اتحادیه اروپا شش فرد و پنج نهاد مرتبط با برنامه پهپادی ایران را تحریم کرد

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده است که افرادی که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، مشمول مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا خواهند شد

نمایش پهپاد کرار در تهران، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ -  Iranian Army office / AFP

شورای اتحادیه اروپا دوشنبه، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، شش فرد و پنج نهاد مرتبط با توسعه و تولید پهپادهای ایرانی را که در جنگ روسیه علیه اوکراین به‌‌کار‌گرفته می‌شوند، تحریم کرد.

به گزارش وبسایت این شورا، این تحریم‌ها مکمل چهار دور تحریم قبلی علیه برنامه توسعه و تولید پهپادهای ایرانی است که روسیه در حملاتش به اوکراین از آن‌ها استفاده می‌کند.

فهرست جدید تحریم‌ها، شامل شرکت «چکاد صنعت آسماری» (چکاد صنعت فراز آسیا)، مدیرعامل، قائم‌مقام مدیرعامل و دانشمند ارشد شرکت، شرکت «بهارستان کیش» و مدیرعامل آن، شرکت «سعد سازه فراز شریف» (داریا فن‌آور برهان شریف) و مدیرعامل آن، شرکت «سرمد الکترونیک سپاهان»، ارائه‌دهنده خدمات مهندسی هوافضا، و نیز شرکت‌هایی است که در بهبود برنامه پهپادی شرکت «کیمیا پارت سیوان»، به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک می‌کنند.

افراد تحریم‌شده نیز عبارتند از: هادی ظهوریان (مدیرعامل شرکت چکاد صنعت آسماری)، محمدشهاب خانیان (قائم‌مقام مدیرعامل شرکت چکاد صنعت آسماری)، احسان‌ راحت وارنوسفدرانی (رئیس دانشمندان شرکت چکاد صنعت آسماری)، رحمت‌الله حیدری (مدیرعامل شرکت بهارستان کیش)، نادر خون‌سیاوش (مدیرعامل سازمان هوافضای ایران) و احسان ایمانی‌نژاد (مدیرعامل سعد سازه فراز شریف).  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده است که افرادی که بر اساس این تحریم‌ها هدف قرار گرفته‌اند، مشمول مسدودشدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا خواهند شد. همچنین، اعلام شده است که تامین مستقیم یا غیرمستقیم وجوه یا منابع اقتصادی برای- یا به نفع- اشخاص حقیقی یا حقوقی، نهادها یا ارگان‌های نامبرده، ممنوع است.

شورای اتحادیه اروپا افزوده است که اقدامات حقوقی مربوطه، شامل اسامی افراد و نهادهای تحریم‌شده، در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شده است.

شورای اتحادیه اروپا پیش‌تر، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، هر نوع حمایت نظامی تهران را از مسکو، از جمله تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در «جنگ غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر روسیه علیه اوکراین»،  به شدت محکوم کرده و ناپذیرفتنی دانسته بود.

این شورا می‌گوید که تسلیحاتی که تهران به مسکو ارائه می‌دهد، بی‌رویه علیه جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراین به‌کار می‌رود و باعث ویرانی هولناک و رنج انسانی می‌شود.

برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران را وزارت دفاع ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا می‌کنند که هر دو تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند.

شورای اتحادیه اروپا همچنین در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، صادرات قطعات استفاده‌شده در ساخت و تولید پهپاد را از اتحادیه اروپا به ایران، ممنوع کرد.