زندگی متاهلی فشار خون را بالا می‌برد

تحقیقات مجله انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد سلامت زوج‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌شود، درهم‌تنیده و برهم تاثیر‌گذار است

عکس تزیینی- مردی در حال گرفتن فشار خون همسرش است‌-Canva

عوامل بسیار زیادی در بالا رفتن فشار خون موثرند که به گفته محققان یکی از آن‌ها تاهل است؛ البته نه به دلیل اختلاف‌ها و بگومگوهای زناشویی، بلکه احتمالا به علت تاثیرگذاری سبک زندگی زوج‌ها به یکدیگر.

 تحقیقات مجله انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد زنان و مردان متاهل شاید عمر طولانی داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که از لحاظ سلامت جسمی هم وضعیت مطلوب‌تری داشته باشند؛ زیرا اگر یکی از آن‌ها به فشار خون بالا مبتلا باشد، همسرش هم احتمالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری خواهد بود.

دکتر چیهوا لی، نویسنده این مطالعه از دانشگاه میشیگان، توضیح داد: «از اینکه بسیاری از زوج‌های مسن، مرد و زن، هر دو فشار خون بالا دارند، متعجب شدیم. به عنوان مثال در ایالات متحده، بیش از ۳۵ درصد زوج‌های ۵۰ ساله یا بیشتر هر دو فشار خون بالا دارند.»

تحقیقات قبلی که نشان می‌داد این احتمال وجود دارد که فشار خون یا سایر بیماری‌ زوج‌ها در دیگری هم منعکس شود، معمولا در محیط‌های کوچک، منطقه‌ای یا تک‌کشوری انجام شده بودند.

در واقع پژوهش اخیر اولین در نوع خود است که به فشار خون زوج‌ها در کشورهایی با درآمد بالا و متوسط پرداخته است.

ماموریت این تیم تحقیقاتی این بود که دریابند آیا شباهت‌های یک زوج مانند علائق، سبک زندگی و عادات‌ به حوزه فشار خون هم تسری می‌یابد یا خیر. به عبارت دیگر، آن‌ها می‌خواستند بدانند آیا مثل معروف «همسر شاد، زندگی شاد» فشار خون را هم شامل می‌شود یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه تحقیقاتی برای رسیدن به این هدف، سه هزار و ۹۸۹ زوج در ایالات متحده، یک هزار و ۸۶ زوج در بریتانیا، شش هزار و ۵۱۴ زوج در چین و ۲۲ هزار و ۳۸۹ زوج در هند را بررسی کردند. در این پژوهش، میانگین سنی همسران مرد در انگلستان، ۷۴.۲، در ایالات متحده، ۵۶.۷، در چین، ۶۱.۵ و در هند ۵۷.۲ سال بود. میانگین سنی همسران زن هم ۷۲.۵ در انگلستان، ۶۲.۹ در ایالات متحده، ۵۹.۲ در چین و ۵۱.۱ در هند ثبت شد.

بر اساس این تحقیق، به رغم آنکه سطح فشار خون در کشورهای غربی بالاتر بود، در چین و هند، ارتباط بین زناشویی و فشار خون بیشتر بود. به طوری که ارتباط بین زندگی زناشویی و بالا بودن سطح فشار خون در هند ۱۹ درصد و در چین ۲۶ درصد بیشتر از دو کشور دیگر بود.

دکتر پییی لو، سرپرست این پژوهش از دانشگاه کلمبیا، گفت: «دلیل اختلاف در غرب و شرق می‌تواند عامل فرهنگی باشد.»

او توضیح داد: «در چین و هند اعتقاد برای با هم و در کنار هم بودن بیشتر است، بنابراین زوج‌ها بر سلامتی یکدیگر تاثیرگذارترند. در جوامع خانواده‌گرای هند و چین زوج‌ها اغلب از لحاظ عاطفی به هم وابسته‌ترند و بر همین مبنا، سلامتی آن‌ها هم به یکدیگر بیشتر بستگی دارد.»

بر اساس این پژوهش، سلامت زوج‌ها بیشتر از آن چیزی که تصور می‌شود، درهم‌تنیده و بر هم تاثیر‌گذار است.

پروفسور بتانی گیبس، از انجمن قلب آمریکا، می‌گوید: «فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و البته قابل مهار است اما این معضل بسیار شایع در سطح جهانی آنچنان که باید کنترل نمی‌شود.»

او پیشنهاد می‌‌کند که در روند درمان به جای تکیه بر فرد، زوج‌درمانی را دنبال کنیم.

طرح‌های پیشنهادی برای درمان و پیشگیری از فشار خون بالا عبارت‌اند از غربالگری زوج، آموزش مهارت‌های مشترک در برنامه‌های درمانی و سایر اقدام‌ها برای بهبود سلامتی زوج‌ها.

گیبس در پایان گفت: «تغییر شیوه زندگی مانند افزایش فعالیت، کاهش استرس یا انتخاب رژیم غذایی سالم‌تر همگی فشار خون را کاهش می‌دهند.»

بیشتر از بهداشت و درمان