قدرتمندترین زنان سال ۲۰۲۳ از نگاه مجله فوربس؛ اورسولا فون‌درلاین برای دومین سال متوالی اول شد

تیلور سوییفت که با تور جهانی پرطرفدارش ۸۵۰ میلیون دلار به دست آورد، در جایگاه پنجم فهرست امسال فوربس قرار گرفت

اورسولا فون‌درلاین در مراسم افتتاحیه نوزدهمین اجلاس سران رهبران کانادا و اتحادیه اروپا، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳‌ــ AFP

مجله فوربس برای دومین سال متوالی اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، را به عنوان قدرتمندترین زن جهان انتخاب کرد.

نشریه اقتصادی فوربس از سال ۲۰۰۴ تاکنون هر سال فهرستی از ۱۰۰ زن قدرتمند جهان را که با معیارهای اقتصادی و اجتماعی رتبه‌بندی شده‌ و موردتوجه محافل رسانه‌ای جهان قرار گرفته‌اند، منتشر می‌کند.

به گزارش اسکای‌نیوز، اورسولا فون‌درلاین که سال ۲۰۲۲ هم در جایگاه اول فهرست زنان قدرتمند فوربس قرار داشت، در فهرست ۲۰۲۳ نیز این عنوان را حفظ کرد.

این سیاستمدار آلمانی که از سال ۲۰۱۹ سمت ریاست کمیسیون اروپا را برعهده دارد، بالاتر از کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در جایگاه دوم، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مقام سوم و جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در جایگاه چهارم، قرار گرفت.

فوربس درباره انتخاب فون‌درلاین ۶۵ ساله اعلام کرد که او اولین زنی است که در این نقش خدمت می‌کند و «مسئول وضع قوانینی است که بیش از ۴۵۰ میلیون اروپایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورسولا فون‌درلاین در رشته پزشکی تحصیل کرد اما در خانواده‌ای سیاسی رشد کرده و پدرش، ارنست آلبرشت، یکی از مدیران پیشین کمیسیون اروپا بوده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان در سال ۲۰۰۵ او را به عنوان وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان انتخاب کرد و فون‌درلاین چهار سال این سمت را به عهده داشت. سپس در سال ۲۰۰۹ به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی به فعالیت در کابینه مرکل ادامه داد و تا سال ۲۰۱۳ هم این وزارتخانه بود. در این سال، مرکل، او را به سمت وزارت دفاع آلمان منصوب کرد تا نخستین زنی باشد که این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.

در جایگاه پنجم قدرتمندترین زنان مجله فوربس در سال ۲۰۲۳، نام تیلور سوییفت، خواننده ۳۳ ساله، دیده می‌شود که طبق گزارش انجمن مسافرتی ایالات متحده، از تور جهانی پرطرفدارش ۸۵۰ میلیون دلار درآمد داشته و به اقتصاد آمریکا کمک کرده است.

در این فهرست، ملیندا گیتس، شخصیتی که با فعالیت‌های نیکوکارانه‌اش شناخته می‌شود، جایگاه یازدهم را دارد و نام اپرا وینفری، مجری سابق تلویزیونی که حالا یکی از سرشناس‌ترین زنان رسانه‌ای جهان است، هم در جایگاه سی‌ویکم دیده می‌شود. بیانسه، خواننده سرشناس، هم از جایگاه ۸۰ در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۳۶ در فهرست ۲۰۲۳ جهش کرده است.

بنا بر اعلام مجله فوربس، باربی رتبه ۱۰۰ فهرست امسال را به خود اختصاص می‌دهد؛ موقعیتی که هر سال به چهره‌ای اختصاص می‌یابد که ممکن است با تصویر کلیشه‌ای از قدرت منطبق نباشد اما در طول آن سال تاثیرگذاری بسیاری داشته است.

ترکیب این فهرست منعکس‌کننده چیزی است که فوربس آن را «تصویر پیچیده از نفوذ زنان در یک دنیای بی‌ثبات» می‌نامد. این نشریه آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای درباره انتخاب قدرتمندترین زنان سال اعلام کرد: «اوایل سال ۲۰۲۳، تعداد زنان بانفوذ جهان کاهش یافت و رهبران سیاسی از جمله سانا مارین، جاسیندا آردرن و نیکولا استورجن دیگر در سمتشان نبودند. سوزان وویچیکی هم پس از ۹ سال از سمت مدیرعاملی یوتیوب کنار رفت و برخی مدیران عالیرتبه دیگر نیز همین‌طور. نکته اینجا است که هر یک از آن‌ها با یک مرد جایگزین شدند و هنوز راه زیادی باقی است تا زنان در نقش‌های رهبری قدم بگذارند.»

مجله فوربس در سال ۲۰۲۲ نام مهسا امینی را در جایگاه یکصدم فهرستش قرار داد و اشاره کرد که جان باختن او در بازداشتگاه گشت ارشاد جرقه اعتراض‌های مردم ایران به رهبری زنان را روشن کرد.

در بیانیه سال ۲۰۲۳ نیز به زیر پا گذاشته شدن حقوق زنان در مناطق مختلف اشاره شده و آمده است: «در فهرست امسال نیز بر اساس شاخص‌های اعلام‌شده، ۱۰۰ زنی قرار گرفتند که در حال شکل دادن به قوانین، محصولات و مبارزات سیاسی‌اند که دنیای ما را تعریف می‌کند. این مبارزات شامل موارد مختلفی‌اند؛ از جمله حق سقط جنین زنان در آمریکا، دسترسی دختران به تحصیل در افغانستان، آزادی‌ زنان در ایران، محافظت در برابر خشونت جنسیتی در مناطق جنگی مانند اوکراین و غزه و همچنین سیاست‌های آب‌وهوایی که از سلامت و رفاه زنان در اقتصادهای کم‌درآمد و مبتنی بر کشاورزی محافظت می‌کند.»

بیشتر از جهان