آموزش و پرورش و اداره منابع طبیعی مقصر مرگ دانش‌آموز مینودشتی معرفی شدند

دادستان عمومی و انقلاب مینودشت نظر کارشناسی‌اش را در مورد حادثه در اردوی دانش‌آموزی اعلام کرد

تصویری از دانش‌آموز جان‌باخته در اردوی دانش‌آموزی - خبرگزاری مهر

دادستان عمومی و انقلاب مینودشت در استان گلستان نظر کارشناسی خود را در مورد پرونده مربوط به حادثه در اردوی دانش‌آموزی این شهرستان اعلام کرد. بر این اساس، برای آموزش و پرورش و اداره منابع طبیعی مینودشت سهم تقصیر اعلام شد.

خبرگزاری میزان از قول سیدرضی حسینی، دادستان عمومی و انقلاب مینودشت، نوشت: «با تاکید رئیس کل دادگستری استان گلستان و پیگیری دادستان مرکز استان به علت اهمیت این پرونده، با کار شبانه‌روزی در کوتاه‌ترین زمان پس از بررسی اسناد و مدارک و معاینه محل حادثه، نظریه کارشناسی صادر شد.»

سیدرضی حسینی در ادامه گفت: «در این نظریه، آموزش و پرورش شهرستان و مسئولان مدرسه شاهد این شهر به‌دلیل نادیده گرفتن هشدار‌های هواشناسی و اداره منابع طبیعی مینودشت نیز به‌عنوان متولی پارک جنگلی باقرآباد که مسئول شناسایی و جمع‌آوری درختان فرسوده و ناپایدار محل برگزاری این اردوست، مقصر شناخته شدند و درصد قصور هر بخش نیز مشخص شده است.»

طی روزهای گذشته رسانه‌ها در ایران خبری از جان باختن یک دانش‌آموز به نام عماد شاملو را منتشر کردند. بر این اساس، اعلام شد که روز دوشنبه ۲۹ آبان، این دانش‌آموز که تنها ۹ سال داشت، در اثر حادثه‌ای که در اردوی مدرسه‌، در مینودشت استان گلستان برای او رخ داده بود، جان خود را از دست داد.

اردوی دانش‌آموزی روز دوشنبه ۲۹ آبان علیرغم هشدار‌های هواشناسی در جنگل‌های مینودشت برگزار شد که در اثر وزش باد و سقوط درخت، دو دانش‌آموز و یک معلم، مصدوم شدند که یک دانش‌آموز در اثر شدت جراحات پس از چند روز کما، درگذشت. رسول صلاحی، رئیس بیمارستان مطهری در گنبدکاووس، عصر پنجشنبه دوم آذرماه، به خبرنگاران گفت که از نیمه‌شب پیش از آن، علائم حیاتی این دانش‌آموز افت کرد و به علت «صدمات شدید وارده»‌ جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دادستان مینودشت، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مینودشت نیز برای ارائه توضیحات به دادسرای این شهر احضار شد. پیش از این در راستای این پرونده سرپرست آموزش و پرورش مینودشت نیز به دادسرا احضار شده بود. علاوه بر این، دو تن از معاونان آموزش و پرورش شهرستان مینودشت و مدیر و معاون پرورشی مدرسه ابتدایی شاهد، نیز برای اخذ توضیح و دفاعیات به دادسرای مینودشت احضار شده بودند.

این اردو در شرایطی برگزار شده که اداره کل هواشناسی گلستان روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای، از نامساعد بودن شرایط جوی و وزش شدید باد و احتمال شکستن درختان در روز دوشنبه خبر داده و سطح مخاطرات این سامانه را نارنجی اعلام کرده بود. کاربران رسانه‌های اجتماعی به این اتفاق واکنش‌های بسیاری نشان دادند و با توجه به هشدارهای هواشناسی، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی به مدیران مدارس و آموزش وپرورش تاختند.

خبرگزاری میزان همچنین اعلام کرد که به علت اهمیت موضوع، رئیس کل دادگستری گلستان به دادستان مرکز استان نیز ماموریت ویژه داد تا بر روند این پرونده و رسیدگی به آن، نظارت کند. همواره حوادث بسیاری برای دانش‌آموزان در حاشیه اردوهای دانش‌آموزی رخ می‌دهد. حوادثی مانند تصادف و مواردی دیگر که در پی بی‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش و نبود اردوگاه‌های مناسب دانش‌آموزی رخ می‌دهد.