زنان در سینمای عربستان سعودی پیشرو هستند 

«نسبت زنان کارگردان در عربستان سعودی به مردان ۵۰ درصد است؛ در مقایسه با هالیوود که تنها ۱۰ درصد است»

سینماگران زن که برای شرکت در سومین جشنواره فیلم دریای سرخ به عربستان سعودی رفته‌اند، شامگاه جمعه اول دسامبر گرد هم آمدند تا سهم زنان در پیشبرد سینمای نوپای عربستان سعودی را جشن بگیرند.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ در این هفته میزبان دومین گردهمایی «زنان در سینما»، همکاری مشترک مجله ونیتی‌فر و جشنواره در شهر جده بود تا از دستاوردها و اشاعه نام هنرمندان زن به‌عنوان سازندگان اثر در پشت یا روبروی دوربین در سراسر جهان تجلیل کند. این رویداد بخشی از سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ است که یکی از هدف‌های اصلی آن پیشبرد و پشتیبانی از استعدادهای زنان در عرصه سینما در این منطقه اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد الترکی، مدیرعامل جشنواره دریای سرخ، در این رویداد گفت: «در عربستان سعودی، زنان در صنعت فیلمسازی پیشرو بودند و هستند. نسبت زنان کارگردان در عربستان سعودی به مردان ۵۰ درصد است؛ در مقایسه با هالیوود که تنها ۱۰ درصد است.»

در ادامه، جمانا الراشد، مدیر اجرایی گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG) و رئیس هیئت‌امنای بنیاد فیلم دریای سرخ، هم گفت: «خیلی قبل از آنکه ما با این ابرقهرمان‌های زن روی پرده سینما که دنیا را نجات می‌دهند آشنا شویم، خودمان قهرمانان زن در زندگی‌مان داشتیم.»

شارون استون که سال گذشته نیز با حضور در جشنواره فیلم دریای سرخ حمایتش را از این جریان نشان داده بود، این بار نیز از «تغییر» سخن گفت و افزود: «من شیفته این کشور در حال تغییر شکل‌ام و مشتاق بودم که خودم بیایم و فرصت‌هایی را که اینجا در دسترس زنان است، از نزدیک ببینم. مایل‌ام به پادشاهی (عربستان سعودی) تبریک بگویم.»

دایان کروگر، بازیگر آمریکایی، که او هم در این مراسم حضور داشت، با اشاره به حضور پررنگ زنان در این دوره و دوره‌های قبلی جشنواره گفت: «متوجه شده‌ایم که چقدر مهم است که ما زنان کنار هم بایستیم، که روایت یکدیگر را بگوییم، که به هم جسارت بدهیم.»

در سال‌های اخیر با تلاش سینماگران و فعالان سینمایی، زنان در این تجارت چه جلو و چه پشت دوربین نقش جدی‌تری به عهده‌ گرفته‌اند.

جشنواره فیلم دریای سرخ اعلام کرد که با حمایت از فیلمسازان زن و جلب‌توجه به چالش‌های جهانی، به تلاشش برای ایجاد راهکارهایی به منظور رفع به این چالش‌ها ادامه خواهد داد. این جشنواره با برنامه‌های قوی در طول سال سعی دارد زنان فعال در صنعت فیلم در کشورهای عربی، آسیا و آفریقا حمایت کند و هدف اصلی آن افزایش امکانات و امکان دسترسی زنان به مشاغل در حوزه صنعت نمایش، توانمندسازی نسل جدید استعدادها، خالقان و نویسندگان است.

بیشتر از فرهنگ و هنر