مصارف ملی و هم صادرات» خواهد بود.

برنامه ریاض شامل ساخت ۱۶ رآکتور هسته‌ای طی ۲۰ تا ۲۵ سال آینده با هزینه بیش از ۸۰ میلیارد دلار است.

شرکت‌هایی از چین، فرانسه، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده بر سر قرارداد ساخت دو رآکتور اول با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما عربستان سعودی قصد دارد کل فرایند سوخت هسته‌ای را که در تضاد با شرایط ایالات متحده برای همکاری عمده در برنامه‌ هسته‌ای ریاض است، تکمیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبل از اینکه عربستان سعودی بتواند کمک هسته‌ای از ایالات متحده دریافت کند، هر دو کشور باید توافقنامه ۱۲۳ را امضا کنند، همان‌طور که در بخش ۱۲۳ قانون انرژی اتمی ایالات متحده در سال ۱۹۵۴ خواسته شده است.

این قانون شرایط همکاری را تعیین می‌کند و روند به اشتراک‌گذاری فناوری، تجهیزات و مواد هسته‌ای ایالات متحده با یک کشور ثالث را مشخص می‌کند.

توافقنامه ۱۲۳ شامل یک پروتکل الحاقی متشکل از توافق پادمانی محدود عربستان سعودی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محدودیت‌های غنی‌سازی و فراوری مجدد است. محدودیت‌های غنی‌سازی و فراوری مجدد، توانایی ریاض برای غنی‌سازی اورانیوم و فراوری دوباره سوخت هسته‌ای مصرف‌شده (که دو روش برای ایجاد مواد شکاف‌پذیر به‌منظور تولید سلاح‌های هسته‌ای محسوب می‌شود) را ممنوع کرده است یا به‌شدت محدود می‌کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از‌ آن است که مذاکرات بین عربستان سعودی و ایالات متحده بر سر توافقنامه ۱۲۳ متوقف شده است. در گزارشی در سال ۲۰۲۰، دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده این بن‌بست را ناشی از «اختلاف مداوم بین طرفین درباره شرایط اشاعه‌ندادن، ازجمله اصرار واشنگتن بر انعقاد پروتکل الحاقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» عنوان کرده است.

عربستان سعودی به‌عنوان یک کشور غیرهسته‌ای طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال ۱۹۶۸، از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع شده است، اما شاهزاده فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ماه دسامبر طی مصاحبه‌ای در کنفرانس سیاست جهانی در ابوظبی گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای عملیاتی دست یابد، تعهدات قبلی دیگر اعتباری نخواهد داشت.»

اظهارات او بازتاب وعده سال ۲۰۱۸ عادل الجبیر است که گفته بود: «اگر ایران به توانمندی هسته‌ای دست یابد، ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد.»

بیشتر از جهان