افزایش درگیری‌ها بین نیروهای حافظ صلح ناتو و معترضان در کوزوو

شاهدان عینی گفته‌اند سربازان برای متفرق کردن صرب‌های معترضی که به آ‌ن‌ها سنگ‌پرانی می‌کردند از گاز اشک‌آور استفاده کردند

نیروهای حافظ صلح برای پراکنده کردن صرب‌های شمال کوزوو از گاز اشک‌آور استفاده کردند-STR / AFP

نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو روز دوشنبه هشتم خرداد (۲۹ مه) اعلام کردند ۲۵ تن از نیروهایشان در درگیری با صرب‌های شمال کوزوو مجروح شده‌اند.

این درگیری در پی تلاش صرب‌ها برای تصرف دفاتر یکی از شهرداری‌هایی رخ داد که در جریان انتخابات منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو در هفته گذشته، آلبانیایی‌تبارها به آن‌ها راه یافتند. صرب‌ها این انتخابات را تحریم کرده بودند. 

صرب‌ها در شهرداری زوچان واقع در ۴۵ کیلومتری شمال پایتخت، با نیروهای ناتو و پلیس کوزوو درگیر شدند. شاهدان عینی گفته‌اند که سربازان برای متفرق کردن صرب‌های معترضی که به سوی آنان سنگ‌پرانی می‌کردند، از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

نیروهای حافظ صلح ناتو در بیانیه‌ای اعلام کردند: «چند سرباز ایتالیایی و مجارستانی نیروهای حفاظت از کوزوو هدف حمله قرار گرفتند.» برخی از خودروهای پلیس کوزوو و یک خودرو متعلق به روزنامه‌نگاران نیز آسیب دید و معترضان صرب با اسپری روی آن‌ها شعارهای ملی‌گرایانه نوشتند. 

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، شامگاه دوشنبه در سخنانی خطاب به مردم گفت که شب را کنار سربازان صرب در مرز با کوزوو سپری خواهد کرد. او هفته گذشته سربازانش را به حالت آماده‌باش درآورده بود. وویچ گفت که در درگیری‌ها ۵۲ صرب مجروح شدند و حال سه نفر از آنان وخیم است. او گفت چهار نفر نیز بازداشت شدند.

ووچیچ هشدار داد که عواقب سنگینی در پیش خواهد بود و تنها مقصر درگیری‌ها را آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، اعلام کرد. او در این سخنان آلبانیایی‌های شمال کوزوو را «اشغالگر» خواند و از جامعه بین‌المللی خواست قبل از آنکه خیلی دیر شود، «جلو کورتی را بگیرند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تازه‌ترین تحول در جریان افزایش تنش‌ها در آخر هفته گذشته است که طی آن صربستان ارتش را در حالت آماده‌باش قرار داد و نیروهای بیشتری را به مرز با کوزوو اعزام کرد. کوزوو سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد و از بلگراد جدا شد. 

کوزوو و صربستان دهه‌ها است که با یکدیگر مبارزه کرده‌اند و بلگراد حق حاکمیت کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش برای کمک به حل مناقشه کوزوو و صربستان را افزایش داده‌اند و در شرایطی که جنگ روسیه در اوکراین موضوع اصلی نگرانی‌ آنان در اروپا است، مایل نیستند تحولات خشونت‌آمیز دیگری ثبات اروپا را به خطر اندازد. 

اتحادیه اروپا عادی کردن روابط صربستان و کوزوو را پیش‌شرط روند پیوستن آن‌ها به اتحادیه اروپا قرار داده است. 

آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، و الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، اواخر اسفند در مقدونیه شمالی در دور تازه‌ مذاکرات با مقام‌های اتحادیه اروپا، درباره اجرای توافق عادی‌سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا شرکت کردند. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، وضعیت کوزوو را «نگران‌کننده» توصیف کرد و آمریکا و ناتو را به دلیل ادعای تسلط بر آن منطقه سرزنش کرد. او در سخنانی که در جریان سفرش به کنیا ایراد کرد، گفت:‌ «انفجاری بزرگ در مرکز اروپا در حال وقوع است؛ درست همان‌جایی که ناتو سال ۱۹۹۹ علیه یوگسلاوی عمل کرد.» در سال ۱۹۹۹ مداخله ناتو به توقف سرکوب خونین جدایی‌طلبان آلبانیایی‌‌تبار به دست صرب‌ها منجر شد.

روز دوشنبه، پلیس کوزوو و نیروهای حفاظت از کوزوو تحت رهبری ناتو از ساختمان‌های شهرداری در زوچان، لپوساویچ، زوبین پوتوک و میتروویچاــ‌ چهار حوزه شهرداری در شمال کوزوو که ماه گذشته انتخابات زودهنگام برگزار کردند- محافظت کردند.

صرب‌ها که در شمال کوزوو قوم اکثریت به شمار می‌روند، انتخابات فوق را تحریم کردند و به این ترتیب تنها نمایندگان آلبانیایی‌تبار یا سایر قومیت‌های کوچک‌تر برای پست‌های شهرداری و شوراها انتخاب شدند.

حضور نیروهای ایتالیایی و مجارستانی محافظ کوزوو در چهار حوزه شهرداری فوق افزایش یافته است. این نیروها از تمامی طرف‌ها خواستند تا از هرگونه اقدامی که باعث تشدید تنش شود، خودداری کنند و از بلگراد و پریشتینا هم خواستند در مذاکرات اتحادیه اروپا شرکت کنند.

جف هوونیر، سفیر ایالات متحده آمریکا در کوزوو، و ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهوری کوزوو، ملاقات کردند. سفرای فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا در کوزوو نیز با آلبین کورتی، نخست‌وزیر، ملاقات کردند تا او را به برداشتن گام‌هایی برای کاهش تنش ترغیب کنند. 

درگیری در کوزوو سال ۱۹۹۸ و زمانی آغاز شد که جدایی‌طلبان آلبانیایی‌‌تبار علیه حاکمیت صربستان شورش کردند و صربستان این شورش را سرکوب کرد. در آن زمان حدود ۱۳ هزار نفر که اکثرا آلبانیایی‌تبار بودند، کشته شدند. 

مداخله نظامی ناتو در سال ۱۹۹۹ در نهایت صربستان را مجبور به عقب‌نشینی کرد و اکثر کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته‌اند. 

صربستان، روسیه و چین استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.

بیشتر از جهان