درخشش دختران افغان در فهرست ۳۰ چهره تاثیرگذار مجله فوربس

سارا واحدی و سمیه توره، دختران جوان اهل افغانستان، در فهرست ۳۰ چهره تاثیرگذار اجتماعی در آسیا قرار گرفتند

سمیه توره و سارا واحدی دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا و آکسفوردند - رسانه‌های اجتماعی

مجله فوربس اخیرا فهرست ۳۰ چهره تاثیرگذار جوان زیر ۳۰ سال در آسیا را منتشر کرد. در این فهرست، نام دو دختر جوان اهل افغانستان نیز قرار دارد: سمیه توره و سارا واحدی. این دو که نام‌هایشان در ستون «تاثیرگذاری اجتماعی» مجله فوربس قرار گرفته است، موفق به ساختن دو پلتفرم (بستر) آنلاین شده‌اند که هر کدام به نحوی به مردم برای دسترسی به اطلاعات، تقویت ارتباطات و یافتن راه‌هایی برای بهبود زندگی کمک می‌کنند.

سمیه توره دختر ۲۵ ساله افغان و دانشجوی دانشگاه آکسفورد است. دلیل راه یافتن سمیه به این فهرست، ایجاد یک شبکه ارتباطی به نام «شبکه دوستی» است. کار شبکه دوستی، تهیه فهرست و اطلاعات در مورد پناهگاه‌های اضطراری برای افراد تحت خطر، کمک به روندهای مهاجرت، یافتن بورسیه‌های تحصیلی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای شهروندان افغانستان است و هدف آن یافتن راه‌های اسکان بهتر در خارج از کشور یا فراهم‌سازی زندگی امن در داخل افغانستان است.

در کنار سمیه توره، سارا واحدی، کارآفرین ۲۶ ساله اهل افغانستان، نیز قرار دارد. او اکنون دانشجوی دانشگاه کلمبیای آمریکا در رشته‌ مطالعات شهری و علوم داده و آمار است. او با طراحی و راه‌اندازی پلتفرم اینترنتی «احتساب» در فهرست چهره‌های تاثیرگذار آسیا قرار گرفته است.

البته برای سارا واحدی این نخستین بار نیست که در فهرست چهره‌های برتر یا تاثیرگذار جهان قرار می‌گیرد. او پیشین از این نیز در سال ۲۰۲۱ در فهرست رهبران آینده مجله تایم و نیز در شمار ۱۰۰ زن تاثیرگذار بی‌بی‌سی قرار گرفته بود. واحدی همچنان در سال ۲۰۲۲ در فهرست نوآوران زیر ۳۵ سال دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) ایالت ماساچوست آمریکا قرار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمیه توره، شبکه دوستی را هنگامی ایجاد کرد که با استفاده از منابع خود، موفق شد به پدرش در روند پیچیده مهاجرت کمک کند. او پس از این کار، شبکه دوستی را ایجاد کرد تا برای دیگر شهروندان افغانستان هم مفید واقع شود. در معرفی آن آمده که این شبکه تاکنون به بیش از ۱۰۰ شهروند افغانستان در زمینه منابع مربوط به تخلیه و اسکان مجدد کمک کرده است.

سمیه یک کارشناسی ارشد در رشته سیاست عمومی دارد و اکنون در حال تحصیل در مقطع دومین کارشناسی ارشد در زمینه حقوق بشر بین‌المللی در دانشگاه آکسفورد است. او به‌عنوان کارآفرین و فعال حقوق زنان، تجربه کار در بانک جهانی، دانشگاه سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی دیگر را در زمینه حمایت از آموزش زنان و دختران، حقوق پناهندگان و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، در کارنامه خود دارد. 

سمیه در حساب توییترش در مورد قرار گرفتنش در فهرست ۳۰ چهره تاثیرگذار مجله فوربس نوشت: «شبکه دوستی با الهام از شجاعت زنان و دختران افغانستان ایجاد شده است که در طول ۶۰۰ روز گذشته برای آینده‌ای که حقوق همه در آن مطرح است، مبارزه کرده‌اند.» او خطاب به زنان و دختران افغانستان نوشت: «این افتخار برای شما است.»

 

واحدی، پلتفرم آنلاین «احتساب» را در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرد. قابلیت این پلتفرم، اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد وضعیت امنیتی، مسائل مربوط به حمل و نقل، خدمات شهری و ارسال هشدار به کاربران در مورد حوادث و اتفاق‌هایی است که در محیط پیرامونشان رخ می‌دهد. 

در معرفی این پلتفرم آمده است که در آغاز برای «افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری اعضای مجلس نمایندگان پیشین افغانستان طراحی شده بود، اما بعدا، با درک اینکه شهروندان در ایجاد تغییرات نقش بیشتری دارند، توسعه یافت و در دسترس عموم قرار گرفت».

سارا واحدی در توییتی در مورد این پلتفرم نوشت: «به‌عنوان یک زن کارآفرین افغان در عرصه فناوری، هدف من این است که زمینه کار زنان در عرصه فناوری را ایجاد کنم و اکنون افتخار می‌کنم که بیش از ۵۰ درصد از کارکنان پلتفرم آنلاین احتساب، زنان‌اند.» 

واحدی در مصاحبه‌هایش بر نقش زنان در آینده پایدار افغانستان تاکید کرده و گفته است آینده روشن افغانستان «بدون حضور نیمی از جمعیت که از نقش‌های اساسی‌شان در جامعه حذف شده‌اند، امکان‌پذیر نیست. افغانستان بدون زنان وجود نخواهد داشت».

اما به غیر از سارا و سمیه، هزاران دختر در افغانستان‌اند که امیدشان را از دست داده‌اند؛ یک نمونه آن، فاطمه امیری است. او که برای شرکت در آزمون کنکور ۱۴۰۱ آماده می‌شد و دوست داشت مانند سارا در رشته فناوری تحصیل کند، در آستانه آزمون کنکور در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل به همراه دوستانش هدف حمله خونبار انتحاری قرار گرفت.

فاطمه یک چشم و یک گوشش را در این انفجار از دست داد، اما با این وجود، در آزمون کنکور شرکت کرد و با معدل عالی به دانشکده علوم کامپیوتری و فناوری راه یافت. اما همان‌طور که انفجار چشم و گوش او را گرفت، طالبان نیز با بستن در دانشگاه‌ها، آرزوی دیرینه‌اش را از او گرفتند. فاطمه نمونه‌ای از هزاران دختر افغانستان است که در دو سال گذشته قربانی‌ سیاست‌های طالبان شده‌اند و با دادن انواع هزینه‌ها، همچنان از ادامه تحصیل و یافتن مسیر آینده‌شان محروم‌اند.

بیشتر از جهان