عربستان سعودی قصد دارد از اورانیوم ملی برای سوخت اتمی استفاده کند

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که در مرحله اول برنامه هسته‌ای ملی این کشور برای تولید انرژی، دو رآکتور بزرگ تجاری احداث می‌شود

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت که برنامه اتمی این کشور شفاف و استاندارد خواهد بود-Fayez Nureldine / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) از قصد کشورش برای استفاده از منابع داخلی اورانیوم خود برای ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای خبر داد. 

او گفت که اكتشافات اخیر در عربستان سعودی مجموعه متنوعی از اورانیوم را در این کشور که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، نشان می‌دهد. 

عربستان سعودی دارای یک برنامه هسته‌ای نوپا است و مایل است آن را به نحوی گسترش دهد که در نهایت غنی‌سازی اورانیوم را نیز شامل شود. ریاض می‌گوید برای تنوع بخشیدن به ترکیب منابع انرژی قصد دارد از انرژی هسته‌ای نیز استفاده کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نوشته است که معلوم نیست این بلندپروازی ریاض چه نتیجه‌ای داشته باشد و در ادامه به سخنان شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی  در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که گفته بود اگر ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، ریاض نیز سلاح هسته‌ای خواهد ساخت. 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، تاکید کرد: «پادشاهی عربستان قصد دارد از منابع ملی اورانیوم خود، از جمله در سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای مایل به همکاری و مطابق تعهدات بین‌المللی و استانداردهای شفاف، بهره‌برداری کند.»

او در کنفرانسی مربوط به صنعت معدن در ریاض گفت که برنامه فوق، شامل «کل چرخه سوخت هسته‌ای می‌شود؛ از جمله تولید کیک زرد، اورانیوم با خلوص پایین و تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف ملی و البته برای صادرات.» 

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که در مرحله اول برنامه هسته‌ای ملی این کشور برای تولید انرژی، دو رآکتور بزرگ تجاری احداث می‌شود. 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، پیشتر گفته بود: «ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم، و از آن به بهترین شکل برای اهداف تجاری استفاده خواهیم کرد و در این راه به دنبال شرکای مناسبیم و با شفافیت کامل عمل می‌کنیم.»

کشور همکار خلیج فارس، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) اولین نیروگاه انرژی هسته ای چند واحدی جهان عرب را دارد. امارات متعهد شده است که اورانیوم خود را غنی سازی نکند و سوخت مصرف شده را بازفرآوری نکند.

بیشتر از جهان