استولتنبرگ: ناتو به دنبال افزایش نیروهای‌ دائمی‌اش در کوزوو است

درگیری‌های ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ در شمال کوزوو به مرگ چهار نفر و دستگیری چند تن منجر شد

Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) گفت که ناتو به دنبال افزایش تعداد نیروهای دا‌ئمی‌اش در بالکان غربی است تا تنش‌ها در این منطقه را تحت کنترل داشته باشد.

به گزارش رویترز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از نبرد بین پلیس و صرب‌های مسلح که در صومعه‌ای پنهان شده‌ بودند، صدها نیروی اضافی را از بریتانیا و رومانی به کوزوو فرستاد. این درگیری در تاریخ ۲۴ سپتامبر، روستایی آرام در شمال کوزوو را به منطقه جنگی بدل کرد.

دبیرکل ناتو در سفر به کوزوو به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر در حال بررسی این نکته‌ایم که آیا باید تعداد نیروهای دائمی‌مان را افزایش دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که این افزایش از کنترل خارج نمی‌شود و درگیری خشونت‌آمیز جدیدی در کوزوو یا منطقه بزرگ‌تر ایجاد نمی‌کند.»

درگیری‌های مسلحانه در سپتامبر گذشته باعث نگرانی بین‌المللی جدید درباره ثبات در کوزوو شد. ساکنان کوزوو اکثرا آلبانیایی‌تبارند. این کشور پس از قیام چریکی و مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹، در سال ۲۰۰۸ استقلالش از صربستان را اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۵۰ هزار صرب ساکن شمال کوزوو نهادهای دولتی پریشتینا، پایتخت کوزوو، را به‌رسمیت نمی‌شناسند و بلگراد، پایتخت صربستان را پایتختشان می‌دانند. آن‌ها اغلب با پلیس کوزوو و نیروهای حافظ صلح بین‌المللی درگیر می‌شوند اما خشونت‌ها در ماه سپتامبر شدیدترین خشونت‌ها در سال‌های اخیر بودند.

درگیری‌های ۲۴ سپتامبر در شمال کوزوو به کشته‌ شدن چهار نفر و دستگیری چند تن منجر شد. درگیری‌ها پیش از آن در ۲۹ مه هم مجروح شدن ۹۳ نیروی پلیس کوزوو و همچنین غیرنظامیان را به دنبال داشت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، پس از درگیری‌های ۲۴ سپتامبر، در سخنانی «استقرار نظامی گسترده» تانک‌ها و توپخانه‌های پیشرفته صرب در منطقه مرزی با کوزوو را «رویدادی بسیار بی‌ثبات‌کننده»‌ خواند و از صربستان خواست این نیروها را از مرز خارج کند.

در پی انتخابات شهرداری‌ها در ماه مه گذشته که دولت کوزوو برای مناطق صرب‌نشین شهردار آلبانیایی‌تبار انتخاب کرد، تنش بین اقلیت‌های صرب و اکثریت آلبانیایی‌تبار کوزوو بالا گرفت.

در ماموریت حافظ صلح ناتو در کوزوو که از سال ۱۹۹۹ آغاز شد، بیش چهار هزار و ۵۰۰ سرباز از ۲۷ کشور حضور دارند.

بیشتر از جهان