حضور پرشمار مردم بر مزار مهران سماک؛ جرمش شادی بابت باخت تیم جمهوری اسلامی بود

اعضای تیم فوتبال جمهوری اسلامی از سال گذشته به دلیل تعظیم مقابل سرکوبگران و عاملان قتل شهروندان، در جامعه ایران به‌شدت منفور شده‌اند

مزار مهران سماک، جوان معترض و کشته‌شده در بندرانزلی، آذر ۱۴۰۲- رسانه‌های اجتماعی

مراسم اولین سالگرد قتل مهران سماک، جوان ۲۷ ساله و معترض به جمهوری اسلامی، عصر روز پنجشنبه نهم آذرماه، با حضور گسترده و پرشمار گیلانی‌ها در آرامستان شهر بندر‌انزلی برگزار شد و حاضران شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، تعدادی از ماموران لباس‌شخصی و سرکوبگر جمهوری اسلامی نیز با حضور در آرامستان بندرانزلی مانع از ادامه‌دار شدن مراسم عزاداری شدند و با تهدید برخی از حاضران به بازداشت، جلوی سر دادن شعارهای اعتراضی را گرفتند.

مهران سماک، شامگاه هشتم آذر ۱۴۰۱، پس از پایان مسابقه تیم‌های فوتبال جمهوری اسلامی و ایالات متحده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، همراه با شماری از مردم معترض در بندرانزلی و هم‌زمان با شهروندان ساکن دیگر شهرهای ایران، بابت صعود نکردن تیم فوتبال جمهوری اسلامی به مرحله حذفی جام جهانی، به شادی و خوشحالی در خیابان پرداخت و از ناحیه سر هدف گلوله یک مامور نیروی انتظامی در این شهر قرار گرفت و کشته شد.

بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی، سال گذشته، پس از دیدار با ابراهیم رئیسی و سفر به قطر، بارها مقابل دوربین خبرنگاران و همچنین در زمین مسابقه، بی‌توجه به کشتار وسیع مردم معترض در خیابان‌های ایران به شادی و پایکوبی پرداخته بودند و چند بازیکن مانند مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش نیز به این بهانه که «ما سیاسی نیستیم»، از سخن گفتن درباره سرکوب شدید هموطنان خود سر باز زدند. این رفتارهای بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی به نفرت شدید معترضان ایرانی از آنان منجر شد و در نهایت پس از باخت آنان مقابل آمریکا، مردم در خیابان‌ها به جشن و سرور بپردازند.

دادستان رشت دو روز بعد از کشته شدن مهران سماک، تایید کرد که او پس از بازی تیم فوتبال ایران مقابل آمریکا، بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای در بندرانزلی کشته شده است، اما هم‌زمان این اتفاق را «حادثه‌ای مشکوک» خواند.

این درحالی است که مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک، یک هفته بعد اعلام کرد: «با پیگیری‌های مستمر و بررسی دلایل و مستندات، در نهایت جعفر جوانمردی، فرمانده منطقه انتظامی بندر انزلی، به دلیل شلیک به این جوان ۲۷ ساله و قتل او بازداشت شده است.»

این وکیل در صفحه اینستاگرامش نوشت که حکم بازداشت موقت جعفر جوانمردی به اتهام «عدم رعایت قانون به‌کارگیری سلاح منجر به قتل مهران سماک» در شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی گیلان صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه و طی خرداد سال جاری، وکیل خانواده مهران سماک دوباره اعلام کرد که جعفر جوانمردی، فرمانده وقت نیروی انتظامی بندرانزلی، به‌دلیل قتل مهران سماک همچنان در بازداشت موقت است و دادگاه علیه او اتهام قتل‌عمد را صادر کرده است، اما در ادامه پدر مهران سماک در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خبر داد که برخی افراد برای آزادی عامل قتل فرزندش تلاش می‌کنند.

مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک، روز ۲۱ آبان‌ سال جاری، تصویری را در اینستاگرام منتشر کرده بود که او را در کنار مادر و پدر مهران سماک مقابل ساختمان دادگاه نظامی گیلان نشان می‌داد. این وکیل در ادامه توضیح داده بود که به همراه اولیای دم مهران سماک، در آخرین جلسه رسیدگی دادگاه نظامی شماره یک گیلان درباره پرونده قتل جوان مخالف جمهوری اسلامی شرکت کرده است.

اگرچه پرونده قتل حکومتی مهران سماک از معدود پرونده‌های معترضان کشته‌شده در اعتراضات اخیر است که به بازداشت و محاکمه یک مقام امنیتی-انتظامی منجر شده، اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنان از صدور حکم نهایی یا بیان جزئیات این قتل و دلیل شلیک فرمانده پلیس به مهران سماک خودداری کرده است.

روز یازدهم آذرماه سال گذشته نیز اهالی شهر بندرانزلی با حضوری گسترده‌ در مراسم سومین روز قتل مهران سماک، این مراسم را به تجمعی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند و شعارهایی همچون «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد زدند.

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، روز چهارشنبه هشتم آذرماه، در گفت‌وگو با وب‌سایت تابناک در ایران تاکید کرده بود که میزان محبوبیت تیم ملی فوتبال ایران میان مردم، در حال حاضر به مراتب از تیم‌های ملی پیشین کمتر شده است و افزود که اعضای فعلی تیم ملی ایران به‌جای عشق به مردم، عاشق پول و منافع مادی‌اند.