ایلان ماسک: هرج‌و‌مرج اوپن ای‌آی احتمالا به یک کشف «خطرناک» در هوش مصنوعی برمی‌گردد

ماسک که از بنیان‌گذاران این شرکت بوده است، گفت «حدس می‌زند» چیزی هیئت‌‌مدیره آن را ترسانده باشد

ایلان ماسک، صاحب شرکت‌های تسلا و ایکس ـ The Associated Press

 

ایلان ماسک گفته است اوپن ای‌آی «چیز خطرناکی» کشف کرده که باعث هرج‌و‌مرج در این شرکت شده است.  

در روزهای اخیر دیدیم که اوپن ای‌آی سازنده چت جی‌پی‌تی، سم آلتمن و مدیر اجرایی خود را اخراج و دوباره استخدام کرد. بسیاری از جزئیات این تصمیم همچنان کاملا مبهم مانده است و معلوم نیست که چرا هیئت‌‌مدیره اوپن ای‌آی آلتمن را برکنار کرد.

ایلان ماسک، از بنیانگذاران اوپن ای‌آی، در بخشی از واکنش خود به نگرانی‌هایی که هوش مصنوعی ممکن است برای بشریت خطرناک باشد [اشاره کرد]. اما از جهت‌گیری اخیر این شرکت، از جمله چرخش آن به سمت فعالیت برای سودآوری و اینکه دیگر کار خود را به صورت منبع باز منتشر نمی‌کند، انتقاد کرده است.

ماسک در جریان نشست دیل‌بوک (Dealbook) نیویورک تایمز گفت که تلاش کرد بفهمد پشت صحنه اوپن ای‌آی چه رخ داده است، اما در انجام این کار موفق نشد. او با افراد متعددی که در این شرکت کار می‌کنند، ازجمله ایلیا ساتسکور، دانشمند ارشد اوپن ای‌آی و عضو هیئت‌‌مدیره که گمان می‌رود غائله علیه آلتمن زیر سر او باشد تماس گرفت، اما چیزی دستگیرش نشد.

با این حال می‌گوید این شرکت «به چیز خطرناکی»‌ رسیده است که موجب نگرانی ساتسکور شده بود. او گفت محتمل‌ترین سناریو پیشرفتی نگران‌کننده است که شرکت را به تلاش برای جلوگیری از [وقوع] این خطر سوق داده است.

اندرو راس سورکین، روزنامه‌نگار، از او پرسید منظورش این است که فکر می‌کند در این شرکت چیز خطرناکی کشف شده است. ماسک گفت این‌طور حدس می‌زند.

ماسک در همین گفت‌وگو بار دیگر از دورشدن اوپن ای‌آی از منبع باز و اصول زیربنایی غیرانتفاعی، انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین اظهار کرد شرکت‌های هوش مصنوعی که ادعا می‌کنند سیستم‌های هوش مصنوعی آن‌ها براساس داده‌های افراد آموزش ندیده‌اند، دروغ می‌گویند. او گفت هرگونه دعوای حقوقی بر سر این موضوع پیش از داشتن «خدای دیجیتال» حل‌و‌فصل نمی‌شود، و بنابراین بی‌ربط است.

او پیش‌تر به شرکت‌های تبلیغاتی که این شرکت را به دلیل محتوای یهودی‌ستیزانه ترک کردند، گفت: «بروید به جهنم.»  

سخنان توهین‌آمیز او در گفت‌وگوی سران دیل‌بوک که نیویورک‌تایمز برگزارکننده آن است، به ابراز پشیمانی کوتاهی ختم شد، زیرا برای اولین بار به دلیل توییتی که ۱۵ نوامبر در ایکس با محتوای ضدیهودی منتشر شد، عذرخواهی کرد.

ماسک از وقتی در ۱۵ نوامبر با کاربری که به دروغ ادعا کرد یهودیان نفرت علیه سفیدپوستان را برمی‌انگیزند موافقت کرد و گفت حرف‌های کاربری که به نظریه توطئه «جایگزینی بزرگ» اشاره کرد «عین حقیقت» است، با سیل انتقادها روبه‌رو شد.

ماسک روز چهارشنبه گفت که به مخالفانش «تفنگ پرشده» داده است و این پست را در طول تاریخ پیام‌ها که بسیاری از آن‌ها «احمقانه» بود، احتمالا بدترین پست توصیف کرد.  

مدیرعامل تسلا از اندیشه ضدیهود بودنش ابراز نگرانی کرد و گفت شرکت‌های تبلیغاتی که ایکس، توییتر سابق را ترک کرده‌اند، نباید فکر کنند که می‌توانند از او باج‌گیری کنند و چند بار گفت «لعنت به شما». یک بار هم کلمات «آهای باب» را به آن اضافه کرد که اشاره‌ای آشکار است به رابرت ایگر، مدیر اجرایی والت دیزنی که آگهی‌هایش را از ایکس بیرون کشید.

نظریه «جایگزینی بزرگ» می‌گوید که یهودیان و چپ‌ها درحال مهندسی جایگزینی قومی و فرهنگ جمعیت سفیدپوست با مهاجران غیر‌سفیدپوست‌اند که به «نسل‌کشی سفیدپوست‌ها» می‌انجامد.

کاخ سفید این پست ماسک را به دلیل چیزی که آن را «ترویج منزجرکننده نفرت ضدیهودی‌ و نژادپرستانه» خواند، محکوم کرد.

پس از این پست، شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله والت دیزنی، دیسکاوری برادران وارنر و کامکست، شرکت مادر ان‌بی‌سی‌یونیورسال، تبلیغات خود را در ایکس به حالت تعلیق درآوردند. گزارشی از گروه ناظر لیبرال مدیا مترز (Media Matters) باعث خروج این آگهی‌دهنده شد و گفت آگهی‌هایی را کنار پست‌هایی در حمایت از نازیسم پیدا کرد. این بستر [پلتفرم] هفته گذشته شکایتی علیه مدیا مترز به دلیل افترا تنظیم کرد.

گزارش تکمیلی از رویترز

 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی